Att sättet man skriver på i en offentlig debatt skiljer sig mot personliga samtal förstår jag givetvis. Jag har inte tagit illa vid mig av ditt inlägg, menar nog bara att pratar man äktenskap så pratar man om individer. Men talar man om relationer måste man tänka på att relationer så är det individer man talar om, även om man generaliserar. Jag hoppas att läsarna till denna artikel är “vuxna nog” att läsa den kritiskt och då även mina inlägg.
“En person som har blivit lämnad av sin make/maka har inga skäl att ta personligen illa vid sig av det jag skriver.” Jag hoppas och antar att din mening inte är att personer som lämnat sin make/maka ska ta illa vid sig heller.
Jag vill nog hävda att när man lever i ett äktenskap med barn så kan lätt relationen med barnen “falla mellan stolarna” bl. a. eftersom mycket tid läggs på kommunikation mellan föräldrarna i hemmet. Sen tar man lätt barnen för givet när man alltid har dom. Barnen kan lätt hamna i en sits där dom kommer hem ifrån dagis och fortsätter leka på sitt rum och träffar föräldrarna lite under kvällsmaten och sedan när dom läggs till sängs. Självklart håller jag med om att en frånvarande förälder manlig som kvinnlig är ett problem men det jag har invändningar mot är dina snabba slutsatser. “Oftast är det papparelationen som tar mest stryk. Eftersom barnen får mindre tid med sin pappa tycker jag inte att detta är så konstigt.” <—vad baserar du de meningarna på?
Varannan vecka lösningen är ju vanligt förekommande och det som jag och några vänner jag har erfarit av den lösningen är att den veckan man har barnen så får man ut väldigt mycket av sin relation med barnen, man kanske jobbar mindre än den veckan man är utan dom och när man träffar dom så är både barn och förälder väldigt motiverade för att umgås kvalitativt.
“Tvärtom skiljer sig en majoritet av föräldrar utan att det finns en öppen konflikt dem emellan.” Om nu föräldrar skiljer sig utan att det finns en konflikt så håller jag med om att det är dåligt. Sen är väl det intressant att höra definitionen av vad en konflikt är i det sammanhanget.
“Här önskar jag att vi alla blev mer öppna med våra liv och relationsproblem i församlingen. Och att vi kom närmare Jesus. För som han offrade sig, är vi kallade att offra oss. För vår make eller make, för våra barn och för Gud. Det skulle minska antalet skilsmässor.” Här håller jag med dig 100% och jag tror att det finns ett större behov av att justera de bitarna än att lägga energi på förmaningar. Jag tror att frikyrkosverige skulle vinna mycket på att visa vägen ännu mer tydligt vad gäller stöd och öppenhet i dessa ämnen. Förmaningar fyller en viktig funktion men dom skall hanteras varsamt och vist. Håller med fullt vad gäller att det inte finns en motsättning mellan förmaning och stöd men människor tenderar att lyssna mer öppenhjärtigt om man inte börjar med att slå bibeln i huvet på dom. Så vad jag vill ha sagt är egentligen att det är farligt att generalisera för hårt och döma utan att peka på att det faktiskt finns nyanser.
6. Så äro de icke mer två, utan ett kött. Vad nu Gud har sammanfogat, det må människan icke åtskilja.”
7. Då sade de till honom: “Huru kunde då Moses bjuda att man skulle giva hustrun skiljebrev och så skilja sig från henne?”
8. Han svarade dem: “För edra hjärtans hårdhets skull tillstadde Moses eder att skiljas från edra hustrur, men från begynnelsen har det icke varit så.
Talar inte den 8e versen om hur det kan se ut. Att om deras hjärtan blivit förhärdade så finns det alternativet men det var inte “tänkt så” från början. Jag är ingen pastor så jag kan vara ute på hal is men det är så jag har tolkat det. Nu låter det nästan som att jag talar för att folk ska skilja sig hit och dit men jag tror att blir relationen mellan två människor tillräckligt skadad så tror jag det är svårt att gå vidare tillsammans utan att barnen och föräldrarna bara lider mer än igenom alternativa lösningar. Jag tror absolut att Gud kan gå in och hela en relation, jag tror även på helande och andra mirakel men alla böner slutar inte med mirakel, inte enligt min erfarenhet iallafall.