Sök       Avancerad sökning

8 av 8
8
Kristen evolution
Postade: 22 Augusti 2008 09:56 - —   [ Ignorera ]   [ # 106 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  252
Gick med  2007-06-06

Ja, nu känner jag bättre igen mig. Fast visst kan jag gå med på att många arter utdifferentierats genom evolution. Olika rävarter har till exempel sannolikt gemensam härstamning.

Postade: 22 Augusti 2008 10:03 - —   [ Ignorera ]   [ # 107 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  181
Gick med  2008-08-19

Jo, det har jag förstått. Men för att jag skulle förstå skillnaden mellan din uppfattning och ID så tog jag i lite mer (svamp och människa).

Om du vill får du gärna berätta varför du anser att detta trillar över på filosofi.

Signatur 

Anhängare av science of the gaps.

Postade: 22 Augusti 2008 10:56 - —   [ Ignorera ]   [ # 108 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-08-19
Ephron - 22 Augusti 2008 07:56 -

Olika rävarter har till exempel sannolikt gemensam härstamning.

Det där med att “det är vetenskapligt bevisat att arter inte utvecklats genom evolution” var inte så allvarligt menat alltså? Hur lågt förtroende kan man egentligen ha för evolution, för att ändå använda den som förklaring till skillnader mellan olika rävars utseende och beteende?

Signatur 

Postade: 22 Augusti 2008 11:10 - —   [ Ignorera ]   [ # 109 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  70
Gick med  2007-12-27

Nu måste jag få fråga….
När jag gick i skolan (det var i för sig länge sen - jag gjorde ett specialarbete om evolution) så betydde evolution att en art utvecklats ur en annan art.
Inget annat.
Hade ingenting med en arts utveckling att göra tex att människan har blivit längre med åren pga bättre mat etc.
Nu för tiden verkar ordet evolution användas hur som helst, synonymt med ordet utveckling.
Är detta verkligen riktigt?!!

Postade: 22 Augusti 2008 11:17 - —   [ Ignorera ]   [ # 110 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-08-19
urban - 22 Augusti 2008 09:10 -

Nu måste jag få fråga….
När jag gick i skolan (det var i för sig länge sen - jag gjorde ett specialarbete om evolution) så betydde evolution att en art utvecklats ur en annan art.
Inget annat.
Hade ingenting med en arts utveckling att göra tex att människan har blivit längre med åren pga bättre mat etc.
Nu för tiden verkar ordet evolution användas hur som helst, synonymt med ordet utveckling.
Är detta verkligen riktigt?!!

Evolution är processen som orsakar förändringarna. Vad som är förändringar bland människor eller förändringar från art A till B beror på var man väljer att dra gränsen, och det är inget man gör kontinuerligt, utan retroaktivt. Även om ordet evolution betyder utveckling, så menar man inte nödvändigtvis ordagrant utveckling, utan den process som gör individer mer anpassade till miljön de lever i.

Signatur 

Postade: 22 Augusti 2008 12:14 - —   [ Ignorera ]   [ # 111 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  252
Gick med  2007-06-06
Jan Larsson - 22 Augusti 2008 08:56 -
Ephron - 22 Augusti 2008 07:56 -

Olika rävarter har till exempel sannolikt gemensam härstamning.

Det där med att “det är vetenskapligt bevisat att arter inte utvecklats genom evolution” var inte så allvarligt menat alltså? Hur lågt förtroende kan man egentligen ha för evolution, för att ändå använda den som förklaring till skillnader mellan olika rävars utseende och beteende?

Gränsen går vid skillnaden mellan förändring och utveckling. Den diskussionen har redan förts i denna tråd och i tråden “Är evolutionsmekanismen impotent?”

mvh Ephron

Postade: 22 Augusti 2008 12:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 112 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-08-19

Evolution i den här meningen betyder “anpassning till miljö”, och det är ett exempel på förändring. Men ok, det viktiga är att du själv vet var gränsen går, för det är ju din övertygelse vi pratar om. Jag accepterar den vetenskapliga synen på detta (men det är väl också föremål för en egen tråd om du vill diskutera det med mig).

Signatur 

8 av 8
8

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70