Kefas - 10 Juni 2008 05:00 -
Om du svarar “Ja”, så får man istället problemet att samtidigt som man tror att döden kom in i världen som en konsekvens av Adams synd, så fanns döden där långt innan hans synd, och om döden fanns redan innan, hur kan den då vara en konsekvens av synd? Då är det ju som att ge ett straff som alla alltid fått och som man ändå hade fått även om man inte syndat.
Det beror ju på hur man tolkar skapelsen. Sen så finns det två skapelseberättelser, vilken gäller liksom? Finns det belägg i skriften att djuren också var evighetsvarelser innan syndafallet? Hur skulle skapelsen se ut isf om inga djur dog?
I den första skapelsen finner vi att gud skapar “människor” till sin avbild.
“26 Gud sade: “Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss. De skall råda över fiskarna i havet och över”
Finns mkt som även tyder på att det fanns andra människor på jorden under Adam och evas besök i edens lustgård, För efter syndafallet så får Adam och Eva två pojkar, kain och abel. Vi får inte reda på att dem fått några andra barn.
“16 Så gick Kain bort från HERRENS ansikte och bosatte sig i landet Nod, öster om Eden.
17 Kain kände sin hustru och hon blev havande och födde Hanok”
Vem är Kains hustru? Fanns det andra människor på jorden? Fick adam och eva detta barn? Varför får vi inte reda på det isf i berättelsen?
Eller är det så att det helt enkelt bodde andra människor i landet Nod?
Namnet Adam betyder människosläkte på Hebreiska. Jag tolkar Adam och Evas vistelse i Edenslustgård som en symbolisk handling för hela mänsligheten. I Adam finns all mänsklig potensial, i Adam finns du och jag.
Jag ser denna vistelse i paradiset som Guds påtänkta plan med hela mänskligheten,här ser vi syftet med hela skapelsen. Gud vill att vi alla skall leva i den gemeskap vi ser i Adam och eva.
Här ser vi en mall för den relation vi alla har med våran skapare.
Jesus är nyckeln för oss att nå denna gemenskap med Gud. Vi är alla av naturen svaga för ormens list, vi är av naturen svaga och har svårt att lita på andra än oss själva. Vi vill gå våran egen väg. Jesus ankomst var redan förutbestämd innan Adam och Eva valde ormens väg. Det måste ha varit så, för så säger skriften. Då hela bibeln pekar framåt till Jesus ankomst till Jorden.
Vi möter alla den prövning av ormen som Adam och eva stod inför. Det gjorde även Jesus när han blev ledd av anden ut i öknen för att prövas av ormen. Eller varför fanns ormen i Edens lustgård annars? Visste inte Gud att den fallna ängeln befann sig på detta ställe och frestade sina nyskapade barn?
Eller den jobbigaste frågan, visste Gud att människan skulle välja ormens väg?
Mitt svar är ja, för annars är Gud en klantig och slarvig skapare som inte har koll på vad han gör. Enligt resten av bibeln är inte Gud någon som slarvar och velar med sin skapelse. Han är allsmäktig och har koll på allt som sker.
Jag har inga problem att tro på en evolution och vara kristen. Jag ser det lite som när man trodde att jorden var platt. Visst kan man finna visst stöd i bibeln för att jorden är platt om man nu vill det. Men ingen säger idag att jorden är platt, för vetenskapen har lagt fram sådana bevis att jorden är rund, ingen försvarar detta med argumenten att det finns vissa antydningar på att författarna som skrev vissa böcker dem hade en syn på jorden under denna tiden att den var platt.
Om det nu visar sig att det finns en evolution, är Gud rädd att vi skall tro på en evolution? Känner Gud sig hotad av att människan utforskar skapelsen?
Var Gud rädd när dem första kristna skulle börja tro att jorden var platt?
Mitt svar är nej, allt vi finner med vetenskapens väg kan aldrig vara ett hot mot Guds existens. Annars är inte Gud den han enligt skriften utger sig för att vara.
Ne bibeln är ingen vetenskaplig avhandling. Jag låter Augustinus tankvärda ord avsluta mitt första inlägg på Credo. 
“För en kristen är det både olämpligt och skadligt att mena sig ha Bibelns auktoritet att tala i dessa frågor och dock tala så dåraktigt, att den icke troende endast med svårighet kan hålla sig för skratt, när han hör hur orimligt fel den kristne har. Och problemet är inte att denna person blir utskrattad för sina dumheter, utan att Bibelns författare misstänks för att ha undervisat så. Därmed bedöms de såsom okunniga och förkastas av människor utanför den kristna församlingen. Och dessa människor, vars frälsning vi så djupt och uppriktigt önskar, går förlorade”