Sök       Avancerad sökning

Pålitliga källor?
Postade: 21 April 2008 07:24 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  546
Gick med  2007-06-08

Den nedanstående listan är lite information om författarna som ska ha kommit med helt “banbrytande” upptäckter om Jesus och den verkliga kristendomen. Gerald Massey var del i en tankeskola som hette “history of religions” och var en tysk rörelse på 1800-talet. Ajdå, den dateringen svider lite.

Gerald Massey (1828) var en självlärd egyptolog

Acharya S. hade enbart en bachelors i Liberal arts inom Classics och Greek Civilization och vill man komma med de teorier hon har så får man allt ha lite mer erfarenhet under bältet. Hennes teorier är totalt refuterade.

Barbara Walker var en journalist, ingen utbildad forskare

Albert Churchward (1852-1925) Svider, som sagt. Han pluggade medicin, INTE religion!

Arthur Weigall (1880-1934) var en egyptolog, men jag kunde inte få några uppgifter om var han pluggade eftersom jag gör denna lista i hast och vet därför inte ens om han var en utbildad egyptolog.

Thomas William Doane: 1882. Behöver jag säga mer. Utdaterad.

Freke och Gandy hade inga fakta för att stödja sina konspirationsteorier.

James Fraser… Äntligen! Fraser hade faktiskt lite att visa. Han hade gått på Cambridge! Tänka sig! En guldklimp bland amatörerna. Men kom igen. Skulle hans teorier om Jesus varit så pålitliga så skulle de fått mycket mer uppmärksamhet, speciellt eftersom han gick på Cambridge. Men The Golden Bough är säkert intressant läsning.

Ja, eftersom inte så många Ph.D’s eller Masters visade sig på denna lista så tror jag nog att trovärdigheten hos de debattörer som använder dessa författare som källor är svagt som bäst. Nästa gång får man åtminstone ha lite riktiga stipendium bakom så starka hävdelser som dessa författare har. De flesta verkar ha haft ämnena som sina hobby’s och velat komma med lite absurda och tvivelaktiga påståenden. Men det var iallafall roligt att det inte totalhavererade, allt tack vare James Frasier.

Men denna lista är gjord i hast, men man behöver inte gripas av någon påträngande tvivel bara för att människor anger källor. Vill man kolla om det författarna skrivit stämmer så får man helt enkelt läsa myterna själv. Flera överensstämmande källor behövs, inte bara en som hävdar sig vara den enda sanna bland tusentals andra som säger tvärt emot.

Är det något på listan som inte stämmer så är jag inte förvånad. Den som vet bättre får tala ut.

Postade: 02 Maj 2008 11:39 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  780
Gick med  2007-09-14

Givetvis måste man gå ända till originalkällan om man VERKLIGEN vill vara säker, men att “Acharya S” skulle vara “totalt refuterad” har du nog fått lite om bakfoten.

Signatur 

Ignosticist

Postade: 09 Augusti 2008 10:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  405
Gick med  2008-06-09

Det här tycker jag är en intressant tråd.

För visst finns det många medlemmar i “foliehattklubben” där ute. Se bara på Dan Brown.

Signatur 

Jesus (som historisk och reell gudamänniska) sade:
Jag är vägen, sanningen och livet; den som tror på mig ska inte gå under utan ha evigt liv.

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70