Fd kyrkligt aktiv (frikyrka) - 09 Augusti 2008 10:58 -
1. Johannes, du menar alltså att man visste att jorden är rund och snurrar runt solen?
2. Är det verkligen “självklart”, Johannes? Varför är det självklart?
3.
4.
5. Står det? Var står det? Du kan ha rätt, men jag har inte sett att det står så.
Jag tycker det är lite sektigt/läskigt när man börjar förklara Bibelns uppenbara brister på nya sätt hela tiden. När någon berättar ett twistat sätt om hur en text ska tolkas, då den blir ifrågasatt. Vem har rätt att äga sanningen om det, och att vrida till “Guds ord” åt andra, efter eget förstånd och tycke? Låter farligt tycker jag.
Jag tycker att det är dags att även kristna förstår att Bibeln till stora delar är en fantastisk bok, men att det förekommer väldigt många motsägelser och andra underligheter i Bibeln. Nej, jag tänker inte ge exempel, jag vet också att man kan vända och vrida fram förklaringar till precis allt i Bibeln (skulle man kunna göra till vilken Kalla Anka-Pocket som helst för den delen), så att boken rättfärdigar just det sätt som man själv önskar leva. Dessa förklaringar kan jag dock själv hitta på, utan att någon ger mig en inskränkt förklaring till hur altl ska tolkas.
1. Det jag menar är att Bibeln inte beskriver Jorden som platt, personerna som skrev den må ha trott det eller ej, de kan till och med använt sin referensram för att beskriva verkligheten utan att utalat sig om fakta. När jag säger att solen går upp så säger jag något sant, eftersom alla vet vad jag menar, det blir dag och iär nte längre natt. Likheten i exemplet ligger alltså inte i vad vi vet om solsystemet utan om att jag utalar mig om något annat än hur solen står i relation till Jorden som förvisso är falskt på ett sätt men sant i den bemärkelse jag använder språket.
2. Förlåt min arrogans i det uttalandet, det var dumt. När jag hört föredrag om det har det uttlagts för mig att man talade så om tempel, hus som nådde upp till himlen. Man skall faktiskt inte alltid underskatta Gamla testamentet och andra antika texter, ofta är det djupt genomarbetade, vilket är fallet med babeltexten som är strukturerad som en kiasm.
5. Om man fortsätter läsa versen ut.
Jag försöker inte tvista till texter, jag försöker förstå vad författaren menade. Jag tror ju på en objektiv sanning och därför tror jag det är sunt med en demokratisk syn på fakta, nämligen att alla kan bidra med något i detta, men det innebär inte att alla människor har lika stor rätt att tala sant. Sanningen är oberoende av oss.
Jag uppmuntrar dig gärna att läsa de fantastiska delarna av Bibeln, och dessutom att brottas med de lite mer svåra passagerna. Dessa är inte nödvändiga för min tro på att Jesus är Guds son men påverkar såklart delar av min tro och många vittnar om att det är fruktbart att brottas med dem.
Fortsättningen av denna tråd
Tycker jag bör handla om trådens ämne, nämligen de tre ämnen som du tog upp som du menade att vi inte pratar om i kyrkan och själva är orsaker till varför man tror, dessa bemötte jag i inlägg 6 men fick inget svar så vitt jag förstått.
mvh