Sök       Avancerad sökning

1 av 2
1
Hur kan jesus fixa förlåtelse för våra synder?
Postade: 20 April 2008 04:28 - —   [ Ignorera ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  5
Gick med  2008-04-20

Jag upptäckte vid ett samtal med en muslim, som inte kunde förså hur jesus kunde ta på sig skulden för någon annans synd, att jag inte kunde svara honom tillfredställande. Jag har licksom aldrig tänkt på mekaniken bakom hur Jesus kan lösa problemet med syndafallet och synden utan har bara helt lungt litat på honom när han säger att han kan ge mig evigt liv.

Någon som kan je mig klarhet i detta? Jag är med så långt som att Jesu död bevisar eller bekräftar om man så vill att Gud älskar oss och att Jesu uppståndelse från de döda bevisar att han hadde uppfylt lagen och levt ett liv helt utan synd. Problemet är att jag inte kan erinra mig om var i lagen det står att någon sådan person kan ändra något. Gud är ju också bunden av lagen. Vad är det som gör att han bara kan ta alla mina synder och lägga dom på Jesus?

Postade: 20 April 2008 05:06 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  46
Gick med  2008-04-19

Gud gör som han vill, han är allsmäktig, det står i Bibeln

Postade: 26 April 2008 08:14 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  72
Gick med  2007-06-27

Hej, Magnus! Så här tänker jag:

De första människorna gavs en möjlighet att välja mellan att lyda Gud och att gå sin egen väg (1 mos). Gud gjorde klart för dem att konsekvenserna av olydnad skulle bli död (i plural!). Människan skulle, om hon syndade, skiljas från den som är livets källa. När människan föll, och relationen till Skaparen bröts, började en degeneration av människans tillvaro som slog igenom så väl fysiskt som själsligt. Sjukdom, och allt lidande som följde på människans egoism, kom in i världen. Och när det var dags att lämna den här världen kunde människans eviga själ inte kunna komma inför en helig Gud utan skulle bli tvungen att förvisas bort från hans närhet.

Bibeln berättar att Gud hade en räddningsplan i beredskap. Gamla testamentet är till stor del en beskrivning över hur Gud iordningställer en scen där han kan fullborda en försoning mellan sig och människan. Redan i 1 mos 3 offras ett djur för att människan skall kunna skyla den nakenhet (relationen till Gud) som uppstod i syndafallet. När Gud räddar sitt folk från slaveriet i Egypten målar han samtidigt en bild av en kommande frälsning. De tio plågorna var domar över Egyptens (världens) avgudar. När den sista domen, döden, skall verkställas uppmanas Israels folk att slakta ett felfritt lamm och måla dess blod på husets dörrposter. Analogin över Jesus som Guds lamm är slående.

Ett av syftena med GT:s lagar var att förbereda folket på innebörden i Jesu kommande försoningsverk. Lagarna gjorde folket uppmärksamt på dess personliga och kollektiva skuld. En gång om året gick översteprästen in i templets allra heligaste med djurblod för att skyla sina och folkets synder. Ingen fick komma inför Gud som syndare, vilket skulle medföra omedelbar död. Offerdjurens död blev en symbol för detta och ett pedagogiskt sätt att förbereda mänskligheten på Guds lösning av skuldproblemet.

Om Jesus bara hade varit en vanlig människa så hade han inte kunnat ta straffet för någon annan människas synder. Han skulle då själv ha stått under syndens förbannelse och själv behövt dömas för sin synd. Enligt bibeln tog Gud själv! mänsklig gestalt i Jesus Kristus. Guds Ande skapade generna till Jesu kropp i Marias livmoder och tog plats i den. Jesu Ande var Guds Ande. Jesus levde ett liv utan synd och hade inte behövt dö. Men när han anklagades inför Pilatus och stora rådet svarade han inte på beskyllningarna. Jesus dog inte som straff för sina egna synder utan han dog friviligt för mänsklighetens samlade synd. Gud själv tog konsekvenserna av mänsklighetens fall.

Jesu död är både en handling som visar på Guds kärlek till sin skapelse, och ett sätt för Gud att uppfylla sin rättfärdighet (t.ex. Joh 3:16, Rom 3:21-26, 5:8). Synden måste få sitt straff. Genom Jesu död och uppståndelse besegras döden och en möjlighet öppnas för människan att få sitt samvete renat så att hon kan komma inför Gud utan skuld.

Precis hur ”mekaniken” bakom försoningen fungerar vet nog bara Gud. Teologer har under alla tider filosoferat över detta. Du kan läsa en kort sammanfattning av några olika försoningsläror på t.ex. wikipedia.

Det viktiga är att, som du själv säger, ”lugnt lita på Honom”! Gud har löst problemet med vår orättfärdighet på ett sådant sätt att alla skall kunna få del av det som Jesus gjort för oss, oavsett intellektuell förmåga. Det behövs inga kunskaper i filosofi, logik och matematik för att gensvara på evangelium. Försoningen är till stor del ett mysterium, något som är gömt för vårt intellekt, men som kan förstås intuitivt (hjärtas tro). Så tolkar i alla fall jag Paulus här:

Ty Kristus har inte sänt mig för att döpa utan för att predika evangelium, och det inte med vishet och vältalighet, så att Kristi kors inte förlorar sin kraft. Ty detta budskap om korset är en dårskap för dem som blir förtappade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft. Det står ju skrivet: Jag skall göra de visas visdom om intet, och de förståndigas förstånd skall jag slå ner. Var är de visa? Var är de skriftlärda? Var är den här världens ordvrängare? Har inte Gud gjort den här världens visdom till dårskap? Jo, eftersom världen i sin visdom inte lärde känna Gud i hans vishet, beslöt Gud att genom den dårskap som vi predikar frälsa dem som tror … Och mitt tal och min predikan bestod inte i ord som skulle övertyga genom mänsklig visdom utan genom en bevisning i Ande och kraft. Vi ville inte att er tro skulle bygga på människors visdom utan på Guds kraft (1 Kor 1:17-21, 2:4-5)

Det primära sättet att nå människor med evangelium är, enligt Paulus, genom en förkunnelse som följs av Guds Andes vittnesbörd. När människor omsluts av Guds närvaro och upplever att skuldbördan faller av dem, eller de blir helade och befriade från sjukdom och betryck, då blir det lika självklart att tro som att andas. Men när du väl mött Gud kan förstås studier i teologi och apologetik ge ett intellektuellt självförtroende och utrusta dig för att bättre klara olika uppgifter i kampen för att breda ut Guds rike på jorden. Vi är ju kallade till att ”älska Gud av hela vårt hjärta, av hela vårt förstånd och av hela vår kraft”.

Vishet förkunnar vi emellertid bland de fullkomliga, en vishet som inte tillhör den här världen eller den här världens härskare, som går mot sin undergång… Men vi har inte fått världens ande, utan den Ande som är från Gud, för att vi skall veta vad vi har fått av Gud. Detta förkunnar vi också, inte med ord som mänsklig visdom lär utan med ord som Anden lär, när vi återger andliga ting med andliga ord. En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt (1kor 2:6f).

Hoppas du fick ut något av det här

Gud välsigne dig

/dadden

Postade: 26 April 2008 09:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2008-04-20

Tack så mycket, det var mycket givande. Jag har tro på Guds kraft att frälsa mig oavsett om jag förstår hur eller inte och håller med dig i det du skriver. Din beskrivnin av hur Jesus överhuvudtaget kunde göra något eftersom han var en syndfri mäniska och därför inte var tvungen att dö på samma sätt som vi gav mig en pusselbit till. Jag tror mig nu ha förståt så mycket som hur det kan komma sig att Jesu offer facktiskt kan påverka situationen men jag har fortfarande svårt att se var lagen ger gud rätten att ta på sig mitt straff för mig. Han är ju allsmäcktig förståss och man är ju inte otacksam för vad han gjort. Finns det några fler tankar kring varför Jesus kan få ta straffet för min skuld? Den ända möjligheten jag kan se nu är att det kanske inte tvunget behövde bära straffet skälv. Man kanske skulle kuna se det som att Jesus gick i borgen för oss. Det låter nästan vettigt. Tanken att gå i borgen för någon annan existerar ju även i gamla testamentet. Vad tror du?

Postade: 26 April 2008 10:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-04-19

En vanlig förklaring är just Guds rättvisa. Alla ska dömas enligt Guds regler, men ingen kommer att klara sig, eftersom ingen kan leva rättfärdigt, så straffet måste enligt rättvisan utdömas. Så antingen befinns man skyldig, eller så får någon annan som är oskyldig ta ens plats. Gud går då ned från domarpodiet och erbjuder sig själv att ta straffet (eftersom han är den ende som kan det/är oskyldig), på så vis klarar man sig, och straffet blir utdömt, och Gud får lida för dina synders skull.

Postade: 26 April 2008 11:33 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  222
Gick med  2007-08-05
dadden - 26 April 2008 06:14 -

Ett av syftena med GT:s lagar var att förbereda folket på innebörden i Jesu kommande försoningsverk. Lagarna gjorde folket uppmärksamt på dess personliga och kollektiva skuld. En gång om året gick översteprästen in i templets allra heligaste med djurblod för att skyla sina och folkets synder. Ingen fick komma inför Gud som syndare, vilket skulle medföra omedelbar död. Offerdjurens död blev en symbol för detta och ett pedagogiskt sätt att förbereda mänskligheten på Guds lösning av skuldproblemet.

Jag har själv varit kristen största delen av mitt liv men jag har de sista åren förstått att jag nog inte har haft en aning om vad jag egentligen bekänt mig till. För mig känns det du skriver om dessa lagar och djurblod för att skyla synden totalt främmande. Jag undrar hur många kristna som egentligen läst lagarna och reflekterat över vad som står där?

Postade: 26 April 2008 02:33 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-04-11

En liten fråga blir då: Är Jesusoffret en del av det gamla eller nya förbundet?

I det nya förbundet, som Jesus ju instiftade med nattvarden förekommer ju inte offer på samma sätt som i gamla förbundet. Kan Jesusoffret därför rimligen tolkas utifrån det gamla förbundets offerkult, som han ju själv lett oss bort ifrån?

Signatur 

Ef 2:8-9
Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig.

Postade: 26 April 2008 03:09 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2008-04-20

Nattvarden är väl verkligen ett offer värdigt det gamla förbundet. (Så tog han brödet takkade och gav det åt lärjungarna och sade detta är min KROPP som blir utgiven för er till syndernas förlåtelse.) för å inte tala om vinet…(likaså tog han kalken tackade, gav åt lärjungarna och sade detta är mitt BLOD som blir utgivet för er till syndernas förlåtelse. Så ofta ni dricker av den gör det till min påminnelse.).

Jag känner dock en viss tilfredställelse i tanken på Jesus som den som betalat borgen för oss genom att ofra sitt liv. Det ger på något vis en laglig förklaring till hur han kan göra någon skillnad. Det förklarar också paulus tankar om att jesus facktiskt friköppt oss. Att Jesus sen har jett allt tillbaka till oss och ålagt oss att förvalta vårat liv passar också bra in.

Postade: 26 April 2008 03:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-04-11
Magnus - 26 April 2008 01:09 -

Nattvarden är väl verkligen ett offer värdigt det gamla förbundet.

Ser du då nattvarden som ett offer? Att Jesus kropp och blod offras vid varje nattvadsfirande?

Signatur 

Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig.

Postade: 26 April 2008 03:15 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2008-04-20

Nej men jag ser det som en påminnelse om Jesu offer som han ju själv med egna ord i bibeln säger att vi ska betrackta det som. Det är det som prästen läser högr när vi tar nattvarden “så ofta ni äter och dricker av den gör det till min åminelse”. Jag får be om ursäckt om mina men ingar i detta inlägg låter lite mässtrande. Det är inte meningen, jag är bara lite uppspelt.

Postade: 26 April 2008 03:23 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-04-11

Då är jag rädd att jag inte förstår.

Den första nattvarden var alltså ett offer i det gamla förbundets anda? Eller ett offer som var en del av det gamla förbundet?
Men det ledde till att offrandet upphörde?

Hur ska vi då se Jesus offer på korset? Som ett blodsoffer enligt det gamla förbundet eller på något annat sätt?

Signatur 

Postade: 26 April 2008 03:39 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2008-04-20

Jusst det. Det gamla förbundets offerkullt och lagens era upphörde för att det perfeckta offrerlammet Jesus kristus anländer. Han som alla de tidigare offren bara på ett pedagogiskt sätt har pekat på. Nu när jesus jett sitt liv behövs inga offer längre för vi väntar inte längre på honom. Jesus har ju redan döt för oss och uppstått. Därför har vi natvarden som är en del av det nya förbundet, enpåminnelse om när Jesus gjorde slut på det gamla. Den första natvarden är alltså inget offer över huvudtaget men en påminnelse rit som jesus förståligt instifftade före sitt offer för att vi skulle få hjälp att minnas det han gjort för oss.

Postade: 26 April 2008 03:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-04-11
Magnus - 26 April 2008 01:39 -

Jusst det. Det gamla förbundets offerkullt och lagens era upphörde för att det perfeckta offrerlammet Jesus kristus anländer. Han som alla de tidigare offren bara på ett pedagogiskt sätt har pekat på. Nu när jesus jett sitt liv behövs inga offer längre för vi väntar inte längre på honom. Jesus har ju redan döt för oss och uppstått.

Så då blir Jesus så att säga det sista offret i det gamla förbundet?

Magnus - 26 April 2008 01:39 -

Därför har vi natvarden som är en del av det nya förbundet, enpåminnelse om när Jesus gjorde slut på det gamla. Den första natvarden är alltså inget offer över huvudtaget men en påminnelse rit som jesus förståligt instifftade före sitt offer för att vi skulle få hjälp att minnas det han gjort för oss.

Och nattvarden blir “bara” en påminnelse om att vi har ett nytt förbund?

Om Jesus offrades för oss alla, inte bara Israel, så undrar jag om vi, hednakristna, då “kommer med” i det gamla förbundet i och med kristus, eftersom hans offer, som ägde rum i det gamla förbundet, också gäller oss?

Paulus pekar som bekant på att vi (hednakristna) inte har lagen, eller det gamla förbundet, men hur kan vi annars tillgodogöra oss Jesus offer som ju enligt ovanstående ägde rum under lagen?

Finns det en möjlighet att Jesus offer skulle kunna tillhöra det nya förbundet och därigenom gälla oss alla utan att vi behöver vara del av lagen eller det gamla förbundet?

Om Jesus offer tillhör det nya förbundet kanske blir det då problematiskt att definiera det med det gamla förbundets offrande som utgångspunkt?

Signatur 

Postade: 26 April 2008 09:43 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2008-04-20

Du serut att ha fattat grejen. Det första förbundet var en lösning på ett problem, som bekant syndafallet. Det problemet har eller hadde både hedningar och Judar. När paulus säger att hedningarna inte har lagen menar han lagens bokstav. Judarna har ju på prent vad som är rätt och fel. Vi är dock ändå syndare trotts att vi inte har lagen nedskriven. Jesus ofrade sig inte bara för judarna. Det var en tid då det diskuterades att man kanske skulle bli Jude först för att sedan bli kristen. Det var dock en diskussion som paulus var med och löste. Romarbrevet sammanfattar detta mycket bra.

Postade: 26 April 2008 10:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

En enda korsfästelse, för all ohh  den skuld som vi människor gemensamt bär, är inte det lite klent?

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 27 April 2008 07:15 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-04-11
Imatea - 26 April 2008 08:34 -

En enda korsfästelse, för all ohh  den skuld som vi människor gemensamt bär, är inte det lite klent?

Jo det kan man tycka, men det var ju inte heller vem som helst om korsfästes… wink

Signatur 

1 av 2
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70