Sök       Avancerad sökning

Snus, tobak och alkohol
Postade: 15 April 2008 07:26 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  504
Gick med  2007-09-03

Tjena

Jag undrar vad forumet anser om dessa heta potäter. Synd eller ej?

Personligen har jag ett on/off-förhållande med snus, i dagens läge tar jag några prillor per dag. Anser ni detta vara synd?

Cigaretter då? Och bör man som kristen vara absolutist vad gäller alkoholen?

Postade: 15 April 2008 09:06 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  288
Gick med  2008-04-04

Hej Toffe!

Gör vad du vill. Gud vill det du vill. Du har fria händer, bestäm själv. Det är ditt liv, din stund på jorden.

Mvh Ricard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 15 April 2008 10:22 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  46
Gick med  2008-04-11

Tveksamt om Gud vill det jag vill, men ändå.

Sätter du ditt beroende framför Gud? För det dig närmare Gud eller längre ifrån?

Själv ser jag en skillnad mellan bruk och missbruk.

Jag själv har slutat dricka alkohol eftersom jag under en period drack för mycket och detta kom emellan mig och Gud.
Jag har också slutat snusa eftersom jag ansåg att jag var beroende av det och ett beroende är inte bra oavsett vad för slags beroende det handlar om.

Kaffedrickande då? Vi serverar åtskilliga liter beroendeframkallande koffeindryck i våra kyrkor varje söndag… (ja jag dricker mycket kaffe om ni undrar)

Signatur 

Ef 2:8-9
Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig.

Postade: 15 April 2008 10:39 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  504
Gick med  2007-09-03

Hej Carrot

Jag själv har slutat dricka alkohol eftersom jag under en period drack för mycket och detta kom emellan mig och Gud.
Jag har också slutat snusa eftersom jag ansåg att jag var beroende av det och ett beroende är inte bra oavsett vad för slags beroende det handlar om.

Kaffedrickande då? Vi serverar åtskilliga liter beroendeframkallande koffeindryck i våra kyrkor varje söndag… (ja jag dricker mycket kaffe om ni undrar)

Tänkvärt, tack

Postade: 15 April 2008 10:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-04

Hej!

Ett beroende kan inte föra dej närmre eller längre bort från gud. Gud är i dej, du är i gud.
Du kommer inte undan även om du skulle vilja. Grejen är väl att när du är på fyllan är du så snurrig att du inte har kontakt med dej själv.

“Ett beroende är inte bra oavsett vad för slags beroende det handlar om.”
Tja. Du är ju beroende av luft. Mat. Vatten. Du kan inte vara utan detta. Du kan vara utan snus, men du vill ha det. Du vill snusa, du tycker det är gott så vad är problemet? Det är först när du inte tycker om det, när det hindrar dej från att göra något annat som du också vill, som du kanske ska sluta.
Det går inte att tvinga sej själv till nåt bra. Det måste ske av fri vilja, det måste vara enkelt, smärtfritt, om man ska lyckas. Det handlar om inställning.
-Jag har ingen lust att snusa/dricka/knarka osv. längre, det är inte kul. Det är en bra anledning att sluta. Att lägga av med nåt fast man egentligen tycker om det är ett slags självförnekande masochism, och man kommer med största sannolikhet att ramla dit igen.

Så gör vad du vill. Snusa, sup, knarka, ta för dej, så länge det roar dej och det inte sker på nån annans bekostnad.

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 15 April 2008 11:09 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-04-11

Jag skulle kanske skrivit “artificiellt beroende”, dvs något som tillförs utan att det egentligen behövs.
Detta kan jag bemöta då jag formulerat mig tokigt, resten av ditt inlägg lämnar jag utan kommentar då det är din högst personliga uppfattning och långt ifrån en allmängiltig hållning.

Signatur 

Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig.

Postade: 15 April 2008 08:56 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-04

Hej!

Förlåt mej, jag trodde detta forumet handlade om personliga uppfattningar och inte allmängiltliga hållningar. Jag måste ha fattat fel, ber om ursäkt. I fortsättningen ska jag bara tala i allmänt svepande ordalag och inte lägga in personliga uppfattningar, funderingar, teorier eller tankar. Jag kommer att hålla mej till det som är allmänt accepterat som majoritetens uppfattning och inte på något sätt framföra mina personliga spekulationer.

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 16 April 2008 10:56 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-04-11

Självklart är dina personliga åsikter välkomna i en debatt, det vore inte mycket till debatt annars… Vad jag opponerar mig mot är att dina formueringar i ditt första inlägg är formulerade som om du presentrar en allmängiltig hållning och inte en personlig åsikt.

Signatur 

Postade: 16 April 2008 11:21 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-04

Tack.
Men jag ska väl inte behöva skriva “tycker jag” eller “är min åsikt” efter allt jag skriver.
Allt jag skriver är naturligtvis min personliga åsikt.
Även om du kanske tycker att du har en åsikt som är allmängiltlig så är den ju likafullt din eftersom du har den, oavsett om den stämmer med majoriteten eller inte.

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 16 April 2008 01:42 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-04-11

Jo det du skriver är ränkvärt. I denna fråga har jag inte en åsikt som med nödvändighet kan göras allmän, därför skriver jag så tydligt jag kan att det handlar om hur jag gjort och tänker runt frågan.

I andra diskussioner anser jag faktiskt att min åsikt är en åsikt som kan vara allmängiltig och därför skriver jag på et annat sätt om andra frågor.

Nog om detta, tillbaks till snusandet, rökandet och drickandet… wink

Signatur 

Postade: 23 Juli 2008 12:22 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  13
Gick med  2008-07-23

Jag har aldrig förstått det här. Varför punktmarkerar så många kristna vissa frågeställningar och fullkomligt snöar in på hur relevanta eller irrelevanta de är?

Snus - snälla nån! Det är klart att det är dumt att förkorta sitt liv med cigaretter eller om man inte kan hantera alkoholen. Men en gång för alla: Jesus drack alkohol.

Att inte kunna se att Jesus drack alkohol, eller att se det men ändå få för sig att man inte får/bör göra det - det är inget annat än insnöat.

Mobilen är garanterat mer skadlig än snus. Och den är du sannerligen beroende av. Den väldigt artificiell också.

I dagens frikyrkor (kan bara uttala mig om vissa av dessa) måste man skärpa till sig, inte blint lyssna på allt, utan förstå att attman inte är en syndare för att man ifrågasätter det man får lära sig i kyrkan idag.

Ta det lugnt, ta en drink, fokusera på vem som har producerat kläderna du köpte på H&M;. Vad dina pensionspengar gynnar för viljor. Vad bonden som odlade ditt kaffe har för livssituation. Dra ner på kaffet? Köpa fair trade? Köpa mindre prylar och kläder? Stödja Amnesty? Bespara naturen inköpet av din nya iPod?

Att ens diskutera snuset eller några glas vin annat än ur synpunkten vad det har kostat dina medmänniskor är bara fånigt. Kyrkan måste komma från dessa fullkomligt meningslösa diskussioner.

Postade: 18 September 2008 02:28 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-04-11
Fd kyrkligt aktiv (frikyrka) - 22 Juli 2008 10:22 -

Jag har aldrig förstått det här. Varför punktmarkerar så många kristna vissa frågeställningar och fullkomligt snöar in på hur relevanta eller irrelevanta de är?

Varför snöar du in på dina rättvise och miljöfrågor? Varför punktmarkerar du dessa frågor och struntar i hur relevanta eller irrelevanta andra frågor är?
Jag är istället glad för att vi har olika intressen och kan försöka påverka världen till att bli bättre, på många olika områden.

Jo, Jesus drack vin. Ingen kan väl förneka det? Men jag tror mig skönja att vinet, alkoholen inte var viktigare än Gud för honom… Jag tror mig skönja att han satte omtanken för sina lärjungar/familj/vänner/medmänniskor före att få sig en go fylla… Rätta mig gärna om jag har fel.

Det är ett faktum att vissa människor inte kan hantera alkohol, jag är en av dom, och de människorna gör bäst, för allas skull, i att låta bli alkohol över huvud taget. Att jag skulle riskera att börja dricka igen, bara för att du säger åt mig att “ta en drink för det gjorde Jesus” är så långt ifrån vett och sans att jag blir förtvivlad för din skull.

Den tid i vilken frikyrkan i Sverige tog form såg också formandet av flera andra folkrörelser. Arbetarrörelsen och Nykterhetsrörelsen inte minst. Dessa tre “folkrörelsernas giganter” hade från första början nykterhet som ett av sina mål. De tog också avstånd från spelande om pengar om det kan vara intressant i sammanhanget.

Frikyrkans rabiata hållning till alkohol är mest troligt ett arv från dess historia, och den hållningen har från början rotat sig i att man faktiskt sett ett reellt och viktigt samhällsproblem och ville reagera på det. Alkoholen är fortfarande ett samhällsproblem, ett viktigt sådant och som sådant förtjänar det att lyftas fram. Helnykterismen är måhända inte eftersträvansvärd för alla och är inte “helig” i sig själv, men om du ska vara ärlig, vad har orsakat mest olycka och död, nykterism eller supande?

Vad jag vill ha sagt är att vi måste utvidga vår kamp. Dina förslag om att: “fokusera på vem som har producerat kläderna du köpte på H&M;. Vad dina pensionspengar gynnar för viljor. Vad bonden som odlade ditt kaffe har för livssituation. Dra ner på kaffet? Köpa fair trade? Köpa mindre prylar och kläder? Stödja Amnesty? Bespara naturen inköpet av din nya iPod?” är legitima och aktuella.

Jag ställer gärna upp på dom, men bara för att de är legitima behöver man inte ogiltigförklara alkoholens och tobakens skadliga sidor, för de finns, alldeles oavsett om du väljer att erkänna dom eller inte.

Signatur 

Postade: 18 September 2008 07:36 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  343
Gick med  2008-08-08

Toffe - 15 April 2008 05:26 -

Tjena

Jag undrar vad forumet anser om dessa heta potäter. Synd eller ej?

Personligen har jag ett on/off-förhållande med snus, i dagens läge tar jag några prillor per dag. Anser ni detta vara synd?

Cigaretter då? Och bör man som kristen vara absolutist vad gäller alkoholen?

För mig handlar det inte om synd eller ej.  Det är när det blir problem som synden får fäste i livet. Och jag har haft problem med droger, sprit,porr osv.  Då är dessa saker en frestelse för mig, jag är så troligt svag, så fort jag släpper lite på reglerna så faller jag dit.  Alkohol är lurigast av dem alla, då jag älskar en kall öl. Så lätt att lura sig själv.
Är man stark i sig själv så är alkohol inga problem, ett gott vin till oxfilen tex.
Snuset är mer en fråga om, “vill jag sluta men inte kan det”, ja då är man fast i ett “syndigt” beteende. Iaf funkar jag så.
Synden fungerar så, börjar lite smygande, tänjer lite på gränserna, “en öl kan man ta” “Lite porr gluttande skadar inte, finns andra kristna som gör det”

Fast det är ju när man faller dit gång på gång, och känner den besvikelsen, det är då man inser sitt behov av Gud. Det är då man tar på sig sitt kors. Det är då går ner på knän och ber om hjälp, det är plågsamt för egot, man ger upp sig själv.  Jag vill göra det rätta, jag vill inte titta på den vidriga porren som får mig att må så dåligt efteråt, men ändå sitter man där och tittar. Jag har inte förmågan att göra det rätta.
Jesus hjälp mig med detta”

När Paulus talar om den fundamentala synden gör han oss oroliga eftersom han placerar den också i sig själv och i varje människa och påpekar därmed att den inte kan besegras:
“Vi vet att lagen tillhör det andliga. Men själv är jag av köttslig natur, såld till slav under synden. Ty jag förstår inte mitt sätt att handla. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag avskyr, det gör jag. Men om jag gör det jag inte vill, då medger jag att lagen är något gott. Då är det inte längre jag som handlar, utan synden som bor i mig. Jag vet att det inte bor något gott i mig, det vill säga i min köttsliga natur.. Viljan finns hos mig, men inte förmågan att göra det som är gott.”

Signatur 

http://sleepaz.blogspot.com/

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70