Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Döden, ett straff?
Postade: 26 April 2008 11:06 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  288
Gick med  2008-04-04

Hej!

Ja, jag ser satiren. Nej, jag hajar inte poängen. Poängen är förmodligen att döden skulle vara nåt negativt, vilket jag i högsta grad motsätter mej.

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 26 April 2008 04:25 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  279
Gick med  2007-09-29
richardIII - 26 April 2008 09:06 -

Hej!

Ja, jag ser satiren. Nej, jag hajar inte poängen. Poängen är förmodligen att döden skulle vara nåt negativt, vilket jag i högsta grad motsätter mej.

Richard III

Satiren skulle visa att det är mycket möjligt att ett dödsstraff kan vara en positiv sak för förbrytarna medans det är negativt för omvärlden och drabbade. Kommer straffet att kännas rättvist när förbrytare inte har något emot att gå in i döden, där döden blir en belöning för honom (som du sa).
Det är ju faktiskt många som ser livet som något tråkigt och hemskt, någon mellanting innan något annat. Sannolikheten att en förbrytare också skulle känna att livet var jobbigt är ganska stor, annars skulle han/hon inte gått in på brottets bana eller göra hemskheter.

Signatur 

“Allt jag säger är lögn. Alla frågor jag ställer är ett trick. Du finner ingen sanning i mig.”

Postade: 26 April 2008 11:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-04

Ok, tack då förstår jag.

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 28 April 2008 08:22 - —   [ Ignorera ]   [ # 19 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  296
Gick med  2007-11-21
richardIII - 26 April 2008 09:06 -

Hej!

Richard III

Just det. Målet med livet är “utslocknad”. Vad är det exakt för österländskt tänkande som du anammar förresten? Vore intressant med något lästips.

MVH//

Signatur 

If God were not a necessary Being of Himself, He might also seem to be made for the use and benefit of men.
/John Tillotson

Postade: 29 April 2008 02:26 - —   [ Ignorera ]   [ # 20 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-04

Hej!

Snabbt svar, målet med livet är inte utslocknad utan upplyst. Min filosofi är yoga vilket jag sysslat med i 20 år ungefär, både här hemma och i indien.  Lästips, kolla tex nisgaradatta maharaj. Eller yoga sutras av patanjali.
Mitt nät har brutit ihop, sitter på jobbet, återkommer när jag är online hemma.

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 23 Juli 2008 12:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 21 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  13
Gick med  2008-07-23

Vad som är etik, moral, hur lagarna har sett ut osv har alltid ändrats genom alla tider.

Ett inte helt okänt dödstraff (korsfästelsen av Jesus) - vad tycker vi om det idag? På den tiden tyckte tydligen den större delen av ett helt folk att det var rimligt.

Vore coolt att träffa Jesus. Oavsett om han var Guds son eller ej så måste han ha varit ett riktigt flum. Jobba som snickare tills han är 30, sen plötsligt skaffa runt 12 superpolare, dra runt med dem o reta gallfeber på människor med sin lära.

Hoppas vi får veta sanningen dagen då vi lämnar jordelivet. Så förvånade många ska bli. Inte minst jag själv. Tänk så sitter Jesus o röker en joint o garvar:

- Haha, det var Markus & Lukas som kom på det där med att gå på vattnet. Shit vad vi jobbade på det tricket, men de flesta gick på det! Och de som genomskådade det övertygade vi med att säga “den som tvivlar kommer inte till himlen”. Men vi resonerade som så att det var för den goda saken. Om vårt lilla trolleritrick fick människor att leva ett bättre, godare och sundare liv - då måste det ju ha varit rätt. Eller bröden och fiskarna, haha! Hur vi gjorde? Nänä, en trollkarl avslöjar aldrig sina trick.

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70