Till Wilfer88
Att jag kan (och förstår) en hel del vetenskapliga ord beror på att jag läst och tillämpat en hel del vetenskap. Bara i samband med min magisterexamen har jag samlat ihop 251,5 hp och Chalmerspoängen är säkert över 300 om man skulle räkna dem på samma sätt. Något hockuspockus ägnar jag mig inte åt.
Poängen med mitt resonemang är just att det finns saker som påstås ha hänt för miljoner år som enligt min mening orsakades av floden. Att det inte finns erosion mellan lagren daterade från kambrium och framåt i Grand Canyon är ett bevis för att det inte kan ha gått långa tider mellan att dessa lager bildades. Att detta hände vid den stora floden har jag inget bevis för men det är ett indicium. Grand Canyon är förstås bara ett bevis för att något enormt hänt där. Själv har jag sett en liknande Canyon i Bolivia och det är ju rätt långt ifrån.
Den närmast totala förlusten av djur och växter på kort tid vid slutet av Perm respektive KT-utdöendet hävdar naturalisterna inträffade med årmiljoner emellan. Med syndafloden som förklaringar slipper man ta till försvunna jättemeteorer som förklaring till att dinosaurierna dog ut. Den stora floden inträffade för ca 4350 år sedan om man inte vill lägga in mellanrum i släktlängderna. Jag tror att sten- och brunkol också bildades vid floden. Däremot tror jag att oljan är av äldre datum. (Noa använde jordbeck när han tätade arken.)
Vilka saker hade sett annorlunda ut om Gud tryckt och flyttat kontinentalplattorna i enorma hastigheter? Jag kan tänka mig, att när det som låg emellan nuvarande Himalaya och Indien trycktes in så att Himalaya och Tibetanska höglandet lyfte sig, var det bra med lite fart. Det fanns troligen inga djur eller människor i området när detta hände. Gud lurar inte folk men självklart kan teorier som MÅSTE utesluta Gud inte förklara vad han gjort.
Till Nils G
Fråga 1. Hur ställer du dig till bibelns skapelseberättelse. Tillhör du de som tror att den är bokstavligt sann och att jorden och världen skapade för mellan sex och tio tusen år sedan?
Svar: Jag tror att solen, djuren och människan skapades för 6000 år sedan. Himmel och jord skapades i begynnelsen. Eftersom jag inte vet när den var kan jag, likaväl som andra tidpunkter, tänka mig att Gud startade universum för 13,7 miljarder år sedan och jorden för 4,5 miljarder år sedan så slipper vi tvista om sådant vi inte har tidsangivelser för. Frånsett den tid inte jorden fanns, har Bibelns skapelseberättelse jordisk horisont. När Gud sa ”Varde ljus” eller varde ljust som grundtexten egentligen säger började dag ett. Så småningom blev det mörkt igen (obs detta var innan solen fanns) och det blev afton och det blev morgon den första dagen.
Fråga 2. (Besvarad i ett nyss skickat inlägg)
Fråga 3. Du säger “Gud lät katastrofen komma. Han har tillräcklig kraft.” Du anser alltså att det inte finns naturliga förklaringar utan att det var Gud som verkade med krafter som normalt inte finns?
Svar: Rätt uppfattat. Lägg dock märke till att jag absolut inte tror att Gud luras. Skapelsetro är inte en teori som syftar till att ersätta naturalistisk vetenskap. Ändå är det viktigt, för den som är övertygad om att det finns en skapande Gud, att lägga fram teorier som överensstämmer med både Bibeln och Vetenskapen. Naturligtvis måste jag erkänna att den samlade detaljkunskapen inom den naturalistiska vetenskapen är överväldigande. Trots detta kan den inte alltid finna sanningen. Denna begränsning beror på att forskningen definitionsmässigt är begränsad till fakta, som kan observeras eller beräknas med mänskliga metoder. Det finns sanning även utanför det den vetenskapliga metoden kan nå.
Ulf Stenlund