Fd kyrkligt aktiv (frikyrka) - 22 Juli 2008 10:22 -
Jag har aldrig förstått det här. Varför punktmarkerar så många kristna vissa frågeställningar och fullkomligt snöar in på hur relevanta eller irrelevanta de är?
Varför snöar du in på dina rättvise och miljöfrågor? Varför punktmarkerar du dessa frågor och struntar i hur relevanta eller irrelevanta andra frågor är?
Jag är istället glad för att vi har olika intressen och kan försöka påverka världen till att bli bättre, på många olika områden.
Jo, Jesus drack vin. Ingen kan väl förneka det? Men jag tror mig skönja att vinet, alkoholen inte var viktigare än Gud för honom… Jag tror mig skönja att han satte omtanken för sina lärjungar/familj/vänner/medmänniskor före att få sig en go fylla… Rätta mig gärna om jag har fel.
Det är ett faktum att vissa människor inte kan hantera alkohol, jag är en av dom, och de människorna gör bäst, för allas skull, i att låta bli alkohol över huvud taget. Att jag skulle riskera att börja dricka igen, bara för att du säger åt mig att “ta en drink för det gjorde Jesus” är så långt ifrån vett och sans att jag blir förtvivlad för din skull.
Den tid i vilken frikyrkan i Sverige tog form såg också formandet av flera andra folkrörelser. Arbetarrörelsen och Nykterhetsrörelsen inte minst. Dessa tre “folkrörelsernas giganter” hade från första början nykterhet som ett av sina mål. De tog också avstånd från spelande om pengar om det kan vara intressant i sammanhanget.
Frikyrkans rabiata hållning till alkohol är mest troligt ett arv från dess historia, och den hållningen har från början rotat sig i att man faktiskt sett ett reellt och viktigt samhällsproblem och ville reagera på det. Alkoholen är fortfarande ett samhällsproblem, ett viktigt sådant och som sådant förtjänar det att lyftas fram. Helnykterismen är måhända inte eftersträvansvärd för alla och är inte “helig” i sig själv, men om du ska vara ärlig, vad har orsakat mest olycka och död, nykterism eller supande?
Vad jag vill ha sagt är att vi måste utvidga vår kamp. Dina förslag om att: “fokusera på vem som har producerat kläderna du köpte på H&M;. Vad dina pensionspengar gynnar för viljor. Vad bonden som odlade ditt kaffe har för livssituation. Dra ner på kaffet? Köpa fair trade? Köpa mindre prylar och kläder? Stödja Amnesty? Bespara naturen inköpet av din nya iPod?” är legitima och aktuella.
Jag ställer gärna upp på dom, men bara för att de är legitima behöver man inte ogiltigförklara alkoholens och tobakens skadliga sidor, för de finns, alldeles oavsett om du väljer att erkänna dom eller inte.