Incest må vara en sexuell avart av rang, men att ge ut en tidning till 8000 kristna hushåll, där man genom en långsökt och ovälvillig tolkning anklagar en ung kristen journalist för att propagera för incest - utan att ens bry sig om att dubbelkolla om den mycket anmärkningsvärda uppgiften stämmer – är en avart, förvisso av en annan sort, men inte av en kaliber långt därifrån. Att det dessutom verkar ske för att markera för läsarna att Världen Idag är en mer kristen tidning än Dagen, gör historien än mer bedrövlig. Jag tycker det är en fruktansvärd historia, på många sätt, att du Pelle inte inser detta tycker jag är sorgligt. Credoakademin ligger mig väldigt varm om hjärtat och när jag ser något som inte stämmer känner jag att det är min plikt att ingripa och förklara varför, så att CA inte utvecklats i riktning emot Världen Idags ledarsidor, något sådant vore verkligen tragiskt.
(Frågan är om man här inte kunde använda ”illvillig” istället för den betydligt svagare ”ovälvillig”, ”illvillig” och ”välvillig” tycks nämligen inte vara kontradiktoriska utan istället konträra begrepp, d.v.s. båda kan vara falska men inte sanna samtidigt, tillskillnad ifrån ”ovälvillig” och ”välvillig”, där en och endast en av dem måste vara sann respektive falsk. Personligen har jag svårt att se att någon seriös journalist skulle skriva en sådan här sak om någon annan och inte kolla upp om det stämde, om man inte faktiskt var rädd för att personen ifråga skulle falsifiera påståendet om man kontrollerade det. Carin Stenström kan naturligtvis ha haft en dålig dag som alla andra, men om hon inte hade det har jag svårt att se några andra alternativ än att hon antingen är illvillig eller en oseriös journalist).
Pelle Poluha - 17 April 2008 07:25 -
Nu har jag läst Karlstens bloggpost ytterligare en gång. Och jag roade mig med att läsa om kommentarerna till den också. Det visar sig att 14 olika personer antingen tolkar den som jag, alternativt undrar vad Karlsten egentligen menar. Klart är att hans inlägg orsakat stor förvirring. Det är därför jag inte kan förstå de starka reaktionerna från Johannes och Andreas.
Come on! Det är uppenbart att personerna som förstår artikeln som försvar av incest gör det utifrån att ha läst Carin Stenström ledare, kolla på bara på tiden när kommentarerna är skrivna och jämför med när ViD publicerade sin text. Men även om det skulle vara 200 personer som hade tolkat artikeln på det sättet skulle det inte innebära att det var rätt för dig att göra det. En ovälvillig tolkning är en ovälvillig tolkning, även om alla gör det. På samma sätt som sex före äktenskapet är fel även om alla gör det (som jag misstänker att du tror).
Den tolkning jag gör, att Emanuel Karlsten, oavsett avsikt, argumenterar för incest är verkligen inte så märklig.
Huruvida den är märklig eller inte är irrelevant, frågan är om den är korrekt, vilket den inte är. Därmed inte sagt att den inte också är märklig, vilken jag också tror att den är.
Särskilt inte när Emanuel, några rader efter att kan kallat incest för en sexuell avart av rang, skriver följande: “Vi klassade det som en sexuell avart, undanskuffad och praktiserad av få. Sen visade det sig att de homosexuella var människor. Som du och jag.” Så det hade gått att tolka mig välvilligt.
Jag har tolkat dig välvilligt hela tiden, men om du tycker att jag tillskrivit dig någon uppfattning du inte har, eller inte tillskrivit dig någon relevant uppfattning som du faktisk har, så är jag beredd att ompröva min tolkning. Bring it on!
Citatet ifrån Emanuel utrycker ungefär det som vi redan sagt. Jag tolkar det som han ifrågasätter sin initiala reaktion emot incest genom att åberopa de initiala reaktioner de flesta tidigare haft emot homosexualitet, men som de nu genom reflektion omprövat. Menar du att detta citat på något vis går att tolka som om han förespråkar incest, eller vad menar du här?
Jag hyser ingen motvilja mot varken Dagen eller Emanuel och tycker inte att jag läst hans text med illvilliga ögon. Ändå läser både Johannes och Andreas in illvilja i min bloggpost. Det stör mig.
Jag har aldrig använt ordet ”illvilja” utan ”ovälvilja”, mycket stor skillnad (se ovan). Säger inte att det är en medveten ofördelaktig tolkning, utan att du låtit bli att medvetet göra en fördelaktig tolkning (vilket jag tycker man kan begära, inte minst om man ska blogga på credoakademin).
Men verkligt patetiskt är det att så många ord ödslas på min tolkning av Emanuel Karlsten. Hur viktigt är det egentligen på en skala?
Jag tycker det är viktigt att credoakademins blogg skall hålla kvalité. Om skribenterna inte känner till och använder sig av ”Principle of charity” befinner de sig på en nivå under grundkursarna i praktisk filosofi, vilket – om något – verkligen skulle vara patetiskt. Att det ödslas så här mycket ord på din bloggpost, borde du känna dig privilegierad över. Nästa gång skickar jag en räkning.
Varför inte diskutera det som Dagen-artikeln ursprungligen handlade om och som mitt inlägg mestadels också handlade om? Nej, bara för att jag i någras ögon gör en “ovälvillig” tolkning så kommer hela diskussionen i denna tråd att handla om hur texter ska tolkas.
Varför inte diskutera följande: 1) vilka sekulära argument kan användas mot incest? (något Karlsten efterlyser), 2) hur kommer det sig att Dagen har en journalist som inte verkar ha en aning om varför incest är fel (förutom att Bibeln säger så)? 3) Bör inte en kristen tidning reda ut svåra frågor istället för att enbart “problematisera”?
Hade du låtit bli att blogga med en polemisk anda hade du kunnat lyfta fram de frågor du tydligen vill lyfta fram, mycket mera framgångsrikt. Jag föreslår att du skapar ett nytt blogginlägg där du ber Karlsten om ursäkt och försöker få till en diskussion om de etiska frågorna istället. Och ha den här tråden i åtanke när du bloggar i framtiden, så kanske vi slipper sådant här framöver. Man behöver inte alltid hitta någon dagsaktuell text att driva polemik emot, man kan lyfta fram intressanta och relevanta diskussioner ändå.