Jag undrar främst från ateister varför de går så hårt åt kristendomen på grund av att ondska finns. För som jag ser det så finns det två alternativ för en ateistisk evolutionist:
1. Gud finns inte, därför finns inte objektiv ondska
2. Gud finns inte, därför finns relativ ondska, men inte objektiv ondska
Sedan måste också uppmärksammas att bara för att kristna hävdar att Gud är god, innebär det inte att bevisbördan för ondska existerar för den kristne men inte för ateisten. För nu utgår jag från att ateister verkligen tror på det de förespråkar, nämligen att objektiv ondska, eller om man vill vara mildare, objektiva fel, finns. Tror man verkligen att Gud inte existerar så måste man ge goda skäl till att ondska existerar annat än evolutionistiska. Finns en enda undrar jag? Svaret förefaller vara nej. Varken filosofiska eller vetenskapliga bevis finns för att en självstående ateism kunnat ge upphov till något såsom en objektiv moralisk verklighet. Därmed uppstår ett problem för ateismen om den nu fortfarande hävdar att Gud inte existerar, men inte kan ge skäl till moralens existens annat än abstrakta filosofiska spekulationer som är internt motsägande, såsom moralisk relativism vilken var en av de alternativ jag gav ovan. Säger en ateist nämligen att en sådan här mening är internt koherent så är det ioförsig sant, om och endast om vi skulle ha absolut kunskap om kärlekens absoluta väsen (nu menar jag inte personligt väsen):
Gud skulle kunna finnas och vara källan till objektiv moral, men ondska finns också, alltså finns inte en allsmäktig och god Gud.
Jag kan medge från första utgångspunkten att det låter som en väldigt genomtänkt förklaring. Men det skulle likaväl kunna vara lika svårt för ateismen att ge skäl för sin tro genom att:
Gud inte finns, därför finns inte objektiv ondska eftersom att våran källa till objektiv moral försvann.
För att en objektiv ondska ska finnas utanför evolutionen krävs det att den inte bara uppkommer genom denna s.k. överlevnadsinstinkten. Om den gjorde det skulle den endast vara relativ, eftersom att apor som utvecklades i olika stadier genom evolutionen skulle ha olika sätt att handskas med sin överlevnad. Ett exempel kanske hjälper:
Några apor bestämde sig för att döda de svaga så att resten kunde överleva och fortplanta sig skulle gynna deras överlevnad bäst, därför var det en princip som de fortsatte med fram tills och efter de blev människor. Detta kan mycket väl förekomma i riktiga stammar på avlägsna platser bland kannibaler, men vet inte exempel på rak arm.
Min fråga kvarstår. Varför behöver kristna överhuvudtaget ge några bättre skäl till att en god gud finns än ateismen om det bästa ateismen kan komma med i försvar för objektiv moral är: “Det hände. Vi vet inte hur, men det hände” och det varken finns vetenskapliga bevis eller filosofiskt interna teorier som kan styrka det?
Det slutliga steget för ateisten är kanske till slut att ha blind tro på evolution och förkasta objektiv moral i första hand.
Tankar?