Sök       Avancerad sökning

1 av 4
1
Tidningen Dagen och incest
Postade: 15 April 2008 12:25 - —   [ Ignorera ]  
Administratör
Rank
Antal poster:  14
Gick med  2006-05-30

De kristna tidningarna Världen idag och Dagen har hamnat i luven på varandra. Framförallt handlar det om ett blogginlägg av Dagens webbredaktör Emanuel Karlsten där han kommenterar kärleksaffären mellan en australiensk far och hans dotter. Carin Stenström på Världen idag menar att Karlstens inlägg “inte kan läsas som annat än ett försvar för incestförhållanden.” Elisabeth Sandlund, chefredaktör på Dagen, tar sin webbredaktör i försvar och menar att Stenström ljuger: Emanuel Karlsten har inte alls försvarat incestuösa förhållanden! …

Läs hela inlägget i bloggen.

Postade: 15 April 2008 04:38 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  222
Gick med  2007-08-05

Jag håller med om att incestuösa förhållanden inte är något naturligt men, hur stort är detta problem egentligen jämfört med mycket annat. Äv någon anledning engagerar sexuella frågor kristna debattörer ofantligt mycket mer än riktigt viktiga frågor som våldförande på miljö eller ekonomiska orättvisor.
Jag såg att onani klumpats ihop med incest och tidelag. Jag troode kristendomen kommit ifrån dumheterna att onani skulle vara skadligt.

Postade: 15 April 2008 06:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  34
Gick med  2007-11-09

Jag vet inte om det finns kristna som tror att onani är direkt skadligt (rent fysiskt alltså), men visst är det många som tar avstånd från det genom att man anser att ALLA former av sexuell tillfredsställelse ska ske inom äktenskapet. Den mest nyanserade synen (enligt min mening) kan du hitta i boken “Pengar, sex och makt” av Richard Foster. Det handlar i princip om “måtta med allt”.

Själv tror jag att just att ämnet sexualitet är så laddat gör att det så ofta skymmer de riktigt viktiga frågorna om miljöförstöring och orättvisor.

Jag är mest undrande till Stenströms agerande i denna affär. Borde hon inte i första hand ha vänt sig direkt till Karlsten och bett om ett tydliggörande istället om hon nu upplevde att han var otydlig? Det här känns nämligen som en onödigt “uppblåst” grej.

Postade: 16 April 2008 12:35 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  327
Gick med  2008-02-03
Pelle Poluha - 15 April 2008 10:25 -

De kristna tidningarna Världen idag och Dagen har hamnat i luven på varandra. Framförallt handlar det om ett blogginlägg av Dagens webbredaktör Emanuel Karlsten där han kommenterar kärleksaffären mellan en australiensk far och hans dotter. Carin Stenström på Världen idag menar att Karlstens inlägg “inte kan läsas som annat än ett försvar för incestförhållanden.” Elisabeth Sandlund, chefredaktör på Dagen, tar sin webbredaktör i försvar och menar att Stenström ljuger: Emanuel Karlsten har inte alls försvarat incestuösa förhållanden! …

Läs hela inlägget i bloggen.

Tyvärr kan jag inte tycka att Carin Stenströms ledare i Världen Idag, där hon konfronterar Emanuel Karlstens blogginlägg, är särskilt väl genomtänkt. När Emanuel bokstavligen skriver, att han tycker att incest är en “sexuell avart av rang” m.m., framstår det som ganska malplacerat att tolka hans blogginlägg som ett försvar för incest, åtminstone vad beträffar det australiensiska fall han skriver om. Jag vet inte hur det är i Australien, men här i Sverige är i.a.f. homosexuellt leverne betydligt mera utbrett än incestuöst dito. Till skillnad från det sistnämnda är homosexuellt leverne även normaliserat, legaliserat m.m. M.a.o. utgör homosexuellt leverne ett enormt mycket större samhällsproblem i Sverige idag, än vad incest utgör. Intressant att notera är, att Emanuel inte med ett enda ord fördömmer det homosexuella levernet, på samma sätt som han gör med incest. Tvärtom anser han att våra tidigare sedlighetslagar angående detta är passé. Jag tror därför att ett belysande av dessa fakta ifrån Carins sida, hade varit en betydligt mera fruktbar angreppspunkt. Det skulle vara synnerligen intressant att se vad Dagens redaktörer skulle svara, om de ställdes mot väggen angående detta. Chefredaktör Elisabeth Sandlund har i en tidigare ledarkrönika på ett slingrande sätt skrivit, att “I sak har Niklas Piensoho alldeles rätt”, angående hans angrepp på Åke Green. Eftersom Åke Green är en av frontfigurerna i kampen mot sjuka, äckliga sexuella avarter kan man fråga sig, vad Elisabeth egentligen menar när hon kläcker ur sig dylika kommentarer. En sundare strategi från Carins sida hade därför kanske varit att (I) fråga: bör homosexuellt leverne vara legalt? Och, om svaret på denna fråga är ja, först därefter (II) fråga: men hur kan ni då anse, att incestuöst leverne inte bör vara legalt?

Peace, Kerub

Postade: 16 April 2008 02:31 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  143
Gick med  2008-03-21
Kerub - 16 April 2008 10:35 -

M.a.o. utgör homosexuellt leverne ett enormt mycket större samhällsproblem i Sverige idag, än vad incest utgör.

Detta låter magstarkt, har du någon argumentation för ett sådant grovt påstående?

Signatur 

Jag är inte längre på Credoakademins forum även om mina inlägg av tekniska skäl finns kvar.

Postade: 16 April 2008 02:51 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  176
Gick med  2007-06-27

Eftersom Åke Green är en av frontfigurerna i kampen mot sjuka, äckliga sexuella avarter…

Jag litar på att detta räcker för permanent avstängning. Jag lämnar detta forum i väntan på att Kerubs inlägg tas bort. Kerub, sök hjälp!

Postade: 16 April 2008 04:08 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-02-03

Hej Neo!

Neo - 16 April 2008 12:31 -

Detta låter magstarkt, har du någon argumentation för ett sådant grovt påstående?

Som jag skrev är homosexuellt leverne i Sverige idag både vanligare förekommande och mera accepterat än incest. Detta gör det till ett större samhällsproblem.

Peace, Kerub

Postade: 16 April 2008 04:13 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-02-03

Hej Yosomono!

Yosomono - 16 April 2008 12:51 -

Eftersom Åke Green är en av frontfigurerna i kampen mot sjuka, äckliga sexuella avarter…

Jag litar på att detta räcker för permanent avstängning. Jag lämnar detta forum i väntan på att Kerubs inlägg tas bort. Kerub, sök hjälp!

Ehm… har du ens läst Emanuel Karlstens blogginlägg ifråga? Om du gör det kommer du att se, att jag använder exakt samma ordval som han gör, varken mer eller mindre. Jag citerar:

“Det är omöjligt att inte äcklas av relationen. Att inte dra parallellen till hur sjukt det hade varit om jag, eller någon i min närhet, hade attraherats av sin pappa eller mamma, och sedan inlett en kärleksrelation.

En sexuell avart av rang.”

Peace, Kerub

Postade: 16 April 2008 04:41 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-03-21
Kerub - 16 April 2008 02:08 -

Hej Neo!

Neo - 16 April 2008 12:31 -

Som jag skrev är homosexuellt leverne i Sverige idag både vanligare förekommande och mera accepterat än incest. Detta gör det till ett större samhällsproblem.

Peace, Kerub

Saknar fortfarande argument till varför det skulle göra det till ett större samhällsproblem, men jag väljer likt föregående talare att avvakta vidare diskussion tills kränkningen är utredd.

Signatur 

Jag är inte längre på Credoakademins forum även om mina inlägg av tekniska skäl finns kvar.

Postade: 16 April 2008 05:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

angry

Det blev inte bara en - det blev två anmälningar, Kerub. Frågan är vad du menar med “Peace”?

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 16 April 2008 07:18 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  105
Gick med  2007-02-23

Det här var riktigt lågt. Pelle varför frågar du inte Karlsten om hur hans inlägg skall tolkas innan du postar sådana här grejer? (Att Carin Stenström inte gjorde det innan hon publicerade sin ledare är rent ut sagt för jävligt, frågan är om det inte kan klassas som förtal?). 

Din tes verkar vara den här:

Så nog har Carin Stenström rätt i sin kritik. Visst verkar det som om Emanuel Karlsten argumenterar för en legalisering av incestuösa relationer.

Vilka argument framför du då för att Emanuel Karlstens artikel skall tolkas som om han i den “argumenterar för en legalisering av incestuösa relationer”?

Du skriver:

Förvisso beskriver Karlsten inledningsvis det incestuösa förhållandet som en “sexuell avart av rang” och han känner sig äcklad av det. Men resten och merparten av inlägget tolkar jag som ett avståndstagande av hans egen initiala och oreflekterade reaktion.

Du tolkar alltså merparten av inlägget som att Karlsten gör ett avståndstagande ifrån sin “initiala och oreflekterande reaktion”. Mot bakgrund av examplet med det Australiensiska paret, vem kan göra annat än att konstatera att Karlstens (och alla vi andra som reagerar på liknande sätt) initiala reaktion faktisk är oreflekterad? (det är ganska vanligt att initiala reaktioner är oreflekterade, eftersom vi oftast reagerar på något sätt innan vi hunnit med att reflektera).

Kan detta vara ett argument som du presenterar för att Karlsten skall tolkas som att han “argumenterar för legalisering incestuösa relationer”? Nej, det vore en ovälvillig tolkning.

Om jag vid en tidpunkt T1 har en initial reaktion P som jag låter utgöra evidens för Q (för enkelhetens skull kan vi tänka oss det som tillräcklig evidens sådan att P implicerar Q). Om jag då senare vid T2 sluter mig till att P är falsk, d.v.s. att min reaktion var oreflekterad och att inte alls utgör evidens för Q (m.a.o. om reaktionen hade utgjort evidens hade P varit sann och Q hade följt, men nu är P falsk), följer det då icke-Q? Naturligtvis inte! Ifrån det att Karlstens initiala reaktion vid senare reflektion framstår som något som inte utgör evidens för att att incestiösa relationer inte skall legaliseras, följer inte att Karlsten tycker att incestiösa relationer skall legaliseras, det följer inte ens att Karlsten inte har någon övrig evidens utöver den oreflekterade reaktionen som skulle kunna berättiga honom till att hysa uppfattning att incestiösa relation skall fortsätta vara illegala. Om någon skulle framföra ett argument för Gudsexistens som lyder (i) Om månen är gjord av ost så finns Gud (ii) Månen är gjord av ost. (iii) Alltså finns Gud. Låt oss anta att min initiala oreflekterade reakion är att det är ett bra argument, men att jag senare vid reflektion kommer fram till att det är ett dåligt argument, då följer naturligtivs inte att jag inte har några andra argument för Guds existens, eller än mindre att jag de facto inte skulle tro att Gud finns.

Så detta kan inte vara ditt argument. Finns det något annat argument? Den enda jag kan hitta är det här:

Och i inläggets mycket otydliga slut verkar han ställa sig bakom ett uttalande av kvinnan i den incestuösa relationen där hon säger att folk inte borde klandra dem eftersom de är “medvetna vuxna som inte skadar varandra eller någon annan.” Det är den sekulära (sexual)moralen i ett nötskal. .

Håller med om att inlägget är något otydligt (åtminstone ur sitt sammanhang, har läst Karlstens inlägg 4 gånger nu, i sitt sammanhang är det rätt tydligt att han är ute efter att problematisera och väcka tankar, snarare än att argumentera för något överhuvudtaget). Men att han själv skulle ställa sig bakom utalandet är en väldigt ovälvillig tolkning. Min tolkning är att han lyfter fram det - i diskussionen - starkaste argumentet för att incestiösa förhållanden i alla situationer inte är klandervärda. Men det faktum att han lägger fram det starkaste argumentet säger ingenting om att han ställer sig bakom det och även om han skulle ställa sig bakom det starkaste argumentet så följer inte att han accepterar slutsatsen i argumentet (kanske tror han att andra argument mot dess motsats väger tyngre). Dessutom säger citatet ingenting om vad som är rätt och fel (än mindre vad som skall legaliseras), utan vem som är värd att klandras. Man kan mycket väl tycka att en handling är fel, utan att tyck att den är klandervärd.

Min slutsats är att du antingen inte presenterar några argument alls, eller att du begår väldigt enkla logiska misstag. Kan rekommendera följande bok för att undvika sådana misstag i framtiden: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0136246028 (läs speciellt avsnittet om “principle of charity”)

Jag får en känslan av att du 1) Vill ge dagen en känga för att du inte tycker de är tillräckligt “salta”. Och 2) Vill göra ett statemant emot incest. För dessa två mål utnyttjar du Karlsten som medel. Jag vet inte om det stämmer så jag frågar, är det så? (Om det är så borde du naturligtvis be om ursäkt).

I övrigt verkar det här bråket vara över nu. Karlsten har själv skrivit på sin blogg att han är emot incest. http://www.dagen.se/blogg/Default.aspx?blogId=631&categoryID=28 . Om någon inte känner sig förvånad över att han är emot incest, och tidigare tolkade det som om han var för incest bör man nu självrannsaka sig och fråga sig varför man tidigare gjorde tolkningen att han var för incest när man uppenbarligen inte trodde på det speciellt starkt (för då skulle man ju ha blivit förvånad).

Postade: 16 April 2008 11:55 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  17
Gick med  2007-06-04

Lysande, Johannes Sjöstedt! Alldeles uppriktigt: Lysande!

Där fick Pelle Poluha något att bita i. För, återigen helt uppriktigt sagt: Du var dum, Pelle! Lika dum som Carin Stenström! Antingen i betydelsen illvillig eller i betydelsen enfaldig. Jag hoppas nog på det sistnämnda, även om även detta är illa nog.

Det går att kritisera enskildheter i Emanuel Karlstens blogg. Men det är nästan otroligt att Carin Stenström och Pelle Poluha inte märker (eller vill märka?) hans ironiska ton - jodå, ironi är alltid riskabelt och missförstås lätt av mindre kvicktänkta läsare! - och att han i sak argumenterar precis som Världen idag och Pelle Poluha själva brukar göra, d.v.s. att vi befinner oss på ett sluttande plan när vi väl sagt oss acceptera alla vuxna, frivilliga, kärleksfulla sexuella relationer. Karlsten har naturligtvis rätt - hur i fridens dar har “vi” (alltså det svenska samhället) tänkt oss säga nej till just dessa vuxna, sansade, ömsinta människors sexuella samliv? Karlsten gjorde helt rätt som publicerade artikeln om det australiensiska paret, men tydligen skulle han ha varit något tydligare i sin bloggtext. För att även sådana som Carin Stenström och Pelle Poluha skulle förstå.

Ärligt talat: jag tycker att den här fadäsen borde diskvalificera Carin Stenström som ledarskribent på Världen idag. (Hon visade tyvärr liknande tendenser när hon var på Dagen - hade förfärligt svårt att göra rättvisa åt förmenta meningsmotståndare på t.ex. Dagens Nyheter eller Expressen). Och lika ärligt talat: jag tycker att Pelle Poluhas bedrövliga inlägg till Carin Stenströms försvar - tack än en gång för mothugget, Johannes Sjöstedt! - gör det ytterst tveksamt om han ska få fortsätta blogga på CredoAkademin. Poluha gör sej faktiskt medskyldig till något jag ser som grovt förtal. Om det skett av illvilja eller av ren dumhet vet jag inte - men bådadera borde diskvalificera när det gäller en plats med så höga moraliska och intellektuella ambitioner som CredoAkademins.

Postade: 17 April 2008 12:12 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-03-21

...när det gäller en plats med så höga moraliska och intellektuella ambitioner som CredoAkademins

Vilka är det och var kan man ta reda på mer?

Signatur 

Postade: 17 April 2008 12:23 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  605
Gick med  2006-06-06

Johannes,
din logiska analys är det nog inget fel på. Rent logiskt finns självklart möjligheten att ytterligare argument kan finnas mot incestuösa relationer. Problemet med Karlstens blogginlägg är att han inte för fram något sådan argumentation. Han slår endast fast att incest är “sjukt” och “äckligt”. Men han verkar vara osäker på varför incest är fel i sig.

Jag tolkar inte Karlsten som ironisk. Utan snarare uppriktigt resonerande och kanske även ärligt frågande. Och jag tror han avslöjar något som många unga kristna känner: en avsaknad av argument för en traditionellt kristen sexualmoral. Och däri tror jag inte det ligger någon illvilja. Bara en tankemässig och etisk förvirring. Att låta så pass förvirrade journalister skriva för Dagens räkning är väl vad saken gäller. När kristna mediaröster tydligt ger uttryck för känslor och tankar som i hög grad återspeglar det sexualmoraliska förfall vi lever i, utan att vara genomtänkta nog att lyckas problematisera problematiseringen, då förstår jag om man känner en oro.

Härmed inte sagt att Karlsten gjort fel. Kanske det är bra om vi får del av unga kristnas ärliga frågor på detta område. Problemet är väl när de ärligt ställda frågorna (som blir retoriska frågor som indirekt utgör en argumentation) pekar i en riktning som varken Dagen eller någon annan bibeltroende kristen kan ställa upp på. När ett sådant inlägg dessutom ges en viss auktorietet och legitimitet, då finns det väl verkligen skäl för oro? Eller?

Postade: 17 April 2008 12:39 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  618
Gick med  2006-05-30

Vi har tagit emot två anmälningar mot signaturen Kerubs inlägg #3. Dessa är under behandling, och vi återkommer med besked så snart vi är klara med vår bedömning.

//Admin Mats

Postade: 17 April 2008 12:42 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  605
Gick med  2006-06-06
Andreas - 16 April 2008 09:55 -

Där fick Pelle Poluha något att bita i. För, återigen helt uppriktigt sagt: Du var dum, Pelle! Lika dum som Carin Stenström! Antingen i betydelsen illvillig eller i betydelsen enfaldig. Jag hoppas nog på det sistnämnda, även om även detta är illa nog.

Ta det varligt här Andreas. Vi uppskattar inte personangrepp på våra gästbloggare. Du måste lära dig att personer som inte tycker som du inte nödvändigtvis är illvilliga eller enfaldiga. Du kan bättre än så Andreas.

Det går att kritisera enskildheter i Emanuel Karlstens blogg. Men det är nästan otroligt att Carin Stenström och Pelle Poluha inte märker (eller vill märka?) hans ironiska ton - jodå, ironi är alltid riskabelt och missförstås lätt av mindre kvicktänkta läsare!

Jag uppfattar det inte alls som ironi. Här tror jag du har fel Andreas. (Men jag är väl inte lika kvicktänkt som du (OBS:Ironi! men det var du väl snabb att räkna ut (Obs: ironi igen!) wink

- och att han i sak argumenterar precis som Världen idag och Pelle Poluha själva brukar göra, d.v.s. att vi befinner oss på ett sluttande plan när vi väl sagt oss acceptera alla vuxna, frivilliga, kärleksfulla sexuella relationer. Karlsten har naturligtvis rätt - hur i fridens dar har “vi” (alltså det svenska samhället) tänkt oss säga nej till just dessa vuxna, sansade, ömsinta människors sexuella samliv? Karlsten gjorde helt rätt som publicerade artikeln om det australiensiska paret, men tydligen skulle han ha varit något tydligare i sin bloggtext.

Så du har också tolkat Karlsten som att han har rätt när han ställer den retoriska frågan om hur vi tänkt oss säga nej till denna typ av incestuösa relationer. Märker du att du tolkar Karlsten på liknande sätt som både Stenström och Poluha? Ni skiljer er bara i värderingen, men inte i tolkningen.

jag tycker att Pelle Poluhas bedrövliga inlägg till Carin Stenströms försvar - tack än en gång för mothugget, Johannes Sjöstedt! - gör det ytterst tveksamt om han ska få fortsätta blogga på CredoAkademin. Poluha gör sej faktiskt medskyldig till något jag ser som grovt förtal. Om det skett av illvilja eller av ren dumhet vet jag inte - men bådadera borde diskvalificera när det gäller en plats med så höga moraliska och intellektuella ambitioner som CredoAkademins.

Andreas, sen när bestämde du vilka vi släpper in som gästbloggare? Vi delar inte din kritik mot Pelles blogginlägg på någon enda punkt. Och när det gäller grovt förtal, är jag tämligen säker på att du rent juridiskt saknar grund för din anklagelse.

1 av 4
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70