JemyM - 03 Maj 2008 11:06 -
Steg 1: Vi ser ett problem (sjukdom)
Steg 2: Vi upptäcker vad vi tror är orsaken till problemet (virus)
Steg 3: Vi korrigerar orsaken (vaccin)
Steg 4: Patienten blev frisk.
Vi såg orsaken, vi mötte orsaken, vi löste problemet.
Att lägga in en extra orsak (demon) utan att förklara vad som hände med den orsaken (demonen) när vi löste den andra orsaken (virus) tycks vara överflödigt. Om vi botade med vaccin… dödade viruset… var tog demonen vägen? Satt demonen i viruset?
Vi vet inget om demoner. Vi har ingen beskrivning av vad demoner är för något. Kanske demon är ett gammalt sätt att beskriva “virus” på. Kanske betraktaren av Jesus helt enkelt använde det språk och den kunskapsnivå som för honom var den bästa förklaringen för vad de sett. En modern läkare som sett Jesus kanske sett “demonutdrivning” annorlunda och beskrivit processen på ett annat sätt.
Det är fortfarande inte så att det ena med nödvändighet behöver utesluta det andra.
(Dessutom så är Bibelns berättelser om demonutdrivningar i största allmänhet relaterade till sjukdomar/tillstånd som inte förvärvas genom virus eller bakterier, visserligen av mindre betydelse, men ändå).
HockeyFotografen - 02 Maj 2008 07:40 -
2. Demoners existens, är, i likhet med frågan om Guds existens, till 100% fråga om rent filosofiska resonemang.
Existensen av Både Gud, och demoner skall därför diskuteras helt och hållet på ett filosofiskt plan.
Frågan om dessa saker ligger helt och hållet utanför vetenskapens område.
Har existensen “demon” något med tron att göra?
Definitivt!
Detta då du tar upp demoner som beskrivs i Bibeln.
Dessa demoner beskriver Bibeln som rent andliga väsen.
Därför ligger frågan om deras existens helt utanför vetenskapens område, och till 100% inom religionsfilosofins område.
Därav föreligger ingen möjlig konflikt mellan tron på demoner, och vetenskapens rön om virus och bakterier.
Du har uppenbarligen inte läst länken som jag postade.
Det hänger på att jag har en del utbildning i vetenskapsfilosofi. Du beskriver arbetssättet, jag pratar om frukten.
Det är riktigt trevligt och bra att du har en del utbildning på området.
Inte minst för att det borde underlätta din förståelse av det jag skriver.
Men du har uppenbarligen fortfarande inte läst länken.
Verkar som du inte heller ägnat dig åt någon vidare noggrann genomläsning av min sammanfattning av länken ifråga.
Länken tar upp myter om hur vetenskapen arbetar, och visar på att vetenskap inte är något exakt eller oföränderligt.
Hur ser du på Kuhns kritik av positivismen?
Beskriv denna om du kan.
Länken till Wikipedia tar upp detta, även om det är mycket kortfattat.
Sedan är det ju ingen större hemlighet att det bland filosofer idag diskuteras vad Kuhn egentligen menade.
Men det anser jag definitivt var en helt annan fråga.
Kuhns syn på paradigm?
Den ser jag som något självklart. När vi lär oss mer så förändras också vårat perspektiv. Vi kan aldrig i förväg veta vad nästa paradigm kommer att bli.
Jag tror att vetenskapen inte leder oss till hela sanningen om allt, men att den, i små steg, kan leda oss närmare sanningen.
Dock begränsat till vissa områden.
På vissa områden så är “vetenskapen” begränsad till att endast kunna ge oss teorier, som inte är bevisbara.
(Ett exempel på detta är frågan om vårt ursprung).
Detta då det inte finns någon vetenskapsteoretisk/vetenskapsmetodisk grund för att bevisa teorierna ifråga.
För mig kan vetenskapen endast ge observationer men förklaringar är alltid gissningar efter att man sammanfört det man upplevt. Det finns en sanning, men vi kan bara försöka komma nära den, aldrig veta. Att t.ex. ta avstånd från frukten av vetenskap är dock att fly från sanningen. Den som är ärlig mot sig själv upplever observationerna för att bilda sig sin egen upfattning.
Frågan är om dessa motsättningar finns över huvud taget?
Vad jag vill ha sagt med mina inlägg kan egentligen sammanfattas väldigt kort (och förenklat).
Synen på Bibelns auktoritet, och synen på Vetenskapens auktoritet, är båda till 100% filosofiska frågor.
Kanske jag skulle sagt bibelns skrift i jämförelse med vad man med egna ögon kan se/uppleva.
Vad jag vill åt med det jag skriver, är frågan om hur exakt vi kan anse vetenskapen vara.
För en eventuell motsätning mellan att tro på vetenskapn, och att tro på Bibeln, förutsätter att den ena, eller den andra, är fullkomlig och ofelbar.
Dessutom förutsätter en motsättning klara och tydliga ställningstaganden i hur Bibeln skall tolkas.
Själv inser jag att det jag skrivit tidigare är kraftigt påverkat av min “förförståelse” av likande diskussioner på andra forum.
Diskussioner som utgår ifrån vetenskapen som något exakt och ofelaktigt.
Evolutionen/NeoDarwinismen som något bevisat. Osv.
Gällande min syn på vetenskap, så har jag inga som helst problem med dess trovärdighet på de flesta områden.
Men när det gäller NeoDarwinismen, så är det på tok för vanligt att debatörer anser teorierna omkring evolutionen som inte endast bevisvbara, utan även klart och tydligt bevisade.
Detta trots att det är frågan om teorier, och inget annat.
Teorier som dras med stora problem, och teorier som ständigt omprövas.
Har dessvärre råkat ut för ett antal personer som tar dess ofullständiga teorier som skäl till att helt och hållet förkasta Bibelns trovärdighet.
Behöver kanske inte säga att dessa personer i största allmänhet vägrar att diskutera frågorna kring vetenskapsteori, och vetenskaplig metodik.
Sist av allt vill jag poängtera att mina sista rader ovan skall ses som ett förtydligande av det jag skrivit hitills, inte något annat.
/Daniel.