Mats Selander - 01 Augusti 2008 03:27 -
Men det ligger inbakat i kristen tro att budskapet om Jesus är värt att spridas till alla människor och till alla områden av mänskligt liv. Och enligt det demokratiska samhällets spelregler (som jag är övertygad om är en följd av kristen tro och kristna värderingar)
Halt.
Första demokratin var Grekland under antiken, tre-fyrahundra år före Kristus. För att förstå hur den växte fram behöver man förstå hur grekernas religion fungerade, för dem var gudarna nämnligen mer dokusåpakaraktärer än auktoritärer. De sågs som en spegling av människan, med mänskliga egenskaper och lynnen. Samtidigt hyllade man människors förmåga till att lösa problem då de stod enade. Människan avbildades på alla sätt, i konsten, i musiken, i filosofin, på teatern och så även i politiken.
Så sent som under renässansen/upplysningen inträffade den brittiska ärorika revolutionen, den amerikanska revolutionen och den franska revolutionen, vilka gav utrymme till att vissa politiska filosofiska skrifter fick chansen att bli mainstream. Under humanismens inflytande på 14-1500 talet så hade fler och fler börjat ta upp just filosofi från antiken. Aristoteles utropades t.ex. som en hederskristen (“Kristen av naturen” av nån påve) trots att han levde tre hundra år före Kristus tid. Hans filosofi utgör en viktig hörnsten av katolsk lära än idag. Amerikanarna var på den tiden religiösa flyktingar från det mycket hårt kontrollerade samhället i Europa och de grundade nutidens första demokrati. I Sverige infördes demokratin i påtryck av socialdemokrater och liberaler i början av 1900-talet, med arbetares rösträtt, kvinnors rösträtt och religionsfrihet som påföljd.
Så vad försöker jag säga här då? Jo, att demokratiska samhället uppstod en tid före kristendomen, och upphämtades igen som en protest mot kristen diktatur (då kronan och korset styrde), återinförd av humanister och deister. Det finns ingen demokrati att hämta i en religion vars första bud är “du skall inga andra gudar hava jämte mig” och mästare säger “är du inte med mig är du emot mig”.
så har jag och alla andra rätten att argumentera/propagera/sprida (vilket ord du nu föredrar) vår tro till andra människor. Jag önskar och hoppas att kristna gör detta i vishet och sann omsorg. Men även när så inte sker, så hoppas jag alla här menar att vi bör ha den medborgerliga och politiska rätten att göra så. Detta gäller förstås alla andra också. Och det gäller även rätten att få kritisera andras religion och tro.
Jag skulle föredra om ni liksom “städar” bibeln om ni skall sprida den, så att den t.ex. inte tycker kvinnor bäst stannar hemma i tystnad, eller att häxor skall brännas. Nu vet jag att NI inte tycker så, men ni har liksom glömt att uppdatera erat manifest efter er uppdaterade tro. Om ni inte gör detta så är det ju min demokratiska rätt att argumentera/propagera för att ert budskap innehåller antidemokratiskt och icke-humant innehåll.
Men… friheten tummar jag inte på. Ord står mot ord i det demokratiska rummet, och den som drar svärd är naturligtvis diskvalificerad från sin röst.
Sen skall den allmänna demokratiska skolan lära ut om alla perspektiv, dvs religionskunskapen skall lära ut doktrinen, symbolismen och etiken i de fem världsreligionerna och samhällskunskapen skall lära ut kärnan i de politiska ideologierna. Detta för att ingen skall kunna påstå att just deras religion/ideologi är unik och frånta barnet rätten att känna till de andra. Utöver det skall informationen som lärs ut vara väl testad och beprövad och beslutad av akademiker, inte politiker eller religiösa ledare.
Observera att det inte är vi kristna som vill sätta politisk eller vetenskaplig munkavle på ateister. Det är ateister som vill att religionen ska bannlysas från det offentliga rummet. Jag begriper bara inte hur man kan hävda detta och i samma andetag försvara de demokratiska rättigheterna. Varje sådan ateist bekräftar faktiskt indirekt att det demokratiska frihetsidealet rimmar väl med kristen tro, medan det svårligen ryms inom den fundamentalistiska ateistiska världsbilden…
Ateism är ingen värdegrund, system eller världsbild. Det är ett tvivel till ett enda påstående; “Gud”. Ett överflödigt ord. Nej, att tycka att bibeln inte är inspirerad av något mer än människor har inte så mycket att göra vilken ideologi du förespråkar. Jag är fundamentalist och konservativ i värden som frihet och demokrati. Jag anser att dessa värden har blivit väl beprövade och testade. De står jag för. Min syn på “Gud” har väldigt lite att göra i vad jag har för värden. Min människosyn har faktiskt mer att hämta ur hinduismen, efter inspiration av Gandhi, Malcolm X och Martin Luther King.