Hej, Sampa. Du skrev:
Jag har själv varit kristen största delen av mitt liv men jag har de sista åren förstått att jag nog inte har haft en aning om vad jag egentligen bekänt mig till. För mig känns det du skriver om dessa lagar och djurblod för att skyla synden totalt främmande. Jag undrar hur många kristna som egentligen läst lagarna och reflekterat över vad som står där?
Som jag skrev i mitt inlägg #3 är Guds väg till oss via hjärtat och inte intellektet. Jag håller med om att många berättelser och lagar i gamla testamentet ser märkliga ut i nutida västerländsk kontext. Men vem är du och jag att döma Guds vägar. Kulturer kommer och går och tankesätt förändras. Det vi tycker är självklart idag behöver inte vara det i morgon! Vi har ett sådant grodperspektiv på livet och evigheten. Vi är naiva om vi tror att vi kan ha intellektuell koll på tillvaron.
Gamla testamentet är till stor del ett vittnesbörd över hur människor tänkte och handlade för flera tusen år sedan. Vi får följa med på en resa där Gud iordningställer scenen för sin räddningsaktion! och samtidigt får vi del av en flera tusen år gammal historia och kultur.
Jag har själv många frågor om avsnitt i gamla testamentet som jag tycker är märkliga. Ibland får jag svar på någon av dem. Men, jag väntar inte tills jag fått alla frågetecknen utredda innan jag njuter frukterna av det Jesus gjort för mig.
Jag kan välja att grubbla över avsnitt i bibeln som verkar motsägelsefulla eller t.o.m. omoraliska - eller så kan jag glädja mig över texter som uppenbarar Guds storhet, trofasthet och kärlek till sin skapelse. För mig är valet lätt. Läser jag bibeln tillsammans med Guds Ande ger den mig uppmuntran och styrka. Jag blir utmanad och motiverad till att bli en bättre människa och - jag får ett hopp om ett evigt liv efter döden! Alternativet ger ju bara tomhet och meningslöshet (därmed inte sagt att jag aldrig samtalar med andra om ”svåra texter” i bibeln).
Och, om det vore så att skulle jag bedra mig själv, och det jag upplever som Guds närvaro i mitt liv bara är inbillning, så vad gör det om hundra år??? Utan Gud är ju livet bara en meningslös parentes i ett tomt universum. Allt vi upplever är då bara biokemiska reaktioner utan mening. Men om Gud finns, vilket min intuition och erfarenhet ropar ut, har jag allt att vinna. Vad har du att vinna/förlora på att lämna din tro?
Sampa, Gud har lagt evigheten i ditt hjärta. Du kommer aldrig att helt kunna gömma undan det vittnesbördet. Kanske är det därför du väljer att lägga så mycket av din tid på att skriva här på forumet, trots att du inte vill ha med bibelns Gud att göra?
Om du närmar dig bibeln enbart utifrån ditt intellekt så tror jag risken är stor att du kommer uppfatta bibeln och det jag skriver som dårskap. Gud söker dig via ditt hjärta. Det finns ett sätt att läsa bibeln som ger styrka, uppmuntran och tro. Du står som alla andra människor inför det valet.
Medan jag skriver, hör jag alla varför som reser sig upp i ditt sinne. Om du kräver svar på dem innan du ödmjukar dig inför Gud kommer du aldrig att få frid. Det finns inget på denna jord som går upp mot den djupa frid som är frukten av att vila i Gud genom tro på Jesus Kristus.
Vänliga hälsningar
dadden