Sök       Avancerad sökning

1 av 2
1
Lidandet: ett argument för kristen tro.
Postade: 07 April 2008 05:15 - —   [ Ignorera ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  22
Gick med  2007-11-12

I tråden ”Hur får Kristna svar från Gud” under forumet ”Kristen tro” så skrev jag att anledningen att jag blev kristen till en stor del berodde på ”sakliga argument”. Länk här:

http://www.credoakademin.nu/index.php/forums/viewthread/410/P15/

”Neo” undrade då vilka detta vilka detta var (kul tycker jag!). I denna och två andra trådar så tänker jag redogöra för tre av de viktigare i den processen.

Observera att jag har idag många fler argument för min kristna tro än vad jag hade när jag blev kristen. Men, dessa är alltså bland de centralare som förde mig dit. De argument och frågeställningar jag nämner har också fördjupats sedan dess. Notera alltså att jag vill försöka presentera dem likt så som jag funderade just i den processen då jag blev kristen. Anledningen till detta är att visa exempel på hur just resonerande kan vara en del av vägen till en kristen övertygelse.

Min bakgrund är att jag läste molekylärbiologi på universitet i Umeå i syfte att få mer kött på benen att argumentera mot alla religiösa övertygelser, särskilt den kristna tro. Mina huvudintressen var då genetik och evolutionsläran. Jag var alltså ateist och menade därmed att man kunde bevisa att det inte fanns någon Gud (till skillnad från en agnostiker som menar att man inte kan bevisa eller veta något sådant).

Här följer en sammanfattning av de argument och funderingar som jag i var sin tråd beskrivit lite utförligare ungefär på det sätt jag tänkte före och under processen då jag blev kristen. I denna tråd presenterar jag lidandet som ett argument för Gud och kristen tro.

1) Jordens tillkomst: Ateistisk naturalism ifrågasätts av naturvetenskapliga skäl.
a) Universum har en början. Detta är något som evolutionsteorin inte förklarar. Frågan återstår, hur kom universum till?
b) Avsaknaden av fossil i mellanformer ställer frågetecken till en naturalistisk evolutionsteori.
c) Uppkomsten av liv och det första RNAt kräver en helt enormt stor tro. Arvsmassan är som en avancerad ritning som är märklig att slumpmässiga reaktioner skulle kunna åstadkomma.

2) Evangeliernas Jesus: Relevant pga sina anspråk. Förvånansvärt trovärdig.
a) Jesus anspråk är så stora att man bör förhålla sig till dem och bedöma honom.
b) De anspråk Jesus gör och den karaktär evangeliernas Jesus har är endast koherenta om han är den han sa sig vara.
c) Evangeliernas skildring av Jesu uppståndelse är trovärdig i sin framställning och häpnadsväckande stark med så många vittnen.

3) Lidandet: ett argument för kristen tro.
a) Antagande: Lidandet är reellt och orättvist.
b) I en ateistisk naturalism så är lidande en betydelselös term.
c) I de panteistiska religionerna, hinduismen och buddhismen, så är lidandet rättvist.
d) Islams förståelse av lidandet lämnar för många frågor obesvarade.
e) Kristen tro ger en resonlig och djup förklaring på lidandet.

Här utvecklar jag om jordens tillkomst (1): http://www.credoakademin.nu/index.php/forums/viewthread/509/

och här om evangeliernas Jesus (2): http://www.credoakademin.nu/index.php/forums/viewthread/510/

Jag hänvisar till de trådarna för kommentarer/kritik/med mera till de ämnena.

Postade: 07 April 2008 05:16 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2007-11-12

3) Lidande.
Vad är lidande för någonting? Detta var en fråga som jag funderade på som ateist. Jag intresserade mig en del för olika, särskilt religioners, svar och relation till lidandet – vad nu det är.

Jag var inte mycket till en moralfilosof men förbluffades över varför jag och andra människor reagerade på saker som pedofili, misshandel med mera. På ett intellektuellt plan så tog det emot att beskriva detta som något ont. Det var nämligen irrationellt utifrån min ateistiska naturalistiska darwinism. Detta och mycket annat var ju endast en del i den mest naturliga av processer, det naturliga urvalet.

Jag tänkte inte ofta på detta, men vid några tillfällen så reflekterade jag kring vad lidande och ondska var utifrån min dåvarande världsbild. Det var svårt att beskriva lidande som något annat än elektroniska impulser i nervsystemet som utvecklats av något överlevnadssyfte och ondska som en slag konstruerad etikett.

Detta stred dock mot min och mänsklighetens intuition, nämligen att vi reagerar med avsky inför somliga saker som t ex barnmisshandel. Det är något riktigt fel med sådant, som ett skrik inom oss, även hos den mest inbitne ateistiske biologen. Åtminstone tar det emot att säga att det bara är naturens gång.

Detsamma gällande lidandet, som en slags vånda som tycks övergå det materiellas gränser, men som jag i min världsbild tvingades låsa in som en materiell fånge i en biologisk organism.

I ateismen var alltså lidandet en meningslös term i den biologiska utvecklingen. Därför kunde jag ibland på ett intellektuellt konsekvent sätt håna andra ateister som skickade bistånd till barn i Afrika eller dylikt. Men, samtidigt så stred det emot inom mig att håna dem…

Eftersom lidandet är så centralt i de asiatiska religionerna hinduismen och buddhismen, så funderade jag något på dessa. Även om de här religionerna har lite olika syn på och förhållningssätt till lidandet så har de gemensamt att religionen i någon mening går ut på att lidandet ska försvinna. Lidandet är också, till skillnad från i den naturalistiska ateismen, en verklig själslig vånda.

Vad jag fäste mig vid i båda dessa religioner är att allt lidande är rättvist. Varje livs förhållanden bestäms ju utav det tidigare livets karma. På så sätt är allt lidande inget annat än rättvist lidande. Det är exempelvis bara rätt när ett barn misshandlat eller när någon drabbas utav krig, förföljelse eller vad det nu kan vara. Allt lidande är förtjänat.

Hos mig så stred detta mot allt förnuft och endast väldigt starka sanningsanspråk skulle ens kunna få mig att överväga något sådant. I min visserligen ytliga bedömning så avfärdade jag därför tills vidare dessa religioner eftersom deras anspråk är förhållandevis svaga de abrahamitiska religionerna både i sitt innehåll och ursprung (särskilt kristen tro pga Jesu unika anspråk).

Varken min egen världsbild, den ateistiska naturalismen, eller de asiatiska panteistiska religionerna svarade gentemot de två i min mening uppenbara sanningarna om lidande. Nämligen att lidandet är reellt och att lidandet är orättvist.

I Islam, som jag bara överskådligt undersökte i jämförande syfte till kristen tro, så verkade det rimligt att beskriva lidandet som reellt och orättvist. Lidandet i Islam är dock synnerligen obegripligt. Just underkastelsen inför Allah är så central att man förstår lidandet som något man inte annat kan göra än att underkasta sig som Allahs vilja. För en muslim finns därför inte något rum för frustration inför Allah – det vore att inte underkasta sig.

Islams förståelse av lidandet var på tok för simplistisk för att kunna vara sann, tänkte jag. Frågorna om lidandet är så uppenbart mer komplexa än så och det lämnas helt enkelt för många frågor obesvarade. Detta menade jag var suspekt, lite som om man har något att dölja.

Av samma skäl, fast tvärtom, fann jag att det var med en biblisk tro. I Bibeln förklarades lidandet i betydligt högre utsträckning och många frågor kring det besvaras med tydlighet. Av det enkla skälet att den kristna tron gör anspråk på djupare förklaringar gör den mer värd ett undersökande. Desto tydligare och starkare anspråk som görs, desto enklare är de också i regel att göra invändningar mot. Samtidigt är den tydligaste förklaringen den mest trovärdiga om den håller att prövas.

I en biblisk gudstro så ges en gemensam puzzelbit till varför lidandet finns i att det är en konsekvens av de första människornas moraliska brott och uppror mot Gud – de åt av frukten som var det enda de inte fick göra (A&E;i Eden, se 1 Mos 2-3). Ett delsvar på mänsklighetens lidande är alltså att det är ett straff.

Även om detta är ett svar på varför lidandet finns så är det inte ett fullständigt svar på lidandets varför. Många av Bibelns karaktärer frågar sig varför det går för den rättfärdige som om han hade gjort ogudaktiga gärningar och varför det går bra för den orättfärdige som verkligen syndat.

En text som fascinerade mig om detta var där det står att Jesus botar en person som föddes blind (Joh 9:1-3). Hans lärjungar frågar Jesus, som om anledningen vore självklar, ”vem har syndat, han själv eller hans föräldrar, eftersom han föddes blind?”. Jesus svarar ”Det är varken han eller hans föräldrar som har syndat, utan detta har skett för att Guds gärningar skulle uppenbaras på honom.”

Här ges ytterligare en puzzelbit till lidandets varför i biblisk tro – det är en del utav Guds plan att uppenbara sig själv. Allt lidande låter sig alltså inte förklaras som en konsekvens av människans gärningar. Lidandet fyller alltså även funktionen av att väcka människan och visa vem Gud och hans gärningar är.

Detta förstod, och förstår jag, som en väldigt viktig del utav förståelsen utav ondskan och lidandet i kristen tro. Att Guds syfte med att låta världen falla så långt var och är att då kan Gud visa vem han själv är. Hur skulle någon lära känna en god Gud om inget ont fanns? Skulle sanning ha någon innebörd om det inte fanns någon lögn? Hur skulle det ens vara i närheten av möjligt att lära känna Guds barmhärtighet om det inte fanns något behov utav den? Om inget lidande och inga tårar funnits, hur skulle Gud kunna hela och trösta?

En lista på sådana satser skulle kunna göras mycket lång…

Lidandet är också Guds egna sätt att visa vem han är i kristen tro, det är inte bara något som människor utstår. Vad som jag fann särskilt fascinerande med detta var att det enligt Bibeln är förutsagt långt tidigare. Som lärjungen Petrus sa (Apg 3:18), ”på så sätt har Gud låtit det gå i uppfyllelse som han har förutsagt genom alla sina profeter: att hans Messias skulle lida.” (Messias betyder ”den smorde” och är en kung av Davids ätt som judarna väntade på.). Jesus kom alltså för att lida och dö – vilket är något som han själv talar om flera gånger utan att hans lärjungar riktigt förstår.

Genom sin död och uppståndelse så åstadkommer även Jesus seger över döden och lidandet som kom in i syndafallet. Gud gör med andra ord någonting åt mänsklighetens lidande, nämligen genom att Gud själv blir människa och dör på ett kors så kommer de som tror på honom inte att gå under utan ha evigt liv (Joh 3:16).

Även om det kan vara svårt att ge exakt svar på lidandets varför i kristen tro så finns flera delförklaringar. I hoppet om himlen och att lidandet en dag ska utplånas helt, då Jesus ska komma tillbaka, finns i den kristna tron också en stor tröst i lidandet man utstår här på jorden.

Detta sistnämnda fäste jag väldigt lite uppmärksamhet vid till en början. Jag tänkte nämligen att många som kallar sig själva kristna tror utan goda skäl bara för att det innebär ett enklare sätt att se på livet. Att om de tror att de ska komma till himlen så blir det lite lättare att tackla denna världens lidande och att detta var själva anledningen till att de trodde.

Nej, istället fäste jag mig vid att den kristna tron förklarar varför det finns lidande överhuvudtaget – det är en konsekvens av syndafallet. Samt, varför och att det finns orättvist lidande – bland annat för att Guds gärningar skulle uppenbaras.

Denna förklaring fann jag långt mer resonlig än alla andra världsåskådningar som jag undersökt. Det var den enda världsåskådningen som förklarade lidandet som reellt och orättvist, som förklarade lidandets uppkomst och som även lyfte fram olika syften med lidandet.

(Detta med dödens och lidandets totala utplånande och himlen var till en början mest lite utav en bonus jag inte reflekterade så mycket kring.)

Den sämsta förklaringen på lidandet fann jag att min egen ateistiska naturalism hade. Lidande var inte ens ett begripligt koncept. Av den anledningen menade jag både som ateist, och nu som kristen, att det väger oerhört lätt att ifrån en ateistisk övertygelse argumentera mot en teistisk världsbild med lidande. Sådana argument vänder genast åter. Om ens egen världsbild inte ens kan förklara smärta och lidande som något ont så har man nämligen inte mycket att komma med.

Det är därför, just eftersom lidandet är så uppenbart för hela mänskligheten, som detta blir ett argument för en gudomlig världsbild. Där, ibland dessa, kristen tro representerar den mest resonliga förklaringen.

Postade: 07 April 2008 07:16 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

Markus!

Hur skulle någon lära känna en god Gud om inget ont fanns?

...skriver du! Om jag skulle vilja lära känna dig lite närmare - måste jag då lida först? Om din guds godhet inte kan uppfattas annat än mot en ond bakgrund, är han inte då helt enkelt bara lite mindre ond? Personligen uppfattar jag din gudsbild som en mörk skugga i en redan problemfylld värld!

Inte dig personligen, men din gudsbild. Den gör mig beklämd. Barn som trampar på minor för att din gud ska uppenbara sin härlighet. Jag vet inte om jag ska bli arg eller ledsen.  downer

Vänliga hälsningar med mycket omtanke från en ogudaktig medmänniska

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 07 April 2008 08:56 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2007-11-12

Om din guds godhet inte kan uppfattas annat än mot en ond bakgrund, är han inte då helt enkelt bara lite mindre ond?

Huruvida Gud skulle kunna uppenbara sin godhet annat än mot en ond bakgrund, det vet jag faktiskt inte. Jag finner det dock osannolikt då detta troligen skulle innebär en mycket blek bild av Guds verkliga identitet, karaktär och egenskaper, för att inte tala om gärningar som texten jag lyfte fram handlade primärt om (Joh 9:1-3).

Att han uppenbarar sin godhet mot en ond bakgrund, det menar jag dock är sant.

För övrigt är jag också osäker om detta är ett delsyfte som finns med i allt lidande och all ondska.

Varför detta skulle innebära att Gud skulle vara ond själv menar jag är en förhastad slutsats. För att hävda något sådant måste man till att börja med hävda att Guds straff inte förtjänas. Utifrån Bibeln så menar jag att alla människor är onda och förtjänar Guds straff, alltså syndens lön som är döden (Rom 3:23, 6:23). Möjligen kan en sådan kritik riktas mot Gud om människan skulle vara god. En biblisk människosyn är dock mörkare än vad även många kristna vill erkänna - då menar jag ur moralisk synvinkel.

(Det sagt så är en biblisk människosyn också anmärkningsvärt vacker och unik med ett speciellt värde utav att vara skapad till Guds avbild.)

Imatea, jag vet inte vad du har för världsåskådning. Men, om du skulle tänka dig att det fanns en personlig Gud, skulle då inte den Guden vara på det sätt den Guden är oavsett vad du känner?

Varken du eller jag kan bestämma vem Gud är. Det är inte heller vår uppgift. Gud är den han är och kanske har han uppenbarat sig för oss.

Det tror jag att den ende verklige Guden har gjort på ett unikt och partikulärt sätt i Bibeln och i Jesus. Kanske kan du uppskatta en konsekvent övertygelse med detta som utgångspunkt som inte använder sig utav tippex eller sax i läsningen av Bibeln.

Jag undrar, varför utifrån din världsbild (beskriv gärna), skulle du bli arg eller ledsen överhuvudtaget om ett barn trampade på en mina?

Postade: 07 April 2008 09:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

Markus,

Om du vill kalla mig ond, det kan jag stå ut med, men alla människor? Skulle exempelvis mina barn vara så onda, så att de förtjänar dödsstraff? Inser du vad du säger? Jag vädjar till dig att inte oreflekterat besvara frågan utifrån vad Bibeln säger, eller vad den helige Ande viskar till dig, utan med personlig eftertanke!

Jag undrar, varför utifrån din världsbild (beskriv gärna), skulle du bli arg eller ledsen överhuvudtaget om ett barn trampade på en mina?

...och varför skulle jag inte bli ledsen över det? En ofattbar fråga!

Signatur 

Postade: 07 April 2008 09:44 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  143
Gick med  2008-03-21

Jag har undvikit att svara i Markus trådar, för jag tror helt att han är ett troll, dvs går in på ett forum och skriver i form av en parodi på trångsynt kristen för att få reaktioner. De åsikter han tillskriver sig själv som tidigare ateist är så ofantligt trångsynta och korttänkta att det helt enkelt inte verkar vara sant. Så en direkt fråga till dig Markus, i ärlighetens namn, skriver du detta för att provocera fram en reaktion?

Signatur 

Jag är inte längre på Credoakademins forum även om mina inlägg av tekniska skäl finns kvar.

Postade: 08 April 2008 10:49 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  618
Gick med  2006-05-30

@ Neo: – Nej, Markus är inget “troll” (enligt den definition du använder).

//Admin Mats

Postade: 08 April 2008 01:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-03-21

Tack för info Mats. Då ber jag om ursäkt för mitt hårda ordalag. Jag trodde jag kände igen ett troll när jag såg det, men man lär sig något nytt varje dag.

Signatur 

Jag är inte längre på Credoakademins forum även om mina inlägg av tekniska skäl finns kvar.

Postade: 08 April 2008 01:33 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  618
Gick med  2006-05-30
Neo - 08 April 2008 11:30 -

Tack för info Mats. Då ber jag om ursäkt för mitt hårda ordalag. Jag trodde jag kände igen ett troll när jag såg det, men man lär sig något nytt varje dag.

smile

Postade: 08 April 2008 02:43 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

Och jag som just hade tänkt tacka för hjälpen. Efter att ha sett artiklar av exempelvis Olof Edsinger och Ray Baker i Credoakademins artikelsamling, har det blivit svårt att dra gränsen mellan tänkbara och otroliga uppfattningar!

Signatur 

Postade: 08 April 2008 07:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2007-11-12
Neo - 07 April 2008 07:44 -

Jag har undvikit att svara i Markus trådar, för jag tror helt att han är ett troll, dvs går in på ett forum och skriver i form av en parodi på trångsynt kristen för att få reaktioner. De åsikter han tillskriver sig själv som tidigare ateist är så ofantligt trångsynta och korttänkta att det helt enkelt inte verkar vara sant. Så en direkt fråga till dig Markus, i ärlighetens namn, skriver du detta för att provocera fram en reaktion?

Jag är gärna den förste att bekänna att min ateistiska övertygelse var trångsynt och korttänkt. Möjligen är så även fallet med delar av min kristna övertygelse. Men, jag är beredd att försvara den, eftersom jag är viss om att den Gud jag tror på är sann.

Jag klandrar dig inte för att du förstår vad jag skriver som en usel parodi. Det fanns en tid då jag hade bedömt någon som mig själv på det sättet själv.

Förresten undrar jag, om jag nu är så korttänkt, då borde det väl inte vara något problem att sätta “trollet” på sin plats?

Det kan du ta som ett “ja” på din fråga. Delvis så är det klart att jag vill väcka en reaktion. Ville inte du det när du kallar mig för ett troll? (det är i sin ordning!)

Postade: 08 April 2008 09:57 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-03-21

Jag är övertygad om att du funnit vägen, och är ivrig att dela med dig av dina insikter, absolut helt i sin ordning.

Jag ropade inte ‘troll’ för att få en reaktion, utan för att jag trodde du drev med oss. Anledningen till att jag trodde det var främst att du beskriv din ateistiska bakgrund som att du försökte lära dig om biologi för att argumentera mot kristna. Jag har debatterat med många ateister, och kanske den mest tydliga erfarenheten jag har är att de enda ateister som är intresserade att diskutera med kristna är före detta kristna, inte minst för att kristendomen definierat deras tidigare liv så markant. De som inte varit kristna har sällan inte ägnat någon tanke åt religion alls. Din beskrivning av dig själv som ateist kändes därför falsk, och påhittad.

Jag menade inte att vara oförskämd och hoppas du inte personligen tagit illa upp.

Signatur 

Postade: 08 April 2008 10:20 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2007-11-12

Neo,

Allright. Det stämmer att jag verkligen ville lära mig mer om biologi för att argumentera mot kristna.

Kanske blir det begripligare om du förstår lite mer varför jag gjorde det…

Jag är uppvuxen i en kristen familj men fick ingen barnatro att tala om. Byggstenarna för en kristen tro var helt enkelt för få. I tidiga tonåren (10-11år) började jag vilja bevisa för mina föräldrar att de trodde på sagor, då allt som berör kristen tro övergått från att vara “det tråkigaste som finns” till något “inte sant”. Det hände att jag då ibland följde med och lyssnade på predikningar i kyrkan för att “lära känna fienden bättre”. När jag skulle börja trean i gymnasiet begick min mamma självmord (depressivt sjuk). Detta innebar att min pappa blev mycket beroende utav sin tro och den blev även påtaglig i tillvaron (jag hade dämpat trons utryck i hemmet helt tidigare genom noll tolerans). För mig var detta som att förlora båda föräldrar, “min mamma är död min pappa är galen”. Därför började jag läsa biokemi direkt efter gymnasiet i syfte att få mer kött på benen att argumentera mot kristen tro. Särskilt i syfte att i omsorg befria min far från sin övertygelse - eftersom jag sedan tidigt tänkt att det alltid är destruktivt att leva i en lögn.

Jag tog verkligen inte illa upp! Hoppas att vad jag nu berättade gör det lättare att förstå vad jag skrivit.

Postade: 08 April 2008 10:51 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

Markus!

Du vet att min första kommentar till dig (i en annan tråd) var en mycket personlig reflektion. Jag tror fortfarande att du behöver ägna dig åt något annat än religion. Din enda utväg har blivit att fly in i det som du fruktade, tror jag. Du behöver nog inte heller ta ansvar för din far, även om det är svårt att låta bli. Har jag fel? Du har inte bett mig om några råd, så jag ska inte skriva mycket mer, men en sak undrar jag. Vad menade du med detta:

Vänliga hälsningar

Signatur 

Postade: 08 April 2008 10:56 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2007-11-12
Imatea - 07 April 2008 07:34 -

Om du vill kalla mig ond, det kan jag stå ut med, men alla människor? Skulle exempelvis mina barn vara så onda, så att de förtjänar dödsstraff? Inser du vad du säger? Jag vädjar till dig att inte oreflekterat besvara frågan utifrån vad Bibeln säger, eller vad den helige Ande viskar till dig, utan med personlig eftertanke!

Imatea,

Min personliga eftertanke går till mig själv och får mig att utforska mitt eget inre. Vad jag hittar där är ingen vacker syn. Själviskhet utan gränser. Begär i travar. Kärlekslöshet som får mig att förvånas över att någon ens vill tala med mig. Otillräcklighet som får mig att känna mig tom. Gentemot Bibelns Gud känner jag en sådan ignorans och brist på tacksamhet att ord inte räcker för att beskriva den ovärdighet jag känner.

Ond?

Det är för svagt - så genomrutten som jag känner mig. Inför Bibelns Gud känner jag mig fullständigt moraliskt förlorad. Inte skulle jag stått kvar länge om jag hade varit med och stått med en sten i handen inför äktenskapsbryterskan då Jesus säger “den som är utan synd må kasta första stenen på henne”.

Skyldig?
Ja.

Visst förtjänar jag också syndens lön…

Men, denna tunga visshet stannar inte där. Nej, för hoppet att Jesus dött för min skull på ett kors för att jag ska leva och där tagit på sig mitt straff är inristat i mitt inre. Därför känner jag glädje som sträcker sig långt längre än min egen ondskas börda som jag beskrivit något utav.

Det är inte min sak att döma andra, men jag tror det är sant när Bibeln säger “att alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud, och utan att ha förtjänat det blir de rättfärdiga av hans nåd, eftersom han har friköpt dem genom Kristus Jesus” (Rom 3:23-24)

Imatea, jag inser vad jag säger. Anledningen till att jag utgår från mig själv när jag svarar dig är att jag tror att om vi rannsakar oss själva så blir detta uppenbart. Prova gärna att pröva ditt eget samvete. Rent hypotetiskt om Bibelns Gud var sann, vart placerar ditt samvete dig i förhållande till den Guden? (en fråga till dig själv, inte att svara på här om du inte nödvändigtvis vill)

...och varför skulle jag inte bli ledsen över det? En ofattbar fråga!

För det första, hoppas att du kan förstå att jag tycker det är bra om du blir ledsen om ett barn trampade på en mina. Jag har inte för avsikt att väcka anstöt, utan att presentera ett argument.

Vad jag vill komma åt är inte huruvida du, jag eller någon annan reagerar på mänskligt lidande. Detta är ju en förutsättning i det resonemang jag fört - nämligen att lidandet är reellt (med detta uttryck menar jag ungefär det andra delsvaret på de tre frågorna nedan).

Det som jag bland annat vill lyfta fram är att ett sådant reagerande stämmer dåligt överens med en ateistisk naturalisk övertygelse. Det är ett par saker jag undrar ...

Vad är mänskligt lidande för något?
Är det något strikt materiellt betingat? Kemiska reaktioner och impulser i en biologisk organism?
eller
Är det en själslig icke-materiell vånda i existensen? En genuin smärta mot något metafysiskt ont?

Varför lider någon?
Är detta en biologisk överlevnadsmekanism som evolverat fram? En slags överlednadsinstinkt?
eller
Är det en inre erfarenhet av att bli utsatt för en metafysisk ondska?

Vad är orsaken till reaktionen på någon annans lidande?
Är det också en biologisk överlevnadsmekanism som evolverat fram? (Man kan ju i så fall undra varför du reagerar så häftigt på min fråga om barnet och minan, vad har ett tankeexempel att göra med “survival of the fittest”?)
eller
Är smärtan och lidandet något som vi reagerar på just eftersom det är något ont i sig?

——————————————————————————

Jag försöker alltså komma åt att det finns en konflikt mellan hur vi uppfattar lidandet och hur man kan förklara det utifrån en naturalistisk världsbild. Därför, om lidandet är något i stil med den andra satsen i frågorna, så behövs en annan förklaring.

Postade: 08 April 2008 11:32 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2007-11-12
Imatea - 08 April 2008 08:51 -

Jag tror fortfarande att du behöver ägna dig åt något annat än religion. Din enda utväg har blivit att fly in i det som du fruktade, tror jag.

Du tycks tro att mitt syfte att skriva här och att “ägna mig åt religion” har att göra med att jag behöver bearbeta något. Det stämmer inte. Jag är här för att jag vill försvara och förklara kristen tro samt därför att jag tycker det är roligt, intressant och för att det tangerar vad jag tror den verklige Guden kallat mig till.

Jag är trygg med min övertygelse, har inga tärande problem med det kring min mamma och jättegod relation till min far som alltid älskat mig.

Det känns för övrigt mycket främmande att beskriva min omvändelse som en flykt.

Om du känner att du måste göra “analyser på personer” och ge dem “faderliga råd” så rekommenderar jag att göra så i personliga meddelanden om det inte är särskilt relevant för en tråd (typ som det Neo nämnde om min trovärdighet).

Du ger genom att göra så ett översittarintryck som matchar dåligt till dina annars mycket vänliga tilltal (särskilt i att kunna förklara och förstå andra människors liv som du knappt vet vilka de är).

Vänligen,
Markus

1 av 2
1

‹‹ Gud finns (inte).      En paradox ››
© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70