Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Väckelsen i Lakeland
Postade: 19 Juni 2008 10:26 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  110
Gick med  2008-06-07

Hej,
Nej, jag är inte i fel tråd.

Varför anser du det sista alternativet vara självklart?
Nej, det tycker jag inte. Det är tydligt i den judiska Bibeln att Skaparen inte ändrar sig.
Att hävda att Hans instruktioner skulle ha ändrat sig är alltså ologiskt.

Vänliga hälsningar
Anders Branderud
Efterföljare till Ribi Yehoshua i ortodox judendom.
http://www.netzarim.co.il – Klicka på länken ”Christians” (för en introduktion)
Svenska: http://bloganders.blogspot.com/2008/02/om-mig-mitt-liv-frn-1984-tills-idag.html

Imatea - 19 Juni 2008 07:15 -

Nu har du väl ändå hamnat i fel tråd, Anders Branderud? För övrigt tycker jag att ditt sista alternativ låter självklart. Tycker inte du det?

Signatur 

Anders Branderud
Hur man följer Ribi Yehoshua - Messias -foljaYeshua.wordpress.com

Postade: 19 Juni 2008 10:36 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

Anders Branderud,

A. Varför väljer du att åsidosätta dina känslor och upplevelser till förmån för ålderdomliga religiösa lagtexter?

B. Vad har detta med väckelsen i Lakeland att göra?

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 22 Juni 2008 07:19 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  116
Gick med  2008-04-07
Anders Branderud - 10 Juni 2008 09:47 -

En perfekt Skapare bryter inte mot Sina perfekta naturlagar.

Hej Anders,

Nu blev jag lite nyfiken vad du menar med en perfekt skapare? Perfekt i vilket avseende då?
Vad menar du med perfekta naturlagar?

hade
/J

Jag såg att Sebastian ställt samma fråga :-)

Postade: 22 Juni 2008 07:24 - —   [ Ignorera ]   [ # 19 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  116
Gick med  2008-04-07
Anders Branderud - 10 Juni 2008 08:08 -

Förut var jag kristen och trodde på en Skapare som bröt mot sina naturlagar. Om en perfekt Skapare skulle bryta mot Sina naturlagar, skulle det visa att lagarna inte var perfekta. Om naturlagarna är perfekta behöver Han inte bryta dem.

Hej Anders,

Den kristna Guden upphäver naturlagarna, när han så behagar, snarare än bryter mot dem.

/J

Postade: 22 Juni 2008 08:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 20 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  110
Gick med  2008-06-07

Josefh,

Hej,
Tack för din fråga!

Perfekt innebär fullständig. Om Skaparen av naturlagarna är perfekt, då innebär en ändring av lagarna, antingen att de inte var perfekta från början, eller att ändringen inte är perfekt – och båda argumenten faller.

Jag rekommenderar den som tror att en Skapare tillfälligt skulle ändra Sina naturlagar att ta en kurs i logik.

Den Perfekta Skaparen har inget behov av att ändra någonting bara på grund av att någon människa hävdar att det MÅSTE ske en ändring.

Universum reflekterar dess Skapare, inte en ignorant primitiv fabulös person eller en vidskeplig medeltida trollkarl. Varje kraft och partikel i universum. fullständigt och med inga undantag, lyder de kända lagarna i fysik (och de områden av fysik som fortfarande är ickebevisad teori utgör modeller som demonstrerar att alla kvarstående fenomen/företeelser är lika ordnade). Det finns inget uppvisat i universum, och det har aldrig funnits något uppvisat i universum, som motsätter de regelbundna lagarna inom fysiken. Detta reflekterar den regelbundna och icke-nyckfulla Karaktären av Hasheim – Skaparen av universum.

Så frågan är varför du måste hävda att Skaparen skulle upphäva sina naturlagar? Beror det på det som står i den kristna skriften NT?

Även enligt de mest auktoritativa kristna forskare [engelska: ”scholars”], t.ex. ”Interpreter’s Dictionary of the Bible” tillstår att:
”En studie av 150 grekiska MMS (handskrifter ung.) av Lukasevangeliet har visat mer än 30 000 olika läsningar… Det är säkert att säga att det inte finns en mening i NT i vilken MSS-traditionen inte är helt enhetlig… Men det finns flera tusen som har en definitiv effekt på betydelsen av texten. (”Text, NT”, 2:a upplagan (Abingdon, 1962))

Fortsättning citat:
”… Det är lika sant att många av dem har teologisk betydelse och var introducerade i texten avsiktligt… Många tusen av varianterna som finns i MSS av NT var insatta med avsikt. De är inte endast resultatet av fel eller oförsiktig hantering av texten. Många skapades för teologiska eller dogmatiska skäl.”

Den tidigaste omfattande kyrkohistorikern, Eusebius dokumenterade i (Ecclesiastical (sv. präst) History III.xxvii.4-6) att de ursprungliga Netzarim endast accepterade den judiska Tana"kh som deras Bibel och endast deras Netzarim (“deras egna”) Hebreiska Matityahu (NHM) som en autentisk källa för Ribi Yehoshua liv och undervisning; de accepterade aldrig det 100-400-talet, kraftigt av icke-judar skrivna/omskrivna (grekiska) NT.

Vänliga hälsningar
Anders Branderud
Efterföljare till Ribi Yehoshua i ortodox judendom.
http://www.netzarim.co.il – Klicka på länken ”Christians” (på förstasidan) – Klicka sedan på mitt foto (för den som vill veta mer om mitt liv och min religion).
Svenska: http://bloganders.blogspot.com/2008/02/om-mig-mitt-liv-frn-1984-tills-idag.html

Signatur 

Anders Branderud
Hur man följer Ribi Yehoshua - Messias -foljaYeshua.wordpress.com

Postade: 16 Juli 2008 08:17 - —   [ Ignorera ]   [ # 21 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  137
Gick med  2007-06-05
Anders Branderud - 19 Juni 2008 06:29 -

Enligt Devarim 13 (som en del kallar 5 Mosebok) är det tydligt att en person är en falsk profet om den lägger till eller tar bort ett bud från Torahn. ... Skaparen är perfekt och ändrar inte Sin vilja. Hans Torah – Hans instruktioner kommer alltid att gälla… Det som står i Torahn att den som tar bort bud från Torahn är en falsk profet kommer alltid att gälla.

Kristendomen har tagit bort och slutsatsen är helt enkel.

Anders, du verkar göra inte så lite anmärkningsvärda påståenden i dina inlägg. Du verkar utgå ifrån att din egen logik inte har sådana brister som bör rättas till med, till exempel, en “kurs i logik”(se inlägg #20).

Du säger att “Kristendomen har tagit bort”. Och nu frågar jag, hur anser du att vi skall se på Mose, han som tillät Guds folk i GT att ge skiljebrev. Anser du att det var ett “tillägg” eller ett “avdrag” till Skaparens ordning, så som den är upptecknad i de Judiska skrifterna? Var Mose en rättsinnig eller en falsk profet?

Och vad beträffar Jesus, ville han lägga till eller dra ifrån något från den Judiska lagen? Vad säger tex Jesus om Mose tilltag då han tillät skilsmässa? Menar Jesus att Mose höll benhårt på Gud Skaparens ordning, eller prutade han (Mose) möjligen på Guds vilja med hur människorna skulle leva och vara? Hur påverkas Mose ställning som Guds profet av sitt handlande?

Och vad undervisar Jesus i NT om Mose avsteg från Guds vilja med äktenskapet, och vad anser jesus i övrigt om lagens uppfyllelse? Menar Jesus att något litet tecken här eller där bör man kunna skippa, om situationen kräver det, och om det känns bra kan man helt enkelt gena över gärdsgården något lite?

Alltså, om vi jämför Jesus och Mose syn på prutmånen i Guds vilja och ordningar, vem anser du att kommer ur jämförelsen med den äran?

Men åter till Lakeland

Vad beträffar väckelsen i Lakeland så ser jag inte en enda anledning att tro att det är just Guds Ande (dvs den Gud och den Ande som omtalas i Bibeln), av alla tänkbara andar, som ligger bakom att folk flippar ur och ramlar bara för att någon mumlar obegripliga ord och knuffar omkull dem. Låter mer som misshandel tycker jag.

Eller vanvett. “Från sina sinnen” låter också som en rimlig bokstavlig tolkning av vittnesmålen om vad som händer.

Igenkänningsfaktor?

Kommer Gud på den yttersta dagen att känna igen först de personer som varit mest mottagliga och snabbast trillat omkull, eller finns det något som talar för att de som lyssnat noga till Guds Ord, och efter prövning ha accepterat Guds ord som trovärdiga, och i hörsamhet tagit emot Guds nåd och förlåtelse, att de skulle kunna vara lättare [för Gud] att känna igen på den yttersta dagen?

Vad är egentligen den igenkänningsfaktor som skiljer fåren ifrån getterna, det som skiljer dem som vill kännas vid Gud och hans ord (Guds vilja meddelas i dem) från dem som INTE accepterar vad Gud meddelar oss i sitt ord?

Sensationslystnad

Redan på Jesu tid verkar människans sensationslystnad ha varit starkare än hennes längtan efter Sanning.

Att Gud kan göra under betvivlar jag inte det minsta. Om, som jag tror, Gud har skapat allt, varför skulle han inte när som helst, när det passar Guds syften, kunna manifestera sin makt i denna sin skapelse?

Men, att acceptera Guds ord som sanning vill inte säga lite. Det stannar inte vid att Gud skapat allt (i rak motsats till att naturen skulle besitta förmågan att skapa av sig självt), det sträcker sig till att acceptera, och förstå, att samma Gud förbannade marken, för din och min skull.

Vi talar om en Gud som, kanske för att bromsa upp och begränsa den fallna människans förmåga att hinna med allt ont, och definitivt för att sätta en gräns för ondskan överhuvudtaget, satte hela sin (ursprungligen perfekta) skapelse under förgängelsen. Dvs Gud själv försatte skapelsen, för Adams skull, i ett nu rådande tillstånd av degeneration och förstörelse som även medför sjukdom och slutligen fysisk död.

Det är i de “så kallade” Moseböckerna vi kan läsa om förklaringen även till denna sida av verkligheten.

Nu prisas uselheten

Men istället för att framhålla GUDS förklaring till varför saker är som de är, och för all del, uppmuntra till tro på Guds allmakt (och ja, även över materien), ägnar man sig åt sensationsmakeri och dunkelt mumlande och billiga visuella trick. Sådant är svårt eller omöjligt att pröva så att definitiva slutsatser kan dras. Sådant ter sig särskilt motbjudande om man utger sig för att marknadsföra “sanningen”.

Och lika äcklad som jag är över mumlandet i spektaklet i Lakeland (och allt knuffande i Guds namn överhuvudtaget) är jag av ärkebiskopen, och hans gäng, som med sin benägna medverkan i Pridefestivalen tänker hjälpa till att ge legitimitet åt de svinerier man där prisar och firar.

Jesus menade att självaste hororna skall “förr ingå i Guds rike” än de ledare som med sitt låga exempel sviker människorna (Matt 21:31).

Nej, i vår tid verkar det vara “peak experience” som gäller. Sundhet, sanning och prövning av orden däremot blir mer och mer sällsynt även bland kristna. Jag tror faktiskt inte jag skulle “vända andra kinden till” om någon pucklade på mig på det sättet under en “gudstjänst”.

Gudlöst. Vidrigt.

// Rolf Lampa

Postade: 16 Juli 2008 08:48 - —   [ Ignorera ]   [ # 22 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

Anders Branderud,

Är det så att du ifrågasätter NT:s beskrivning av en gud som bidrar med mirakler? Är det det som är din invändning? Till skillnad från GT:s gud? Menar du möjligen att GT:s gud inte mixtrar med naturlagar?

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 18 Juli 2008 01:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 23 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  6
Gick med  2008-01-31

Nu kommer jag dra lite från ämnet som är väckelsen i Lakeland, men jag känner men tvungen att svara Anders Branderud. Ni som vill Läsa/disskutera väckelsen i Lakeland behöver inte läsa detta.(står inget om den).

Frågan i din påstående tror jag mer är om universum verkligen kan bli perfekt om Gud skulle skapa oss människor som inte är perfekta. Jag tror så här att om man ska skapa ett perfekt universum så behöver man ett universum där allt är perfekt. Om då Gud skulle skapa ett universum där allt är perfekt enligt Gud själv skulle det inte kunna finnas varelser i det universum som skulle kunna bryta mot denna perfekthet.
Jag skulle vilja säga att om detta universum skulle vara perfekt enligt Gud så skulle alla människor Älska Gud med hela sitt hjärta. För det är ju det Gud vill! Så frågan är är verkligen vårat universum perfekt?

Du sa: “1.En perfekt Skapare skapar en perfekt skapelse. Varför skulle han skapa något som inte är perfekt?” Då ställer jag frågan: Varför MÅSTE en perfekt Gud skapa ett perfekt universum. För om Gud ville ha icke perfekta varelser i sin skapelse måste han då skapa en perfekt skapelse.

“En perfekt skapare bryter inte mot sina perfekta naturlagar.” Perfekt naturlag i Guds ögon hoppas jag du menar.  Du har själv sagt att allt i universum inte är enligt Guds vilja. Men om nu allt skulle vara perfekt måste då inte allt vara enligt Guds vilja?
Om vi säger så här. Du skulle skapa en stad där det skulle finnas varelser som Älskade dig. Det skulle bli en perfekt stad. Men sen upptäcker du att alla i staden inte älskar dig! Skulle du fortfarande tycka att detta var en perfekt stad i dina ögon?

En annan liknelse jag tror är lite lättare att förstå:
Du ska skapa en stad (igen), med naturlagar. Du skapar varelser i denna staden som får fri vilja att göra som dom vill. Du älskar dem med hela ditt hjärta och vill dem allt GOTT. I denna perfekta stad finns det naturlagar,  och en är tyngdlagen. Det finns en klippa i staden som dessa varelser börjar hoppa ifrån den och skadar sig själva. Vissa varelser dör till och med. Du kollar ner på din stad igen och vad ser du, jo dessa människor som du vill allt gott skadar sig själva. Är staden fortfarande perfekt, fullständig enligt din vilja? (Jag vill bara tilllägga att detta är ju en bild av den världen vi lever i idag förutom att du inte kunde veta att varelserna skulle hoppa från klippan men det kunde Gud, alltså visste ju han hur det skulle bli från början.)

Om något är perfekt enligt Gud så är det helt enligt hans vilja också, annars är det inte perfekt. Så tycker jag om den saken. Det kan finnas brister i argumentationen men då får du hitta dem jag ser inga i alla fall. Hoppas du förstod vad jag försökte få fram grin .

/Daniel T

Signatur 

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it,
but because by it I see everything else.

C. S. Lewis

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70