Jemy
Först gör du GROVA påståenden om svensk skola, sen kallar du svaret “OINTRESSANT” och begär svar på en redan besvarad fråga.
Jag har inte påstått nåt om svensk skola ännu. Ändå påstår du att jag påstått grova saker om svensk skola - vilket är en grov anklagelse i sig. Vidare sa jag att partikulärerna är ointressanta, inte svaret. Vilket får mig att betvivla att du ens läser det jag skriver.
Min fråga är så enkel att en barn kan förstå den. Det är ju förstås fritt fram för dig att påstå att man kan bygga vattentäta skott mellan ens metafysik (naturalism) och ens moralfilosofi. Men vi har ju just konstaterat det motsatta. Sen är det ju upp till dig om du vill bry dig om logisk konsekvens.
Vad du menar med den meningen förstår du förmodligen bara själv. Du räknar upp ett antal filosofiska termer men sättet du använder dem i en mening gör att jag tvekar om du förstår ordens innehåll. Iallafall var påståendet obegripligt.
Du är den förste ateist jag stött på som inte begriper en sådan enkel utsaga som den ovan. Det får stå för dig det.
Mina påståenden var allvarligt menade och du ger mig så här barnsliga svar tillbaka.
Verkligen? Du skrev:
Jag misstänker att du har en totalitär uppväxt och blivit indoktrinerad in i att underkasta dig en härskare. Du tror sen att människor måste styras med järnhand för att bete sig väl, för det är så du tror att du lever. Du ser sålunda ner på dem som inte underkastar sig din härskare och du ignorerar på ett omänskligt sätt alla mänsklighetens positiva sidor så som samspel, kamratskap, lycka m.m.
På vilket sätt är dina utsagor “allvarliga” emedan mina är barnsliga?
Du ser ner på dem som inte delar din naturalistiska tro och som vågar ifrågasätta dess inkoherens. Du tror att man kan få folk att låta bli att tänka självständigt genom att vilseleda argumentationen.
Om detta stämmer, tillhör du de nya ateisterna, som gett upp alla försök att logiskt sett vederlägga kristendomen utan istället tar till billig retorik som genetisk argumentation och personargument.
Dessa svar hade inget att göra med det det citerade.
Ej heller har din psykoanalys av mig något med saken att göra. Jag bara låter dig bestämma tonen, sen följer jag efter.
Hur vet du att jag klassificerar alla som “inte är som jag” på ett felaktigt sätt? Starka påståenden, fram med bevisföringen.
Se tidigare i tråden, när du kallar skolpersonal för “darwinister”.
Jag har aldrig gjort något sådant. Skrämmande svartmålning du håller på med, inte helt olik totalitär propaganda.
De här kommentarerna var helt tagna ur luften, följt av en ohederlig dolkstöt i ryggen, precis som du egentligen bara velat lura mig att prata med dig igen för att sedan påstå jag gör fel som besvarar dig.
Vilken ohederlig dolkstöt? När har jag velat lura dig?
Toffe, du är verkligen en oseriös person. Du är inte överhuvudtaget intresserad av ämnet du påbörjat. Jag har ägnat mycket tid och energi på att besvara dina underliga frågor men nu ger jag upp. Du är uppenbart bara ute efter att jävlas och det här samtalet ger mig inget mer än huvudvärk för att försöka förstå hur du tänker. Du beter dig riktigt barnsligt. Adjö!
Jemy, du förväntar dig att jag skall vara en dörrmatta för din psykoanalys. När det inte går som du vill spelar du indignerad och felbehandlad.
Å andra sidan vittnar ditt svar här om en total omedgörlighet, en total ovilja till diskussion. En blind övertygelse om det egna trossystemets förträfflighet. De som ifrågasätter klassas som rebeller.
Det hela låter inte helt obekant…