Hej Swingpirate!
Det tog lite tid att svara, först beroende på att jag missat ditt svar (inlägg #104) och sen beroende på att jag tycker det här är svårt, var tvungen att tänka lite.
En enkel kommentar att starta med:
Swingpirate - 24 Maj 2008 08:26 -
“Du påstår alltså att om det inte finns moralisk realism så finns det inget sant eller falskt. Detta är en ytterst starkt påstående och måste motiveras”. Sedan skriver du lite senare:
“Om du frågar efter min preliminära syn så ser jag moral mer som ett pragmatiskt begrepp, alltså inte sant eller falskt”.
Du ser inget märkligt i relationen mellan dessa uttalanden?
Nej. Precis som Mats noterat, man kan vara realist angående det fysiska utan att vara moralisk realist. (Notera att jag tolkat “inget” i den första meningen som att omfatta både det fysiska och det moraliska).
Så till huvudfrågan Jag har läst dina tidigare inlägg, speciellt #87 och #90 för att försöka förstå din ståndpunkt. Jag har kommit fram till att vi kanske skiljer oss i definitionsfrågan vad moral omfattar. När du talar om moral så exemplifierar du med frågor som jag endast med viss tveksamhet inkluderar i begreppet t.ex. hur man skall handla för att uppnå värdet att bli mätt. Enligt Wikipedia så kommer begreppet moral från latinet och betyder “det som rör sederna”. Jag håller med Wikipedia. Det som är centralt och intressant med moral är de frågor som rör de omoråden som är kontroversiella, inte ur en epistemistisk synvinkel utan ur en etisk/filosofisk synvinkel.
Om vi tar ditt exempel med mat så säg att jag är jude och anser att mat måste vara kosher. Antag att jag och mitt barn är instängda i en grotta och där finns endast griskött. När skall jag då ge mitt barn griskött för att förhindra att det svälter ihjäl. Här finns inget rätt eller fel. Skall jag ge det mat när det böjar klaga på att det är hungrigt, när det varit utan mat flera dagar och riskerar att bli sjukt, när det riskarar att dö eller inte alls? Om du vill ha ett icke-religiöst problem så tag till exempel “trolley”-problemet där man kan lägga om en växel för att rädda fem personer men då en person dör istället.
Hur kan man säga att det finns objektivt riktiga lösningar på ovanstående eller mitt tidigare problem om aborter. För att säga vad som är rätt eller fel, gott eller ont måste man ha en måttstock att mäta efter. Att säga att någonting är objektivt rätt så måste man hitta en objektiv måttstock men hur en sådan skall se ut förstår jag inte.
Du säger:
Notera också att det räcker för mig att visa att det finns minst ett objektivt värde för vetskapen att värden är objektiva. Det var därför jag valde att exemplifiera med näring.
Hur resonerar du här? Jag kan eventuellt hålla med om att det finns vissa moraliska påståenden som är objektiva men är absolut emot att alla moraliska värden är objektiva. Kan du motivera dig?
Kommit så här långt så läser jag i inlägg #87:
ex.
...
Om jag värderar frihet (värde), så bör jag gå och rösta i nästa val (moral).
(min kursivering)
Men detta är ju just vad jag hävdar nämligen att givet (= om) en värdering (=frihet) så får man en objektiv moral. Givet fakta och värderingar kan moralen betraktas som objektiv.
Nils G