Om Sverige mot förmodan skulle införa dödsstraff, då skulle jag inte vilja bo kvar här. Risken är försumbar och det skulle kanske kunna uppkomma faktorer som gjorde att jag ändå stannade, men jag mår illa vid tanken på att bo i ett sådant land. Jag undviker i möjligaste mån att besöka sådana länder.
Minns hur olustigt det kändes när jag som liten fick veta att vi (på den tiden) hade dödsstraff i krigstillstånd. I en akut situation, där inga alternativ står tillbuds, skulle jag kunna tänka mig att döda i självförsvar, åtminstone rent principiellt. Dödsstraff däremot - oerhört olustig diskussion måste jag säga, liksom jag finner vissa kristnas försvar för bibliska massavrättningar, etniska utrensningar och de nytestamentliga avlivandena av Ananias och Safira fruktansvärt beklämmande.
Någon som känner likadant?
Döden framställs i Bibeln ofta som ett straff. Omvänt förekommer det att barns alltför tidiga död försvaras med att det inte spelar så stor roll, eftersom de har paradiset att vänta. Möjligen kan detta vara en tröst för efterlevande, men inte många ger uttryck för någon större glädje vid tanken. Känns tanken på en medveten tillvaro efter döden som ett hot eller som en möjlighet? Kristen tro motiveras trots allt med löften om evigt liv. Hur moraliskt är det att förespegla detta?