Swingpirate - 16 Maj 2008 09:09 -
Så du menar att det inte finns några evidens för evolutionsteorin?
Nej det menar jag inte alls. Jag menar att satsen ”absence of evidence is not evidence of absence” inte är självklart sann så som du hävdar.
Exempel: Om jag säger att det står en elefant i ditt kök, borde vi förvänta oss bevis för det? Ja. Om bevisen (ett grått djur med snabel, betar och stora öron) fattas, är det ett bevis på frånvaro av elefanten? Naturligtvis är det så.
Falsk analogi. När man säger “frånvaro av bevis” i sammanhanget menar man ju att vi har en begränsad tillgång till information, m.a.o. epistemologiska inskränkningar. Bara en blinkning av evolutionsprocessen har utspelat sig under modern tid och direktobservation av stora delar av dess alster är därför inte möjlig. Just eftersom vetenskap är tentativ så har vi inte insyn i hela köket. Säg att vi befinner oss i vardagsrummet:
Sebbe: “Det står en elefant i ditt kök”
Swingpirate: “Varför ska jag tro det?”
Sebbe: “Jag vet inte. Jag kan inte bevisa det.”
Eller byt ut “elefant” mot “disktrasa” så blir det lättare att se mönstret.
Är det då bevisat att det verkligen inte står en elefant/disktrasa i köket bara för att du inte kan belägga det? Naturligtvis är det inte så.
Detta får väl i bästa fall betraktas som question-begging. Frågan är ju om evolutionsteorin ger upphov till sådana prediktioner att om dessa prediktioner misslyckas så är det en anomali. Jag ställer därför om mina frågor (och formulerar om den första så att den blir formellt korrekt):
Gör evolutionsteorin några prediktioner? (Misstänker att du svarar ja.)
Bör vi förvänta oss några bevis för den? (Misstänker att du svarar ja.)
Om bevisen fattas, är det ett problem för den?
Eller postulerar du helt sonika att anomalier inte existerar? (Misstänker att du svarar nej.)
På den tredje frågan har du svarat ja, men det innebär ju i så fall att absence of evidence kan vara evidence of absence, eller hur?
Med anomali menar jag något som omöjligt kan passa in i ett paradigm, vilket i fallet med näbbdjurets ursprung kontra evolutionsbiologi uppenbart är felaktigt.
Detta är inte vad anomali betyder - kolla i ett uppslagsverk. Det betyder helt enkelt en oväntad avvikelse. Enligt Kuhn kan anomalier vanligen förklaras med ad hocteorier, och detta är enligt honom den de facto standardmetodiken inom vetenskapen. Så småningom kan dessa teorier leda till att paradigmet överges p.g.a. rakknivsprincipen. Det är detta jag frågar om - den principiella förekomsten, inte ifall näbbdjuret är en anomali (vilket det uppenbarligen är för darwinismen, eftersom genomiska mosaiker knappast passar särskilt väl in i en trädmodell).
Naturligtvis, det är bara forskarnas fantasi som sätter gränser.
You wish
. Det är empirin som sätter gränserna. Det går utmärkt att falsifiera evolutionsteorin, förutsatt att den inte stämmer förstås.
Nej, evolutionsteorin går naturligtvis inte att falsifiera, åtminstone inte genom några direkta observationer. Den kan knappast betraktas som en vetenskaplig teori heller. Neodarwinismen däremot är en vetenskaplig teori (även om den skulle visa sig vara felaktig) och går utmärkt att falsifiera. Och - förringa inte fantasins betydelse inom vetenskapen: “The gift of fantasy has meant more to me than my talent for absorbing positive knowledge. ” - Albert Einstein. Utan fantasi skulle inga teorier existera.