Personligen är jag emot dödsstraff och förutom att min privata människosyn redan innan jag blev kristen. Efter att jag blev kristen har jag blivit styrkt i denna åsikt, liksom i min pacifism, som i grunden kan hänföras till samma grundfråga nämligen människans gudslikhet och människolivets värde.
Någon hänvisade till bibeln för argument för dödsstraff och skickade med en länk som i huvudsak bestod av hänvisningar till gamla testamentet.
Jag ifrågasätter om man kan bygga en kristen ståndpunkt helt på gamla testamentet och den moral och människosyn som finns där. Som kristen anser jag mig förpliktigad att läsa även GT utifrån bibelns stjärna och kärna, Jesus, och då ställs det hela i en annan dager.
I ovanstående länk hänvisas till “öga för öga, tand för tand ... ” (2 Mos 21:23-25) och det står: “Detta är ett av många bibliska uttryck och formuleringar som ännu i vår tid är levande.”
Se vad Jesus själv sade om detta som i stort sett hela den judiska lagen bygger på:
Matt 5:38-44 (både verserna före och efter är intressanta i denna diskussion)
Älska era fiender
Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand.
Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom.
Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också.
Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom.
Ge åt den som ber dig, och vänd inte ryggen åt den som vill låna av dig.
Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende.
Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er;