Pelle, bakgrunden är att jag har kritiserat dig för att ha gjort en ovälvillig tolkning, och gjort detta dels utan att fråga Emanuel innan, och dels att du gjort det utan att presentera några relevanta argument för att du gör den tolkning som du gör. Du har inte bemödat dig med att svara på min kritik, du har dock gett utryck för viss ånger över att du formulerade din artikel på det vis du gjorde: ”Jag borde ha kvalificerat mitt stöd för Carin Stenström” – detta är utmärkt! Du fortsätter nu att som tidigare gå till motangrepp och kritiserar mig, det är också utmärkt! Jag uppskattar kritiken, hur skall man annars lära sig att bli en bättre tänkare och en bättre människa? Låt mig bara anmärka på några punkter.
Du skriver:
Pelle Poluha - 20 April 2008 11:30 -
Du bedrövar mig, Johannes. Jag har medgivit att jag borde ha kvalificerat mitt stöd för Carin Stenström, dvs att formuleringen “Så nog har CS rätt i sin kritik” inte sammanfaller med min egen kritik av Karlsten. Ändå blir just den meningen din tolkningsnyckel. På så sätt tillskriver du mig en uppfattning som jag aldrig haft. Det är ohederligt.
Du är helt rätt i att jag är ohederlig, däremot tycker jag inte dina argument för detta håller. En förutsättning för att jag skulle kunna framföra en kritik på din text är naturligtvis att jag själv gjort en egen tolkning båda av Emanuels text, och din egen text. Min kritik av ditt inlägg bygger denna tolkning. Nu hävdar du att jag i min tolkning inte gör dig rättvisa eftersom jag inte tar hänsyn till att du i ditt senaste inlägg hävdat att du ”borde ha kvalificerat mitt stöd för Carin Stenström”. Men jag försvarar ju min initiala kritik av ditt inlägg! Inte kan du begära att jag skall ta hänsyn till det du kommer till att skriva innan du skrivit det? Jag kunde dock varit tydligare med att jag försvarade min ursprungliga kritik och inte att jag kom med en ny sådan, uppenbarligen framgick det inte ur sitt sammanhang i den utsträckning man kunde ha önskat. Även om du skulle ha rätt så har du bara visat att jag är ovälvillig, det krävs betydligt mer för att visa att jag är ohederlig.
Du fortsätter:
Vidare ignorerar du min egen deklarerade avsikt när du fortsätter att hävda att jag “faktiskt tolkar Emanuel som om han propagerar för incest” (och detta ska dessutom vara uppenbart för de flesta).
Återigen jag försvarar min initiala kritik, och min initiala tolkning, att i sådant försvar ta hänsyn till de förtydligande du gjort tidigare vore felaktigt, eftersom när jag formulerade denna kritik inte hade tillgång till dessa. Exakt vad menar jag här vara ”uppenbart för de flesta?” . Jo, att det är en rimligare tolkning av din text är att du försvarar något som är i närheten av Carin Stenströms tolkning av Emanuels text, än att du tolkar Emanuels text så som jag gör. Citat ”det är borde vara uppenbart för de flesta” är hämtat ur i sammanhang där jag har en utförlig diskussion om huruvida man ska tolka din text som ”Emanuel lyfter fram argument” (som är min tolkning av Emanuel) eller om man skall tolka det mer i linje med ”Emanuel argumenterar för” vilket är Carin Stenströms tolkning. Det är var fel av mig att göra mig till talesman för ”de flesta”, men är det ändå inte rimligt att förvänta sig att de flesta som läser din text kommer tolka den som att du tolkar Emanuel mer i linje med Carin Stenström än med mig? Det är min gissning i vilket fall, vill vi vara riktigt säkra får vi väl göra ett empiriskt test där vi låter 10 000 slumpvis utvalda personer läsa texten och kolla om de tolkar den som att du är mer i linje med Carin Stenström tolkning än du är i linje med min tolkning. Jag vidhåller att det INTE vore en välvillig tolkning att tolka din text som om du tolkar Emanuel så som jag tolkar honom. Hursomhelst, gillar jag inte att du tar citat ifrån mig ur ett sammanhang och stoppar in i ett annat.
Det är och har varit en vantolkning från din sida. Det märkliga är att du klandrar mig för att jag inte frågade Emanuel vad han menade med sitt blogginlägg. På så sätt måste du mena att författarens avsikt är viktig för tolkningen av en text. Trots detta vill du inte kännas vid min avsikt. Du struntar i den och tror dig veta vad jag egentligen menade. Även detta tycker jag är ohederligt. Och du har mage att påstå att du tolkar mig välvilligt. Come on, Johannes!
Inget nytt här tror jag. Som jag sagt är det helt naturligt att jag inte tagit hänsyn till det förtydligande du gjort din senaste post. Men låt oss komma ihåg att du påstår att det inte är välvilligt att tolka dig som om du försvarar Carin Stenström. Det vore heller inte välvilligt att tolka dig som om det du skriver är obegripligt. Så en annan fråga är huruvida din text blir begriplig om den inte är ett försvar av Carin Stenström? En möjlighet är ju att jag har helt rätt i min initiala tolkning och kritik, men att du nu efter den här långa diskussionen har ändrat åsikt, och nu ser det du inte tidigare såg, nämligen att Emanuels text går att tolka som någonting annat än ett försvar av incest. Min gissning är att det förhåller sig på detta sätt, och om det skulle visa sig att din text skulle bli obegriplig om man inte tolkade den som ett försvar av Carin Stenström, skulle detta även vara en välvillig tolkning (det borde vara välvilligare att tolka någon som om han har fel, än att han är tokig).
Huruvida det är möjligt att göra en välvillig tolkning av Pelles text som inte innebär att han försvarar Carin Stenström, får var och en ställa sig. Personligen har jag svårt att se det. Varför då? För det första står det rakt ut på ett ganska tydligt sätt. Här kan ju ha skrivit fel precis som han nu hävdar. Men det är ett ganska stort slarvfel i sådana fall, och sådana gör man inte så ofta. För det andra så handlar halva Pelles artikel om Dagen vs ViD, så det verkar bl.a. vara någonting som har med tidningarnas stridigheter att göra som han vill uttala sig om, hade det enbart varit incest-frågan som var intressant är det svårt att se att hans skulle lagt upp artikeln på det sätten. För det tredje, hur kan han låta bli att kritisera Carin Stenström om han inte håller med henne? Som någon tidigare sa finns inte direkt någon medelväg här. Antingen är Carin Stenströms kritik sann och häpnadsväckande för att den är sann, eller så är hennes kritik falsk och häpnadsväckande för att den i sådana fall kommer med väldigt grova falska anklagelser. Det är svårt att se att Pelle inte skulle kritisera ViD, i en artikeln som är så fokuserad på tidningarnas kvalité. (Att tro att Pelle inte skulle kritisera ViD i en sådan här artikel om han inte höll med Carin Stenström, strider också emot välvillighetsprincipen).
Men helt oberoende av om min gissning är rätt (jag gör inga anspråk på att detta skulle vara den bästa tolkningen av Pelles text, försöker bara ge lite input till varför jag tolkar honom som jag gör) så kvarstår min kritik, d.v.s. att Pelle tolkar Emanuel ovälvilligt och att han inte presenterar några argument för sin tolkning. Som bäst (i hela diskussionen faktiskt) har Pelle visat att jag har tolkat honom ovälvilligt när jag föredrog en tolkning som innebär att försvarar Carin Stenström, och därigenom har ev. Pelle visat att ett av mina skäl för att det inte går att tolka Pelle som om han lägger fram samma tolkning av Emanuels text som jag själv gör - inte håller. Men finns det verkligen inte fler skäl som talar för att Pelle har en annan tolkning av Emanuel än jag själv har? Det överlämnar jag åt var och en, och framför allt åt Pelle, att fundera över (för mig är det uppenbart, och inte “uppenbart” som en retorisk figur för något som i själva verket inte alls är uppenbart, utan “uppenbart” som att “inte skall jag väl behöva slösa tid på att visa en sådan sak”). Se den här diskussionen som en varning för hur det går när man bara attackerar sin motståndare med nya invändningar utan att bemöta den kritik man själv fått.
Och snälla, att göra sig till en talesman för “de flesta” är ett riktigt uselt debattknep. Jag kunde åtminstone räkna upp 14 personer som antingen tolkade Emanuel som att han argumenterade för incest eller var väldigt fundersamma över hans inlägg. Du har “de flesta”. Det är knappast imponerande. Jag föreslår du läser om den bok du rekommenderade mig tidigare.
Jag ber så mycket om ursäkt. Skall läsa om boken, det är alltid bra att slipa på den analytiska förmågan.
Pelle, hur det än ligger till förstår jag situationen nu som sådan att antingen a)utryckte du dig slarvigt i din bloggpost, och du har aldrig instämt i Carin Stenströms kritik, men att det är väldigt lätt att tolka dig som om att du gjorde det eller b) du har instämt i Carin Stenströms kritik, men nu ändrat dig.
Vare sig om det är a) som är sann eller b) så vore det på sin plats med att du skriver en ny bloggpost och distanserade dig ifrån Carin Stenström, skriv att det är fullt möjligt att tolka Emanuel på annat sätt än att han förespråkar incest. Detta vore absolut bästa; för din egen skull, för Credoakademins skull och framförallt för Emanuel Karlsten skull.