Sök       Avancerad sökning

5 av 5
5
Vem var den historiska personen Ribi Yehoshua - Messias - som föddes år 7 f.v.t i Betlehem?
Postade: 17 September 2008 05:32 - —   [ Ignorera ]   [ # 61 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  76
Gick med  2007-06-08
Anders Branderud - 16 Augusti 2008 02:58 -

Det du skriver strider mot all logik. Malakhi 3:6 dikterar att ha-Sheim – Skaparen – inte ändrar Sig.

Du svamlar om logik men kommer med helt lösrykta påståenden om att Gud inte kan ändra sig!  angry

Exo 32:14 Då ångrade HERREN det onda som han hade hotat att göra mot sitt folk.

1Sa 15:35 Samuel ville inte mer se Saul, så länge han levde, ty Samuel sörjde över Saul. Och HERREN ångrade att han hade gjort Saul till kung över Israel.

2Sa 24:16 Men när ängeln räckte ut sin hand över Jerusalem för att ödelägga det, ångrade HERREN det onda och sade till ängeln som fördärvade folket: “Det är nog! Drag tillbaka din hand.” HERRENS ängel var då vid jebusiten Araunas tröskplats.

1Ch 21:15 Gud sände en ängel mot Jerusalem för att ödelägga det. Men när denne höll på med ödeläggelsen såg HERREN det och ångrade det onda, och han sade till ängeln, Fördärvaren: “Det är nog, drag tillbaka din hand.” HERRENS ängel stod då vid jebusiten Ornans tröskplats.

Jer 26:19 Men lät Hiskia, Juda kung, med hela Juda döda honom? Fruktade han inte i stället HERREN och bad till honom, så att HERREN ångrade det onda som han hade talat emot dem? Drar vi inte själva över oss mycket ont nu?”

Amo 7:3 Då ångrade HERREN detta. “Det skall inte ske”, sade HERREN.

Amo 7:6 Då ångrade HERREN detta. “Inte heller detta skall ske”, sade Herren HERREN.

Jon 3:10 När Gud såg vad de gjorde, att de vände om från sin onda väg, ångrade han det onda som han hade hotat att göra mot dem, och han gjorde det inte.
(Jewish Publication Society Bible: Jon 3:10 And God saw their works, that they turned from their evil way; and God repented of the evil, which He said He would do unto them; and He did it not. )

Zec 8:14 Ty så säger HERREN Sebaot: Liksom jag beslöt att straffa er, när era fäder väckte min vrede säger HERREN Sebaot, och jag då inte ångrade det,
Zec 8:15 så har jag i denna tid beslutat att vända om för att göra gott mot Jerusalem och Juda hus. Frukta inte!

Kolla upp dessa ställen i vilken Judisk översättning du vill eller i den Hebreiska texten och dra sedan din slutsats om Gud kan ändra sig :(

Din sekts lära blir inte mer sann för att du ljuger om vad Bibeln säger om Gud. Skriv lite mindre på forumen och läs Bibeln lite mer. cool mad

/Niklas

Postade: 02 Januari 2010 03:13 - —   [ Ignorera ]   [ # 62 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  11
Gick med  2009-12-22

Nicklas,
(Jag använder en del förklaringar av hebreiska ord som du kan för att andra som inte kan de orden ska förstå.)

I Malakhi 3:6 står det: “For I ha-Sheim change not.”
Dina verser motsäger endast till synes Malakhi 3:6.

Ha-Sheim är oberoende av rymd-tiden och har full kunskap om precis allt som ”kommer att ske” (kommer att ske i vårt perspektiv) i rymd-tiden. (Detta motsäger inte att människan har en fri vilja.)

En perfekt Skapare (existensen av en perfekt Skapare bevisas i en artikel på bloggen bloganders.blogspot.com (högermenyn)) implicerar att Han inte ändras.

En svensk eller engelsk översättning är inte legitim för att bevisa något. Om du vill bevisa att ha-Sheim motsäger Sig själv från Malakhi 3:6 jämfört med andra verser, så får du utgå från den etymologiska (språkforskning) betydelsen av ord.

Enligt ”Etymological Dictionary of Biblical Hebrew” av Matityahu Clark, så betyder ordet
??? “reconsidering”.i detta sammanhang.

Så här bör det istället översättas: “And it reconsidered ha-Sheim, that he did the man.”
Pga. att människan gjorde uppror mot ha-Sheims instruktioner, så omprövade ha-Sheim att Han gjort människan, och han bestämmer Sig för att förgöra alla människor utom Noakh.

Det handlar alltså inte om att ha-Sheim ångrar Sig att Han gjorde människan från början, inte på något sätt har Han gjorde ett felaktigt beslut. Om alla människor hade omvänt sig till ha-Sheims instruktioner efter vers 6 och börjat följa dem, skulle ha-Sheim gjort en omprövning igen.

Yekhezeqiel 18 är också tydlig på att ha-Sheim kan göra omprövningar:
“But if the wicked turn from all his khataim (sing. kheit; a misstep, petty offense, a transgression against Tor•âh? ) that he hath committed, and keep all khuqotai [My khuqim (definition på hemsidan www.netzarim.co.il)], and do mishpat and tzedaqah (righteousness definied by Torah), he shall surely live, he will not die.”

När en tidigare Torah-observant person gör teshuvah (”to respond with a return to Tor•âh?”) , respektive när en person som tillhör goyim börjar att göra sitt uppriktigaste i att praktisera ha-Sheims mitzwot (bud) i Torahn, så ändrar det relationen (enligt ovanstående vers: ”he shall surely live, he will not die”) mellan en människa och ha-Sheim. Det är dock inte ha-Sheim karaktär, eller Hans vilja om hur människorna ska leva, som ändrar Sig.

Skaparen kan inte ljuga och ändras som sagt inte (Malakhi 3:6)! Enligt Tehilim (”Psaltaren”) 103 så ger ha-Sheim Sin förlåtelse till dem som gör deras uppriktigaste i att hålla Hans berit (”förbund”; villkoren för att inkluderas i detta berit är enligt Tan’’kh att göra sitt uppriktigaste i att praktisera ha-Sheims mitzwot i Torahn).

Anders Branderud

Postade: 02 Januari 2010 03:18 - —   [ Ignorera ]   [ # 63 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  11
Gick med  2009-12-22
Roger Viklund - 13 September 2008 05:54 -

Intressant att höra vad Charlesworth tycker, men för saken tämligen ointressant. Har du inga fakta att backa upp dina påståenden med? Jag kan inte se att han exempelvis hävdar att det är absolut säkert att Jesus var farisé. Intressant också att höra att även du, liksom jag, anser att MMT är en esseisk skrift. Frågan är dock hur den då skulle kunna ge stöd åt att Jesus var farisé?

Mvh, Roger

Hej Roger och ursäkta för ett sent svar!
I följande inlägg ger jag stöd för att Ribi Yehoshua var en farisé.
http://www.credoakademin.nu/index.php/forums/viewthread/982/P75/#23073

Eftersom jag har gett ett faktaunderlag som implicerar den uppfattningen, så är bevisbördan på den som hävdar motsatsen.

Mvh, Anders Branderud

5 av 5
5

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70