Innan bibeln dök upp på arenan så ville gud ingenting? Under alla tiotusentals år innan, kanske hundratusentals, beroende på hur man vill definiera den moderna mäniskan, så hade gud inget att komma med? Först för tvåtusen år sedan tyckte han att det var läge att höra av sej med regler och förordningar om livet på jorden? Och alla som stulit, ljugit, haft lust till sin nästas åsna osv, fick frikort för de kände inte till reglerna? Varför lade inte gud fram sina regler för femtusen år sedan?
Kan det vara så att bibeln är en politisk, samhällslagstftande text som inte har nåt med gud att göra utan använder konceptet gud för att ge sina anhängare världslig makt och rikedom?
Ett är ju säkert; gud har inte skrivit några böcker. Människor skriver böcker. Människor har anledningar att skriva böcker. Vad var anledningen till att bibeln skrevs? Eller snarare editerades, eftersom den består av ett hopkok texter utvalda efter ett syfte.
Jag säger det igen, gud har inte skrivit bibeln. Att de människor som skrev den säger att gud talade genom dem eller whatever, ger den inte status som guds ord.
Jag tycker inte riktigt att du argumenterar särskilt starkt för din tes, även om jag förstår att du skulle förklara Bibeln i dessa resonemang utifrån en ateistisk världsbild..
Jag emellertid är teist och tycker inte att du anför några problem, om jag förstår det rätt är ditt argument det enda att Gud väntade med att uppenbara sig.. Detta gäller ju även idag för folk som inte kommer in kontakt med Bibeln och som svar brukar kristna anföra Paulus resonemang i Romarbrevet 1:20. Gud har uppenbarat sig i skapelsen! Den har ju funnits minst lika länge som människorna iaf . Till bevis för detta kan man tillägga att moraliska principer är grundlägande samma bland alla människor, vi behöver alltså inte Bibeln för just detta. Den tjänare ett annat (högre) syfte.
När Gud utväljer Israel och deras historia börjar skrivas ner blir detta en historia som på ett särskilt sätt uppenbarar Gud, detta är en plan från Gud som sedan leder fram till att Gud själv dör för alla människors synd.
I fråga om hurvida Bibeln är editerad och ett ihopklipp kan vi gärna argumentera vidare. Genesis 1-3 brukar ofta lyftas fram som exempel men vid närmare granskning märker man att det inte är en kopia utan en polemik mot tidigare skapelseberättelser från andra kulturer där man betonar att Gud är en, skapar världen ur intet osv.
Vi kristna håller med om att Gud inte skrivit Bibeln, istället menar vi att Han med hjälp av Sin Ande inspirerat texten genom att vara med författarna och ge dem bilder och ord.
Ibland argumenteras det för att Bibeln är Guds ord utifrån att det står där. Vad man då måste komma ihåg är att Bibeln är ett bibliotek där flera böcker kommenterar varandra. Om ett brev förklarar att apostlarna trodde att GT var Guds ord och en annan apostel menar att Jesus tyckte så kan vi sedan sluta oss till att dessa varit inspirerade, det blir inte ett cirkelargument som många menar.
Jag tycker inte riktigt att du argumenterar särskilt starkt för din tes
Att gud inte skrivit bibeln?
Gud har uppenbarat sig i skapelsen!
Materian är gud?
moraliska principer är grundlägande samma bland alla människor,
Som har fått samma uppfostran, samma kultur, samma värderingar, samma uppfattningar.
Annars kan det skilja rätt ordentligt.
När Gud utväljer Israel och deras historia börjar skrivas ner
Du menar när israel börjar skriva ner att de var utvalda av gud?
detta är en plan från Gud
Säger vem? Israeliska historieberättare?
....som sedan leder fram till att Gud själv dör för alla människors synd.
Så gud är död? Han dödade sej själv för att alla människor (som han uppfunnit) var så syndiga (enligt hans egna regler) så att han begick självmord för att reda ut alltihopa? Han uppfann hela universum där allting är perfekt utom den lilla detaljen att på en viss planet, i en galax långt borta, var han tvungen att spika upp sej på ett kors för att hela ekvationen skulle gå ihop, är det så det ska förstås?
Vi kristna håller med om att Gud inte skrivit Bibeln, istället menar vi att Han med hjälp av Sin Ande inspirerat texten genom att vara med författarna och ge dem bilder och ord.
Som att döda prostituerade, oliktänkande, olydiga barn och slikt, är det den typen av inspiration som menas? Eller att säga till nån att man skapade allt fix&f;ärdigt, man gjorde en lustgård, satte dit en man, tog ett av hans revben och tillverkade en kvinna av revbenet? Om jag hade fått en sån story i huvudet hade jag utvecklat lite källkritik. Låter det troligt? Nej. Kanske för tvåtusen år sen, men herregud se till att skaffa en uppdatering på bibeln!
Inspiration finns i alla människor, men den går inte att fånga och skriva ner eller bestämma vad den heter eller vad den är för något. Alla skrivna regelverk såsom bibeln utgör bara ett hinder för alla människors egen tolkning av det som icke kan nämnas.
Ibland argumenteras det för att Bibeln är Guds ord utifrån att det står där.
Ha ha ha ha….get a grip. Om man skriver nåt på ett papper så är det sant bara för att man skriver det på ett papper?
Om ett brev förklarar att apostlarna trodde att GT var Guds ord och en annan apostel menar att Jesus tyckte så kan vi sedan sluta oss till att dessa varit inspirerade,
Ursäkta men det här begriper jag inte alls.
Jag tycker inte du argumenterar särskilt starkt för din tes heller, du har redan gett upp och sagt att gud inte skrivit bibeln. Varför tro på den då? Det du tror på nu är ju isåfall andra människors tolkningar, ideer och uppfattningar de fått från någonting det inte vet vad det är för något.
Allt som står i bibeln kan du bara glömma, alla regler om hur gud vill ha det, vad han tycker och tänker, eller iallafall gjorde för tvåtusen år sedan, det finns inga uppdateringar på guds ord som sagt.
Det är människors rädsla som får dem att bilda samfund, klubbar, gäng runt en ledare. Ta första budordet tex. Ganska ruggigt. Som en svartsjuk äkta man. Fast värre. Han misshandlar dej inte, han låter dej brinna i evighet. Men människor vill ha nåt att fylkas runt och då kan vem som helst marknadsföra sej som “gud” och skaffa tillskyndare. Man kan säga att bibeln är som ett varumärke för “gud”. Som ett speciellt tvättmedel. Alla vet att det spelar ingen roll vilket märke man anvävder, tvätten blir ändå ren. Vilket märke man använder har mer med uppfostran, vana, kultur och rädsla för förändringar att göra.
Du missförstår nog i stortsett allt jag skrev. För att inte denna tråd skall bli någon oändlig mastodonttråd måste vi inrikta oss på en fråga. Jag försökte välvilligt tolka ditt första inlägg och då jag bara fann ett enda argument tydligt framlagt argumenterade jag emot det och försökte sedan förstå vad du ville komma med det andra du skrev, mitt misstag att utveckla, ursäkta.
Du startade en tråd där din tes verkar vara (rätta mig om jag har fel) att Gud inte har skrivit Bibeln.
Jag upplever att du till stor utsträckning i ditt senaste svar gör en strawman då ingen kristen håller tesen att Gud skrivit Bibeln rent fysiskt. Vi menar att Gud inspirerat människor som skrivit Bibeln och att det inte finns någon anledning att inte kalla detta för Guds ord eftersom Guds vilja framgår.
Du verkar missförstå ordet inspiration, självklart kan människor vara inspirerade i betydelsen som en författare kan ha ett särskilt “flow” när man skriver, det är emellertid inte betydelsen kristna använder. Vi menar istället att Gud är källan till vad som skrivs och att det Gud vill rinner över och påverkar den som skriver.
På samma sätt missförstår du hur jag menar med att Gud uppenbarat sig i skapelsen. Jag menar självklart inte att skapelsen är Gud, utan att man i skapelsen kan se spår av Gud tillexempel ordning och moraliska värderingar.
Du måste skilja på argument för din världensbilds koherens och argument mot de kristnas världsbilds koherens, oerhört många fakta styrker både en ateistisk och en teistisk världsbild (ofta mer eller mindre).
Jag vet inte riktigt om du argumenterar mot Bibeln för att du tycker att den är moralisk förkastlig eller vad du håller på med, men om så är fallet så får du gärna definiera något specifikt så kan jag svara på det.
Jag argumenterar mot bibeln för att jag anser att den är en fälla, precis som alla andra böcker som säger sig ha monopol på sanningen, för att den ställer upp regler som, om de bryts, förpassar en till helvetet. Bibeln har både piskan och moroten; gör som den säger kommer du att bli belönad, ifrågasätt, skaffa en annan gud eller nonchalera honom så blir du bestraffad. Bibeln ger knappast nåt utrymme för att tänka själv, att skafa sej en egen version av vad gud nu kan vara.
Bibeln är ingen religiös bok, den är ett politiskt manifest för kyrkan, denna fruktansvärda institution som håller människor i mentalt slaveri världen över, och som istället för att dela ut sina tillgångar till behövande bygger enorma kyrkor och satsar pengar i tex bofors vapenindustri. Katolska präster våldtar småpojkar för att deras naturliga sexualitet inte får komma fram, hejdad av kyrkan.
Händerna på täcket! Frukta gud! Bibeln och kyrkan har åstadkommit enormt mycket lidande. Våldtagna nioåringar i brasilien får inte göra abort för då blir de exkommunikerade. Påven tillåter inte kondomer. Jag ska inte ens börja gå in på kyrkans blodiga historia utan konstaterar bara att gud gråter i sin himmel när han ser vad som sker i hans namn.
Jag ska inte ens börja gå in på kyrkans blodiga historia utan konstaterar bara att gud gråter i sin himmel när han ser vad som sker i hans namn.
Här håller jag faktiskt med dig, men man måste vara medveten om det gap som råder mellan evangeliet och människors handlande i dårskap.
Älska era fiender
“Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand.
Men jag säger er: värj er inte mot det onda.
Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom.
Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också.
Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom.
Ge åt den som ber dig, och vänd inte ryggen åt den som vill låna av dig.
Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende.
Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant? Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant? Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig.
Ja, det är ett fint stycke. Det går att finna bra passager i maos lilla röda också, men det betyder inte att hela boken har ett värde. Och det betyder inte att mao var gud.
Bibeln ger knappast nåt utrymme för att tänka själv, att skafa sej en egen version av vad gud nu kan vara.
Richard III
Hej!
Om du har ett bra bibelcitat som stödjer det du säger får du gärna skriva det. Bibeln förbjuder oss absolut inte att tänka fritt, ta bara ett sådant exempel som hur Jesus inbjuder sina lärjungar att följa med och se..
Självklart kan det exklusivistiska kännas jobbigt för den som inte tycker om Gud, men jag vet inte om det finns någon mening med att hymla om sanningen, nämligen att den som inte vill leva med Gud slipper.
Jag anar tendenser till relativism i ditt resonemang ovan, vet inte om det är så det bör uppfattas, men om Gud finns så är Han ju på ett visst sätt och att skaffa sig en egen version blir då meningslöst.
Tycker du det är en uppmaning att tänka i fria banor?
jag vet inte om det finns någon mening med att hymla om sanningen, nämligen att den som inte vill leva med Gud slipper.
Det går inte att leva utan gud, livet och gud är samma sak, gud är skapelsen, precis som du sa.
Men livet ställer inga krav, livet har inga åsikter, livet är ditt, att tolka och leva som du behagar.
men om Gud finns så är Han ju på ett visst sätt och att skaffa sig en egen version blir då meningslöst.
Ja, det är ju betydligt enklare att köpa kyrkans variant. Man får ju allt klappat och klart, världens uppkomst (hur befängd den än är), moralregler, guds åsikter om prostituerade , homosexuella, masturbation, kvinnliga präster, vad man ska äta…..
ingen kristen håller tesen att Gud skrivit Bibeln rent fysiskt. Vi menar att Gud inspirerat människor som skrivit Bibeln och att det inte finns någon anledning att inte kalla detta för Guds ord eftersom Guds vilja framgår.
Alltså: gud har genom inspirerade människor framfört att jorden skapades på sex dagar, att eva skapades ur adam, att de fick två barn varav det ena slog ihjäl det andra och att dessa tre sedan uppfyllde jorden? (varifån kom kains kvinna?) Gud själv har, genom ombud, sagt att man ska döda prostituerade? Gud, det högsta väsendet och skaparen av allting, har låtit meddela, genom ombud, att man ska döda alla som inte tror på honom?
Johannes,
Jag var själv kristen förut i sex år och accepterade det som stod i NT. Men de mest auktoritativa kristna forskare tillstår att doktriner har blivit tillagda till NT.
Dessutom anser jag det vara högst relevant vilka skrifter som den historiska Ribi Yehoshua - Messias - efterföljare följde.
Den tidigaste omfattande kyrkohistorikern, Eusebius dokumenterade i (Ecclesiastical (sv. präst) History III.xxvii.4-6) att de ursprungliga Netzarim [efterföljare till Ribi Yehoshua - Messias] endast accepterade den judiska Tana"kh som deras Bibel och endast deras Netzarim (“deras egna”) Hebreiska Matityahu (NHM) som en autentisk källa för Ribi Yehoshua liv och undervisning; de accepterade aldrig det 100-400-talet, kraftigt av icke-judar skrivna/omskrivna (grekiska) NT.
Även enligt de mest auktoritativa kristna forskare [engelska: ”scholars”], t.ex. ”Interpreter’s Dictionary of the Bible” tillstår att:
”En studie av 150 grekiska MMS (handskrifter ung.) av Lukasevangeliet har visat mer än 30 000 olika läsningar… Det är säkert att säga att det inte finns en mening i NT i vilken MSS-traditionen inte är helt enhetlig… Men det finns flera tusen som har en definitiv effekt på betydelsen av texten. (”Text, NT”, 2:a upplagan (Abingdon, 1962))
Fortsättning citat:
”… Det är lika sant att många av dem har teologisk betydelse och var introducerade i texten avsiktligt… Många tusen av varianterna som finns i MSS av NT var insatta med avsikt. De är inte endast resultatet av fel eller oförsiktig hantering av texten. Många skapades för teologiska eller dogmatiska skäl.”
Dina doktriner baserar sig på NT och det är som du ser dokumenterat att NT har blivit kraftigt ändrat. Bl.a. därför accepterade Netzarim aldrig NT som en källa över Ribi Yehoshuas liv.
Hej!
Anders, är det här ett motargument mot att bibeln är en falsk profet? Jag menar hela bibeln, inte bara nya testamentet. Det du skrivit ovan känns inte som nåt försvar, mera som en marknadsföring för ortodox judendom och ett förkastande av nya testamentet till förmån för gamla. Och i den vevan kan jag säga att gamla testamentet innehåller övelägset flest dumheter. Gamla testamentet är just vad det säger, gammalt. Jag skulle tippa på att bäst-före datum var någonstans runt år 3.
Du skriver bara en massa ord. Du har inte visat på någon motsägelse i den judiska Bibeln.
Dessutom är du anonym. Om du har något viktigt att säga får du ta och skriva hela ditt namn+stad.
Jag anser att en perfekt Skapare någon gång i historien måste ge Sina Instruktioner till människan så att hon får reda på hur Skaparen vill att hon ska leva.
Instruktionerna har getts tills människan ända sedan åtminstone år 4131 före vår tid.
I ”5 Mosebok” 13:1-6 har människan fått alla instruktioner – och det står att man inte får lägga till och inte ta bort något bud. Den som gör det och sedan undervisar andra om det är en falsk profet enligt Torahn – den judiska Bibeln.
Israelernas befrielse från fångenskapen i Egypten är en händelse som finns i historien. Den händelsen ska vara något som gör människor uppmärksamma. Ett mirakel – helt i enlighet med naturlagarna som visar att Skaparen finns. Sedan följer instruktionerna i Torahn – som inte motsäger varandra och inte motsäger logik. Det står dessutom att de är eviga; en perfekt Skapare som inte är beroende av rum-tiden ändrar såklart inte Sin vilja om hur människorna ska leva.
Du skriver bara en massa ord. Du har inte visat på någon motsägelse i den judiska Bibeln.
Tror han inte nämnt den judiska Bibeln mer än att han ser den som det han läser i gamla testamentet, vilket han inte kan säga något fint om.
Dessutom är du anonym. Om du har något viktigt att säga får du ta och skriva hela ditt namn+stad.
Inget fel att vilja vara anonym. Han kan ha sina skäl och behöver inte ens nämna dom, dom hör inte till saken. Jag är dock inte anonym om det gör dig glad/nöjd.
Jag anser att en perfekt Skapare någon gång i historien måste ge Sina Instruktioner till människan så att hon får reda på hur Skaparen vill att hon ska leva.
Ord är aldrig bara ord. Man måste kunna tolka texterna med. Rätten till tolkningen har gett makt till ofantligt många genom vår historia och lett till mycket onda saker. Instruktioner till hur man förstår Guds instruktioner borde Gud ha förståt att vi behövt eftersom han är den han är. Och…(läs vidare nedan)
Instruktionerna har getts tills människan ända sedan åtminstone år 4131 före vår tid.
I ”5 Mosebok” 13:1-6 har människan fått alla instruktioner – och det står att man inte får lägga till och inte ta bort något bud. Den som gör det och sedan undervisar andra om det är en falsk profet enligt Torahn – den judiska Bibeln.
...Moseböckerna måste vara bland de moralvidrigaste som överlevt historien. Massakera alla fullständigt oskyldiga förstfödda fatt visa sin makt för det utvalda folket. Det funkar så bra att Gud är otroligt nära att massakera sina egna fatt dom är olydiga och inte förstår honom. Ganska tur att Mose tänkte annorlunda än Gud där. Men genom Moseböckerna så visas det i all dess klarhet att trots Gud ger oss instruktioner så klarar han inte av att övertyga oss eller få oss att förstå riktigt det han vill. Det är tur att dagens ledare och föräldrar klarar av att ta hand om barnen utan att misshandla dom/döda dom. Att Gud inte klarar av sånt är självklart bortom vår förståelse.
Israelernas befrielse från fångenskapen i Egypten är en händelse som finns i historien. Den händelsen ska vara något som gör människor uppmärksamma. Ett mirakel – helt i enlighet med naturlagarna som visar att Skaparen finns. Sedan följer instruktionerna i Torahn – som inte motsäger varandra och inte motsäger logik. Det står dessutom att de är eviga; en perfekt Skapare som inte är beroende av rum-tiden ändrar såklart inte Sin vilja om hur människorna ska leva.
Vet inte hur historiskt korrekt den händelse är, med tanke på att Israelerna vad jag minns var fler än Egypterna(enligt boken alltså, minnet kan dock svika mig). Borde vara lätt att spåra historiskt fakta om det pga de stora omställningarna egypterna tvingas göra(en enorm arbetskraftförlust, plus alla förstföddas död, kombinerat med gräshoppssvärm).
Om du har något viktigt att säga får du ta och skriva hela ditt namn+stad.
Varför det? är jag inte trovärdig annars?
I ”5 Mosebok” 13:1-6 har människan fått alla instruktioner
Säger vem? Han som skrev boken? Var han full?
Israelernas befrielse från fångenskapen i Egypten är en händelse som finns i historien.
Och? Det står väl mycket i historieböckerna?
Ett mirakel – helt i enlighet med naturlagarna
Eh..är inte mirakler nåt som sker utanför naturlagarna? Är det inte därför det kallas mirakel?
Det står dessutom att de är eviga; en perfekt Skapare som inte är beroende av rum-tiden ändrar såklart inte Sin vilja om hur människorna ska leva.
Såklart inte. Naturligtvis. Självklart. Självfallet inte. Det står ju i boken. Som nån har skrivit. nån som var inspirerad. Nån som visste, verkligen, vad gud tyckte och tänkte och hur han hade skapat alltihop och vad han ville och vad han inte ville och hans åsikter och preferenser och heliga vilja om allt. Vilken tur att gud hittade nån då,4131 före vår tid, som han kunde prata med. Om gud vill ha lite credit tycker jag att han kunde göra det där igen. Han borde inse att allt inte blev som han ville och göra ett nytt försök. Global wide. Vi har masskommunikation nu gud, kan du inte höra av dej igen och bara säga att allt fortfarande gäller? Det är toran som är grejen?
Ursäkta, men att försöka bevisa nåt som står i en bok genom att visa på vad som står i samma bok funkar inte för mej. Du pekar i en bok och säger att det är sant för att det står där.
Gud får inte plats i en bok. Gud har inget namn. Gud är det som icke kan nämnas.
Alla regler, uppfattningar, moraler, värderingar och åsikter är människans. Gud har inga.
Detta är faktiskt varför jag i tonåren gick från kristendom till deism. Jag frågade mig själv, hur kan jag vara säker på att bibeln inte är producerad av falska profeter?
Det fanns inget bra svar på detta så jag skapade en självdistans till bibeln. Jag övergick till att börja använda mina känslor, mitt förnuft och mina kunskaper för att avgöra om något var rätt eller fel istället. Om Gud var en god gud skulle han förlåta mig för detta resonerade jag.
Idag tycker jag bibeln låter väldigt mänsklig, och inte bara det, primitivare och elakare än vad vi är idag. Den som följer sitt hjärta blir mycket enkelt en finare och godare människa än dem som presenteras i bibeln. Detta visar hur lite gudomlighet det finns i verket.
Tycker du det är en uppmaning att tänka i fria banor?
Om du inte tror att Gud har sagt det blir det väl en meningslös sats? Jag tror att vi har väldigt olika syn på vad det innebär att tänka fritt. Om jag gissar din definition handlar det om att göra som man själv vill. Jag är däremot mycket medveten om att när jag gör som jag själv vill så går det åt skogen.
Det jag menar med att tänka fritt är att kritisera påstående, t.ex. Har Jesus uppstått? (Tomas tvivlade och lärjungarna väntade på honom tills Jesus uppenbarade sig för honom). Ingenstans i skriften framhävs att man inte får undersöka exempelvis om det finns några andra “gudar”, Gud har dock varnat oss för att sätta vår tro till dem eftersom de inte finns utan är onda andar (fortfarande: hurvida det är sant är tillåtet att granska).
Det går inte att leva utan gud, livet och gud är samma sak, gud är skapelsen, precis som du sa.
Men livet ställer inga krav, livet har inga åsikter, livet är ditt, att tolka och leva som du behagar.
I en viss bemärkelse går det inte att leva utan Gud, Han måste åtminstone passivt låta oss leva men nu talar vi om att leva tillsammans med Gud och då jag tror att Gud en dag skall skapa en ny himmel och en ny jord där Han skall leva tillsammans i total gemenskap med människorna så kommer de som inte vill leva med Jesus att slippa
Ja, det är ju betydligt enklare att köpa kyrkans variant. Man får ju allt klappat och klart, världens uppkomst (hur befängd den än är), moralregler, guds åsikter om prostituerade , homosexuella, masturbation, kvinnliga präster, vad man ska äta…..
Inte med nödvändighet nej. Kyrkan är något i sig själv dock. Kyrkan tror vad trosbekännelsen säger, och självklart vad Bibeln säger. De som tillhör kyrkan lever i den och undersöker. Att mena att kristna inte reflekterar över dessa frågor och inte går sömnlösa är nog ett oerhört misstag. Jag tänker att det är en anledning till att kristna engagerar sig så mycket i moraliska frågor mm. alltså eftersom de tänker så mycket på sådana frågor.
Alltså: gud har genom inspirerade människor framfört att jorden skapades på sex dagar, att eva skapades ur adam, att de fick två barn varav det ena slog ihjäl det andra och att dessa tre sedan uppfyllde jorden? (varifån kom kains kvinna?) Gud själv har, genom ombud, sagt att man ska döda prostituerade? Gud, det högsta väsendet och skaparen av allting, har låtit meddela, genom ombud, att man ska döda alla som inte tror på honom?
Mvh Richard III
Shit va många kristna det finns som tror som du beskriver.. man kan ju nästan tro.. nästan.. vänta nu! Du kanske har missförstått! Vil du diskutera enskilda bibeltexter är du fortfarande välkommen.