JemyM - 26 Oktober 2008 09:37 -
Mats Wall - 26 Oktober 2008 07:21 -
Tycker du att du gör det med detta inlägg? I så fall på vilket sätt?
Mitt inlägg anknyter till trådämnet “bibeln är en falsk profet”. Om du tycker produkten av mitt inlägg är en parodi så är det bara för att när hela händelseförloppet läggs efter varandra så blir det helt befängt, vilket jag också ville visa. Det var meningen att mitt inlägg skulle vara utmanande. Varenda mening i mitt inlägg kan jag försvara och gör så nedan. Jag hade förväntat mig åtminstone ett försök att säga att jag har fel.
Sonen är Gud.
Enligt treenigheten och den kristna tron så är Jesus och Gud ett.
Enligt berättelserna skapade han universum med all sin komplexitet
Gud skapade himmel och jord.
sen råkade han förbanna Adam, skyllde det på honom
Gud skapade både Adam och äppelträdet. Adam saknar den erfarenhet som Gud besitter och är mentalt sett ett barn. Han som målsman bär ansvar till sin skapelse. Resultatet av att placera Adam och trädet på samma plats borde han vetat, ändå skuldbelägger han enligt berättelsen Adam med en förbannelse som är central i kristendomen (arvssynden). För sammanhangets skull är Guds skuld i arvssynden väldigt viktig.
och den bästa lösningen var att först dränka nästan alla människor
I berättelsen om Noas ark dränker Gud nästan hela världen.
och när det fungerade inte begick han självmord genom att inkarnera sig själv till människa och reta upp folk.
Jesus är Gud i mänsklig skepnad. Gud har antagit mänsklig form. Han retar upp både fariséer, judar och beter sig otrevligt mot andra folkslag. Han skapar sig många fienden. Gud är allsvetande och vet därför om konsekvensen av sina handlingar, han tog därför medvetet livet av sig själv, vilket är det samma som självmord. Målet med självmordet var att bryta förbannelsen som han själv lagt (se Adam/Äpplet ovan).
Synd betyder att missa målet.
Den korrekta översättningen av synd är att missa målet.
Gud är en stor syndare.
Stor är ett värdebegrepp, men utifrån vad jag kan se så missar han målet. Alltså är han ordagrant en syndare, dvs någon som missat målet.
Hej,
Ja…. detta är ett tungt och centralt ämne som är väldigt komplext och som långt ifrån låter sig förklaras helt och hållet med ord…....det krävs på något sätt en insikt och erfarenhet som du själv säger att Adam inte hade…....vad är det då som säger att vi idag har full insikt och erfarenhet angående varför Gud gjorde si eller så? Om vi förstod allt Gud gjorde och vilka syften han hade….....ja då vore vi Gud själva!
Om det är så att vi påstår oss veta vad Gud hade för tankar och syften med allt…..och i med detta sätter honom på den anklagades bänk…. då vill jag nog säga att vi i så fall har överväderat vår förmåga till klarsynthet och förmåga att förstå hela samanhanget, liksom ett barn i vanlig bemärkelse inte kan eller har förmåga att förstå allt mamma och pappa gör, fast i det här fallet tror jag nog vår oförmåga är än större!
Med detta vill jag inte säga att vi inte kan förstå något vem Gud är och om hans handlande…....jag tror som kristen att om vi läser Bibelns ord är vi väldigt beroende av att Guds ande får utrymme att belysa ordet och därmed uppenbara det på ett sätt som gör att vi får en rätt förståelse för det jag läser som annars är omöjligt att få........en liknelse som blir lite haltande men ändå, låt oss säga att jag förstod alla kemiska beteckningar och visste vad dom betyder och så läser jag en bok i kemi med all den komplexitet det innebär, så betyder inte det per automatik att jag förstår hela samanhanget i denna bok utan troligtvis måste jag få det förklarat av någon som kan förklara samanhanget i denna bok och vad det betyder. För att översätta detta till Bibeln så skulle denna “någon” i detta fall vara Guds ande.
Det är helt möjligt att läsa Bibeln utan Guds ande och “bara” förlita sig på sitt förstånd…... men det blir enligt min mening ett helt omöjligt “företag” om man har ambitionen att på djupet förstå det man läser….....visst själva telogin om Jesus och vad han gjorde på korset rent juridiskt kan man förstås förstå.........men det blir omöjligt att få grepp om djupet i detta….men inte bara detta utan det gäller hela Bibeln. Men även om denna öppenhet finns så tror jag det är en omöjlighet att förstå och greppa djupet i allt så länge jag inte är Gud själv….....vilket jag eller någon annan alldrig någonsin kommer att bli.
Så avslutningsvis vill jag säga att jag inte ens tänker försöka förklara varför Gud gjorde det ena eller det andra i alla dom avsenden du nämner…....men jag vill ändå tro utifrån den erfarenhet jag har personligen….. och att han är Gud och med detta tror att han har mer överblick och förstånd i allt och att han med detta visste vad han gjorde.
Jag har varit kristen ca 25 år och har inte ångrat det en sekund, har tagit emot så mycket från honom att det skulle krävas att jag satt och skrev här flera timmar om vad som hänt i mitt inre och i mitt liv för övrigt men det skulle ändå inte räcka.
Jag erkänner att jag kommer inte kunna förstå alla hans tankar och handlande liksom vi heller inte kommer att förstå alla tankar och handlande hos någon annan människa som älskar mig och som jag älskar, men jag litar på att denna har goda avsikter med vad den gör och inte gör, även om det först kan vara svåra att förstå.
Denna liknelse är väl också lite haltande men man förstår nog vad jag menar!
Mvh Örjan.