Per Ewert - 13 Juli 2008 09:02 -
Jo, men nu är ju lidandets problem inte enbart en fråga för mig personligen. Mitt eget lidande är i skrivande stund ganska överkomliga jämfört med det som drabbar andra människor. Samtidigt dör barn i AIDS, jordbävningar krossar fattiga familjers hus och så vidare. Lidandet är ibland fruktansvärt, bortom vad ord kan beskriva. Och då hjälper det inte att jag själv försöker gaska upp mig och tycka att livet nog funkar rätt bra för mig trots allt. Frågan är vilken världsbild som ger den mest hållbara förklaringen av hur vi ska hantera det faktum att jorden faktiskt innehåller såmycket lidande.
Nu ligger det ingen speciell koppling mellan AIDS och Jordbävningar, mer än att vi människor kan dra paralleller mellan de förluster de skapar. Vi tycker inte om förluster och sådana förluster gör ont inombords. Men det går också att i bästa mån försöka acceptera förluster så att vi kan gå vidare. Alla har inte potentialen till att få lyckliga långvariga liv, men den som mår bra har också en styrka att hjälpa andra. Genom att se sina egna glädjeögonblick kan man samla styrka att hjälpa andra. Om man ständigt ser det negativa så vill man bara lägga sig ner och dö. En sak som spar enormt med lidande i den mer materialiserade delen av världen är att lära sig bli tillfreds med det man har, eller ännu bättre, vara redo på att förlora det man har.
Jesus tar i början av Lukas 13 upp frågan om både lidande som orsakats av onda människor ondska och sådant lidande som orsakas utan avsikt, som exempelvis olyckor eller naturkatastrofer. Hans svar är att den drabbade själv inte är direkt ansvarig för det lidande man utsatts för. Däremot säger han att död och lidande drabbar oss alla utan att vi själva kan “lösa våra problem” som du skriver. Därför har han genom att själv dela det allra djupaste lidandet öppnat en väg för oss att vinna ett liv med honom trots lidande och död.
En enormt handlingsförlamande filosofi och tvärt emot de framgångar vi gjort. De flesta formerna av lidande som var en autentisk verklighet under Jesus tid existerar inte längre idag utöver våra historieböcker. Det är tur att inte alla tycker som honom, eller hur? Har du nån gång funderat på om just du hade levt upp till din ålder ifall du hade levt på hans tid? Det är stor risk att du inte gjort det. De flesta svalt ihjäl eller dog av idag lättbotade eller utrotade sjukdomar.
Människor KAN hjälpa människor, när de har samlat styrka för att göra det. Det är vår förmåga att kollektivt ansamla kunskaper och applicera denna styrka på att hitta på lösningar som skiljer oss från de övriga djuren.
Det är en mycket summarisk sammanfattning av Jesu svar på lidandets problem, och visst ger detta svar ett större livshopp än det “försöka duger-svar” som är det enda som ateismen kan ge den lidande.
Jag tycker inte det låter positivt alls, snarare som att ge upp allt hopp, styrka och livsglädje.
När Gud skapade världen och människan visste han att möjligheten fanns att vi skulle bygga ett Auschwitz. Men han valde att skapa ändå. Gud måste uppenbarligen ha ansett att vinsten i form av kärlek, gemenskap, glädje etc skulle vara så stor att det kunde uppväga lidandet.
Du sträcker dig enormt långt om du försöker tolka Auschwitz som en positiv gåva.