Sök       Avancerad sökning

1 av 4
1
Dödsstraff OK? Apropå den mördade flickan
Postade: 13 April 2008 09:56 - —   [ Ignorera ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  34
Gick med  2007-11-09

Såg just att 42-åringen erkänt mordet på Engla. Reaktionerna på webben har hittills varit mycket hätska, av förklarliga skäl. Det finns helt enkelt inget som rättfärdigar mord, i synnerhet inte på oskyldiga barn. Många skriver om att mannen borde få dödsstraff (just nu iofs förbjudet, men ändå).

Jag undrar hur ni andra ser på dödsstraffet, kristna som icke-kristna? Vi som är kristna kan ju ha diametralt olika syn i denna fråga, okristna också visserligen, men kristna som läser samma Bibel borde kanske inte vara så olika. Själv är jag motståndare till dödsstraffet. Jag tror inte att hämnd på mördare kan lösa de samhällsproblem som leder till att folk blir mördare eller ens lindra sorgen hos efterlevande. Dessutom finns det ju risk för att oskyldiga avrättas, och det blir ju också mord i sådana fall.

Postade: 14 April 2008 10:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  288
Gick med  2008-04-04

Hej!

Jag tror inte på dödsstraff heller. Om man dödar nån som dödat, vad är skillnaden? I resultat alltså?
Plötsligt har vi två mord istället för ett. Två fel gör inte ett rätt.
Dödsstraff verkar vara mer hämnd, eftersom det inte funkar preventivt. De stater i usa som har dödsstraff har också flest mördare. När man avskaffade dödsstraffet i kanada sjönk mordfrekvensen.
Och hämnd måste väl vara en av de lägsta formarna av det mänskliga känslospektrat, något vi borde försöka höja oss från.
Gandhi sa ” öga för öga så är snart hela värden blind”.

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 14 April 2008 10:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Moderator
RankRankRank
Antal poster:  818
Gick med  2007-04-01
richardIII - 14 April 2008 08:00 -

När man avskaffade dödsstraffet i kanada sjönk mordfrekvensen.

Intressant. Har du någon källa till det?

Postade: 14 April 2008 11:57 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  855
Gick med  2008-04-14
Kimmie - 13 April 2008 07:56 -

.... Jag undrar hur ni andra ser på dödsstraffet, kristna som icke-kristna? Vi som är kristna kan ju ha diametralt olika syn i denna fråga, okristna också visserligen, men kristna som läser samma Bibel borde kanske inte vara så olika…..

Jag anser att Bibeln inte bara tillåter utan påbjuder dödsstraff för t.ex. mord.

Det kanske utförligaste försvar på svenska för att Bibeln principiellt stöder dödsstraff kan läsas här: http://yesdeathpenalty.googlepages.com/kapitel5.

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

Postade: 14 April 2008 12:21 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

Det här är en av anledningarna till att jag tycker det är viktigt att kritisera bibliska texter. Hur ställer du dig själv till det här, Ragnar?

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 14 April 2008 12:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  288
Gick med  2008-04-04

Hej sebastian!

Ja, men jag kommer inte ihåg var. Jag har alltså inte hittat på det själv. Jag tror att det är ifrån “bowling for columbine”, av michael moore. En sökning på google -dödsstraff kanada- ger samma uppgifter, en av dessa hänvisar SR/P3 nyhetsredaktion som källa.

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 14 April 2008 12:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Imatea - 14 April 2008 10:21 -

Det här är en av anledningarna till att jag tycker det är viktigt att kritisera bibliska texter. Hur ställer du dig själv till det här, Ragnar?

Till att “kritisera bibliska texter”?

Min attityd till Bibeln är inte kritisk. Men eftersom texterna är oerhört gamla så behöver vi förstås tolka dem. Och det är inte alltid det lättaste.

Signatur 

Postade: 14 April 2008 12:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

Ragnar,

Syftningsfel av mig. Jag menar hur du själv ställer dig till dödsstraffet, om du inte låter dig styras av vad du läser i Bibeln.

Signatur 

Postade: 14 April 2008 12:43 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Moderator
RankRankRank
Antal poster:  818
Gick med  2007-04-01
richardIII - 14 April 2008 10:30 -

Hej sebastian!
Ja, men jag kommer inte ihåg var. Jag har alltså inte hittat på det själv. Jag tror att det är ifrån “bowling for columbine”, av michael moore. En sökning på google -dödsstraff kanada- ger samma uppgifter, en av dessa hänvisar SR/P3 nyhetsredaktion som källa.

OK, tack!

Postade: 14 April 2008 12:48 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Imatea - 14 April 2008 10:34 -

Ragnar,

Syftningsfel av mig. Jag menar hur du själv ställer dig till dödsstraffet, om du inte låter dig styras av vad du läser i Bibeln.

Eftersom jag tänkt på frågan kan jag ge ett svar. Jag har kommit fram till att det går alldeles utmärkt för mig att var förespråkare för dödsstraffet utan hjälp av Bibeln.

De argument jag då anför är främst rättviseargument, preventionsargument och människovärdesprincipen.

Men jag måste ju erkänna att Bibeln gör det betydligt lättare för mig att vara för dödsstraffet.

Signatur 

Postade: 14 April 2008 12:55 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  618
Gick med  2006-05-30
Ragnar - 14 April 2008 09:57 -

Jag anser att Bibeln inte bara tillåter utan påbjuder dödsstraff för t.ex. mord.

Det kanske utförligaste försvar på svenska för att Bibeln principiellt stöder dödsstraff kan läsas här: http://yesdeathpenalty.googlepages.com/kapitel5.

@ Ragnar: – Hej och välkommen till CredoAkademins forum. Vi har som princip här på forumet att man vackert får argumentera för sin sak själv och inte bara ange en länk (eller flera) som stöd för sina påståenden. Du påstår alltså en sak, argumenterar för den och anger först därefter källor och vidare hänvisningar. Detta för att vi inte ska “slå varandra i huvudet” med länkar; det blir ingen riktig debatt då liksom…

//Admin Mats

Postade: 14 April 2008 01:08 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Mats Wall - 14 April 2008 10:55 -

@ Ragnar: – Hej och välkommen till CredoAkademins forum. Vi har som princip här på forumet att man vackert får argumentera för sin sak själv och inte bara ange en länk (eller flera) som stöd för sina påståenden. Du påstår alltså en sak, argumenterar för den och anger först därefter källor och vidare hänvisningar. Detta för att vi inte ska “slå varandra i huvudet” med länkar; det blir ingen riktig debatt då liksom…

//Admin Mats

Aj då, tänk att man skulle begå en synd så fort man öppnade sin mun här. grin

Men det är en klok princip. Den borde kanske också skrivas in i villkorsreglerna som man kryssar för när man blir medlem?

Signatur 

Postade: 14 April 2008 01:10 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  618
Gick med  2006-05-30
Ragnar - 14 April 2008 11:08 -

Men det är en klok princip. Den borde kanske också skrivas in i villkorsreglerna som man kryssar för när man blir medlem?

Japp.

//Admin Mats

Postade: 14 April 2008 01:41 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

Ragnar,

Tack för svar. Jag har inte för avsikt att här och nu argumentera emot dödsstraff. Det var mest lite intressant att stöta på en kristen som faktiskt intar det här utifrån texterna följdriktiga bibliska perspektivet. Du har säkert argument för din sak, men jag får lite rysningar, helt spontant. Räddhågad som jag är, skulle jag knappt våga besöka ett land där dödsstraffet tillämpas. Tänk om de finge för sig att jag hade gjort något som de ansåg vara skäl för dödsstraff. Men, som sagt, någon annan får gärna ta den diskussionen.

Signatur 

Postade: 14 April 2008 02:48 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  46
Gick med  2008-04-11

Personligen är jag emot dödsstraff och förutom att min privata människosyn redan innan jag blev kristen. Efter att jag blev kristen har jag blivit styrkt i denna åsikt, liksom i min pacifism, som i grunden kan hänföras till samma grundfråga nämligen människans gudslikhet och människolivets värde.

Någon hänvisade till bibeln för argument för dödsstraff och skickade med en länk som i huvudsak bestod av hänvisningar till gamla testamentet.

Jag ifrågasätter om man kan bygga en kristen ståndpunkt helt på gamla testamentet och den moral och människosyn som finns där. Som kristen anser jag mig förpliktigad att läsa även GT utifrån bibelns stjärna och kärna, Jesus, och då ställs det hela i en annan dager.

I ovanstående länk hänvisas till “öga för öga, tand för tand ... ” (2 Mos 21:23-25) och det står: “Detta är ett av många bibliska uttryck och formuleringar som ännu i vår tid är levande.”

Se vad Jesus själv sade om detta som i stort sett hela den judiska lagen bygger på:
Matt 5:38-44 (både verserna före och efter är intressanta i denna diskussion)

Älska era fiender
Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand.
Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom.
Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också.
Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom.
Ge åt den som ber dig, och vänd inte ryggen åt den som vill låna av dig.
Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende.
Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er;

Signatur 

Ef 2:8-9
Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig.

Postade: 14 April 2008 03:20 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
carrot - 14 April 2008 12:48 -

Någon hänvisade till bibeln för argument för dödsstraff och skickade med en länk som i huvudsak bestod av hänvisningar till gamla testamentet.

Jag ifrågasätter om man kan bygga en kristen ståndpunkt helt på gamla testamentet och den moral och människosyn som finns där. Som kristen anser jag mig förpliktigad att läsa även GT utifrån bibelns stjärna och kärna, Jesus, och då ställs det hela i en annan dager.

Det verkar som att du inte såg att den webbsida du hänvisar till hade fortsättningssidor, den första sidan gav citat från GT, men nästa sida gav citat från NT och från Jesus. (Längst ner på den webbsida du hänvisar till hittar du alltså en länk som för dig vidare till nästa sida och fortsatt argumentering.)

Signatur 

1 av 4
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70