Johannes Olsson - 09 Augusti 2008 07:51 -
Jag förstår för det första inte vad det spelar för roll hur de som skrev Bibeln såg på världen, det som Bibeln uppenbarar handlar ju inte främst om hur världen ser ut, det kan vi upptäcka på andra sätt.
Det spelar roll eftersom en bok inspirerad av världens skapare eller människor i kontakt med världens skapare skulle kunnat uppvisat specifika uppgifter om världen istället för att återfalla på den allmänna uppfattning som fanns på den tiden. Det räcker inte att säga at allt detta är “poetiskt tal”.
Låt mig gå igenom exemplen om följer.
Det jag dock irriterar mig på är hur fel det du skriver är.
1. Än idag talar vi om att solen går upp, Bibeln gör alltså aldrig något faktapåstående om det utan talar som man gjorde då
Josua 10:12-13 “På den dagen då HERREN gav amoreerna i israeliternas våld, talade Josua till HERREN inför hela Israel: “Du sol, stå stilla i Gibeon, du måne, i Ajalons dal! Och solen stod stilla och månen blev stående, till dess folket hämnats på sina fiender. Detta står skrivet i “Den redliges bok”. Solen blev stående mitt på himlen och gjorde sig ingen brådska att gå ner för att fullborda dagen.”
Predikaren 1:5 “Solen går upp och solen går ner och skyndar sedan åter till den plats där den går upp.”
Psaltaren 19:4-6 “Åt solen har han gjort en hydda i dem, den är som en brudgum som går ut ur sin kammare, den gläder sig som en hjälte att löpa sin bana.”
1 Krönikeboken 16:30 “Jorden står fast, den kan inte rubbas.”
Psaltaren 93:1 “Därför står världen fast, den vacklar inte.”
Psaltaren 96:10 “Därför står världen fast och vacklar inte.”
Ingenstans i bibeln sägs det vi idag ser som självklart; att jorden roterar i bana kring solen. Både John Calvin och romerska kyrkan (som kommentar till Galileo) valde dock att citera ovanstående passager i avfärdande av denna kunskap.
2. I babelberättelsen står det att dom byggde ett torn “till himlen”. Det som åsyftas är självklart inte att tornet skulle byggas ända upp till “himlen” utan ett tempel där man kunde kommunicera med himlen genom avgudar.
Intressant tolkning… kan du styrka detta med faktiska bibelpassager? Så vitt jag kan läsa så är planen att bygga ett torn med spetsen upp i himmelen. Spets är något uppenbart i toppen på ett torn, men har föga att göra med kommunikation.
Berättelsen om babel har en rad bekymmer. Den gör ett absurdt uttalande om hur språk blev till. Idag kan vi geografiskt spåra olika språkstammar. Samma förklaring til språkets spridning finns i den sumeriska myten Adapa som är ca 2-3000 år äldre än äldsta toran. Dessutom är det en passage i vilket Gud fysiskt måste stiga ner till jorden, han är alltså inte allseende i den delen av bibeln (betänk att han inte heller kunde se Adam/Eva i lustgården). Bejaka också ordvalet “oss” när Gud pratar. Gud är i första delen av bibeln inte ensam utan det framkommer tydligt att den delen av moseböckerna ser Gud i en pagansk synvinkel i vilket deras Gud är en av många.
3. Om Gud är allsmäktig kontrollerar Han iallafall och tillåter handikapp att finnas.
Nya Testamentet förklarar att dessa problem uppstår genom orena andar och demoner, en effekt av falsk tro eller brist på tro. En ganska hemsk och omänsklig syn på dagens handikappade.
Matteus 9:32-33 Påstår att en stum man är besatt av djävulen.
Matteus 10:1-8 Sjukdomar, inklusive spetälska, kommer från orena andar och djävlar.
Matteus 12:22 Blind och stum, och du är besatt av djävulen.
Matteus 17:15-18 Ett sjukt barn är sjukt för att släktet är fördärvat och trolöst, därför har pojken en ond ande i sig.
Markus 1:30-34 Sjukdomar kommer från att vara besatt.
Markus 3:10-11 Andar är orsaken till plågor.
Markus 5:2-15 En vansinnig man är fylld av onda andar. Enda lösningen för att rädda honom är att skicka över andarna till grisarna som sedan dör.
Markus 9:17-29 En pojke som “tuggar fragda och skär tänder” är besatt av en ond ande för att pojkens far är otrogen gud.
Markus 9:38 Jesus får konkurrens av en annan andeutdrivare.
Lukas 6:17-19 Sjukdomar botas genom att driva ut orena andar.
Lukas 7:21 Otrevligheter och pest beror på orena andar, som drivs ut. Även blindhet kommer från en oren ande.
Lukas 8:2 Mary Magdalena botas från sju djävlar.
Lukas 11:14 Stumhet kommer från en djävul.
Apostlargärningarna 5:15-16 I städerna runt Jerusalem finns sjuka, drabbade av orena andar.
Apostlargärningarna 8:7 Orena andar orsak till lamhet.
Apostlargärningarna 10:38 Sjuka är förtryckta av djävulen.
Apostlargärningarna 19:12 Sjukdomar flyr efter de orena andarna är exorcerade.
Detta är typexempel på väldigt primitiv häxkonst från bronsåldern i avsaknad av bättre ord. De som skrev detta hade uppenbart ingen aning om hur medicin fungerar, däremot trodde ma på andar, djävlar, demoner etc. Rena fantasynovellen. Enligt Markus 16:16-18 skall även trogna få den magiska kraften att driva ut, men vi ser inte detta idag.
Dessutom vill jag gärna se bibelställen där det står att läkare är något ont
Markus 5:25-34:
“Där var en kvinna som hade haft blödningar i tolv år. Fast hon hade lidit mycket hos många läkare och lagt ut allt hon ägde, hade hon inte fått någon hjälp. Det hade bara blivit sämre med henne. Hon hade hört talas om Jesus, och nu kom hon bakifrån i folkmassan och rörde vid hans mantel. Hon tänkte: “Om jag så bara rör vid hans kläder blir jag frisk.” På en gång upphörde hennes blödningar, och hon kände i kroppen att hon var botad från sin plåga. När Jesus märkte att det hade gått ut kraft från honom, vände han sig om i folkskaran och frågade: “Vem rörde vid mina kläder?” Hans lärjungar sade till honom: “Du ser hur folket tränger sig inpå dig, och du frågar: Vem rörde vid mig?” Han fortsatte att se sig omkring efter kvinnan som hade gjort detta. Hon visste vad som hade skett med henne och kom förskräckt och darrande och föll ner för honom och talade om hela sanningen för honom. Då sade han till henne: “Min dotter, din tro har frälst dig. Gå i frid och var frisk och fri från din plåga!”
... och Jakobsbrevet 5:14-16:
“Är någon bland er sjuk, skall han kalla på församlingens äldste, och de skall be över honom och i Herrens namn smörja honom med olja. Trons bön skall bota den sjuke, och Herren skall resa upp honom. Och har han begått synder, skall han få förlåtelse för dem. Bekänn alltså era synder för varandra och be för varandra, så att ni blir botade. Mycket mäktig och verksam är en rättfärdig människas bön.”
De här passagerna säger att medicinsk vetenskap inte kan göra det tro klarar av. Tron dödar varje år flera barn helt i onödan för att deras föräldrar vägrar ge dem läkarvård eller dödar dem under exorcistritualer. En församling i USA kallad “Christian Science church” trycker på att man inte skall söka läkarvård. Detta beteende skyddas av religionsfriheten, men när barn far illa så är det faktiskt dags för den vuxne och medvetne att sätta ner foten!
4. Anledningen till att man kunde dricka gift och gå på skorpioner var ju för att Gud skulle beskydda missionärerna när de var ute i farliga områden, vilket ju Paulus fick erfara när han blev stungen av en orm (Apg 28:3ff).
Ett antal personer hamnar på sjukhus varje år för att de blir bitna av ormar då de försöker visa sin tro. Det är ganska självklart för den med förnuftet till fånga att blir du biten av en orm så får du smärtor eller dör oavsett vilka gudar du är trogen.
http://www.cbsnews.com/stories/2006/11/07/national/main2161165.shtml
5. Angående att Jesus inte trodde att fåglar behöver äta har du ju helt fel. Det står till och med att “ändå så föder er himmelske Fader dem”
Vilket är helt fel. Fåglar måste ut och jaga som alla andra djur. Många dör under vintern för att de inte kan hitta föda.
att alla djur bodde i Israel
Berättelsen om Noa har roat många som analyserat den. Du vet nog vad jag menar… Idag vet vi t.ex. att en tredjedel av alla djurarter finns i Amazonas regnskog, ett fenomen utvecklingsläran förklarar men teorin att Gud placerat dem där genast skapar frågan “varför skulle han överhuvudtaget sätta dem där?”.