Homosexuella från många länder deltar under tio dagar i Stockholm Pride. Deras slogan är träffande nog “Swedish Sin, Breaking Borders”.
Den synd som vår Skapare uttalar en dödsdom över exploateras öppet och med stolthet och glädje under hundratals olika arrangemang och allt når en extatisk kulmen med paraden på lördag.
Och vi kristna tiger.
Och jag ställer frågan till er: Är det inte klokast så?
Själv tror jag att synden har mognat så pass att det rent av kan vara livsfarligt att öppet på plats protestera och hänvisa till vad Bibeln säger om homosex. Risken är nämligen rätt hög att människorna skulle reagera med samma ursinne som man gjorde i Sodom och Gomorra när man sa till den rättfärdige Lot:
”Flytta på dig! De sade vidare: Denne har kommit hit som främling och nu vill han bli vår domare! Nu skall vi göra mer ont mot dig än mot dem. Och de trängde sig med våld mot Lot….” 1 Mos 19:9
Det finns ju faktiskt tider som är så onda att Gud inte ens vill att man ska bedja för det syndiga folk man bor ibland, och det händer att jag undrar om vi inte befinner oss mitt i en sådan tid. Med andra ord har förhärdelsen nått en avgörande gräns och Guds vrede vilar tungt över Sverige. Ja, det är så jag betraktar Stockholm Pride, som en Guds domshandling.
Jag följer därför Amos råd:
”Därför tiger den förståndige i denna tid, ty det är en ond tid.” Amos 5:13.
Gud har skapat allting + alla människor varav vissa är homosexuella. Gud har alltså skapat homosexuella. Sedan vill han döda dem. Ambivalens? Gud ångrade sig? “Varsågod här har du din sexualitet men du får inte använda den för då ska du dö”?
Lyft ögonen från boken och inse att alla människor har lika stor rätt till sitt liv, till sin sexualitet, till sitt sätt att vara.
Alla människor är svårt skadade sen syndafallets dag. Alla har vi våra begär och lustar vi dagligen får brottas med. De homosexuella är inte undantagna, också de är kallade att leva i renhet, i deras fall betyder det avhållsamhet (celibat).
Olika människor har tagit fasta på olika saker i Bibeln. Du anser homosexualitet vara fel, någon annan anser något annat vara fel. För mig är en annan fråga viktig: Att alla ska få vara sig själva. Därför stöder jag Pride. Helhjärtat. Pride är inte menat som en provokation mot oss, det är en manifestation för frihet.
Jag är beredd att gå så långt som att hävda att jag inte “brottas” med mina begär. Jag tänker helt enkelt på annat än sex, när jag ändå inte ska ha sex.
Jag är beredd att gå så långt som att hävda att jag inte “brottas” med mina begär. Jag tänker helt enkelt på annat än sex, när jag ändå inte ska ha sex.
Det är sant att alla inte “brottas” med sina lustar och begär. Och särskilt om man är icke—kristen finns ju heller inte alltid någon större anledning till det. Inte heller alla kristna tycker det är särskilt viktigt att följa Guds ord i detta med dödandet av syndens alla begär.
Sen behöver jag nog också tillägga att “begär och lustar” inte behöver vara av sexuell natur.
Och särskilt om man är icke—kristen finns ju heller inte alltid någon större anledning till det.
Du kanske bör arbeta på din människosyn. Ateister är inte sämre människor än kristna. Alla människor har inte något inbyggt begär att göra något fel eller omoraliskt, kristen som ateist.
Och särskilt om man är icke—kristen finns ju heller inte alltid någon större anledning till det.
Du kanske bör arbeta på din människosyn. Ateister är inte sämre människor än kristna. Alla människor har inte något inbyggt begär att göra något fel eller omoraliskt, kristen som ateist.
Jag ger ett exempel som visar hur min citerade mening ska förstås: En icke-kristen homosexuell har ju ingen större anledning att inte leva ut sin sexualitet, denne tror ju inte på någon gud som förbjudit det. Det är bara att köra på.
Det handlar alltså inte om min “människosyn” utan om ett faktiskt förhållande. Alltså, tror man inte det finns en Skapare som gett sina skapade verk bud och normer, då har man ju heller ingen större anledning att inte komma ut i sina lustar och begär så att säga.
Jag ger ett exempel som visar hur min citerade mening ska förstås: En icke-kristen homosexuell har ju ingen större anledning att inte leva ut sin sexualitet, denne tror ju inte på någon gud som förbjudit det. Det är bara att köra på.
Det handlar alltså inte om min “människosyn” utan om ett faktiskt förhållande. Alltså, tror man inte det finns en Skapare som gett sina skapade verk bud och normer, då har man ju heller ingen större anledning att inte komma ut i sina lustar och begär så att säga.
Lägg av nu. För det första, jag lägger inga band på mig. Det har inte gjort mig promiskuös. Alla är inte som du. För det andra, om man inte är kristen, kanske man inte svarar mot Gud, men man svarar mot sig själv och sin omgivning, vilket för en ateist är lika viktigt som Gud är för oss. Skärpning!
Förstår jag dej rätt om du är kristen, homosexuell och avstår från sex för att det är syndigt?
Förstår jag dej rätt om du är kristen, homosexuell och avstår från sex för att det är syndigt?
Nej, jag är en troende (kristen) heterosexuell man, som bara har sex inom äktenskapet, utan att se det som en ansträngning eller ett besvär att begränsa det till äktenskapet. Jag gör inga uppoffringar, men är inte promiskuös för det.
Lägg av nu. För det första, jag lägger inga band på mig. Det har inte gjort mig promiskuös. Alla är inte som du. För det andra, om man inte är kristen, kanske man inte svarar mot Gud, men man svarar mot sig själv och sin omgivning, vilket för en ateist är lika viktigt som Gud är för oss. Skärpning!
Jag förstår inte din upprördhet. Inte heller förstår jag vad du menar med nästan någonting i ditt svar.
Själv tycker jag att Stockholm Pride utgör ett utmärkt exempel på det jag skriver här ovan. Med andra ord, en icke-troende homosexuell kan t.ex. paradera stolt och lycklig på Stockholms gator med sin blottade synd utan att bekymra sig ett dugg över Bibelns förbud mot homosex. För mig är det inget märkvärdigt, utan helt naturligt utifrån det faktum att vi lever i en gudlös värld.
Du har väl inte fler ateister bland homosexuella än heterosexuella. Det jag försöker säga är att du kanske inte ska ha en sån fundamentalistisk syn på Bibeln. Budskapet kan ibland vara djupare än orden som står däri. Om du nödvändigtvis ska vara bokstavstroende, kan du väl bläddra bort från texterna om homosexualitet, och ta en extra titt på hur du ska behandla dina medmänniskor. Hade jag haft dina åsikter hade jag åtminstone tyckt att det vore genant att yttra dem. Säg något positivt om Pride! Stöd dem i deras kamp! Bete dig som en kristen, om det är det du är. Steg 1: Sluta tolka in din unkna världsbild i Bibeln, för att sedan kunna använda Bibeln som mandat för dem. Steg 2: Försök att älska din näste med lite lägre ställda villkor. Finns det någon sanning i Bibeln, kommer du med din inställning åka direkt till helvetet.
Du har väl inte fler ateister bland homosexuella än heterosexuella. Det jag försöker säga är att du kanske inte ska ha en sån fundamentalistisk syn på Bibeln. Budskapet kan ibland vara djupare än orden som står däri. Om du nödvändigtvis ska vara bokstavstroende, kan du väl bläddra bort från texterna om homosexualitet, och ta en extra titt på hur du ska behandla dina medmänniskor. Hade jag haft dina åsikter hade jag åtminstone tyckt att det vore genant att yttra dem. Säg något positivt om Pride! Stöd dem i deras kamp! Bete dig som en kristen, om det är det du är. Steg 1: Sluta tolka in din unkna världsbild i Bibeln, för att sedan kunna använda Bibeln som mandat för dem. Steg 2: Försök att älska din näste med lite lägre ställda villkor. Finns det någon sanning i Bibeln, kommer du med din inställning åka direkt till helvetet.
Du får ursäkta men jag kunde inte låta bli att skratta lite när jag läste ditt svar här. Det lät från början så småtrevligt och liberalt med uppmaningar om att älska alla och tala positivt om folk, för att du plötsligt i sista meningen med blixt och dunder som en 1800-tals predikant hotar din nästa med helvetets eld. Och det för en “inställnings” skull.
Men tack i all fall för rådet att försöka “älska min nästa”, jag ska försöka bättra mig ännu mer i det avseendet, och må Gud ha förbarmande med min syndiga själ. Jag är inte bättre än de tusentals som i morgon kommer att dansa omkring på Stockholms gator. Men jag förtröstar i alla fall på Guds nåd i Kristus och vill med Guds hjälp leva så som Han har befallt.