Sök       Avancerad sökning

7 av 7
7
Gud finns (inte).
Postade: 12 Maj 2008 03:49 - —   [ Ignorera ]   [ # 91 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  296
Gick med  2007-11-21

Richard,

richardIII - 12 Maj 2008 12:55 -

Jag pratar inte om din kropp, jag pratar om dej, det som är du, det som har en kropp. Och ett medvetande. Jag menar alltså inte medvetandet heller, jag menar dej, det som är du, det som har ett medvetande. Du är inte din kropp, du är inte ditt medvetande, du är inte dina tankar eller känslor. Detta är något du har.

Jag ska göra det enkelt för dig för en gångs skull. Vilka primära attributer har “jaget” enligt dig? Om du inte kan svara på detta så faller termen för nonkognitivism, vilket skulle göra den meningslös på din världsbild. Primära attributer är ungefär “den fundamentala karaktären av X, kan defineras som den grundläggande naturen av det som X är uppbyggt av. Det som bestämmer vad X kan göra eller hur X kan påverka andra entiteter, m.a.o. de positiva begränsningar som ger X en identitet.” Shoot.

När det gäller medvetandet hörde jag en intressant program på vetandets värld på p1 idag måndag 12/5 12.10, finns säkert på sr:s hemsida om du är intresserad.

Tack för tipset.

Återigen säger man att medvetandet är ett mysterium, en gåta i klass med universums uppkomst eller livets uppkomst. Allt man har är teorier.

Du blandar nog ihop den vetenskapliga teoribegreppet med trivialtermen. Hur skulle du definiera det:
(1) En faktisk förklaring av de underliggande processerna bakom observerade fenomen?        el.
(2) En blind gissning?

Hälsningar//
Swingpirate

Signatur 

If God were not a necessary Being of Himself, He might also seem to be made for the use and benefit of men.
/John Tillotson

Postade: 13 Maj 2008 01:33 - —   [ Ignorera ]   [ # 92 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  288
Gick med  2008-04-04

Hej!

Vilka primära attributer har “jaget”

jagets attribut är medvetande.

Du blandar nog ihop den vetenskapliga teoribegreppet med trivialtermen. Hur skulle du definiera det:
(1) En faktisk förklaring av de underliggande processerna bakom observerade fenomen?  el.
(2) En blind gissning?

En blandning. En gissning av de underliggande processerna bakom observerade fenomen tills nästa undersökning är klar.

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 13 Maj 2008 07:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 93 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  296
Gick med  2007-11-21
richardIII - 13 Maj 2008 11:33 -

jagets attribut är medvetande.

Jag förlänger. Av vilken natur är detta medvetande (primära attributer)?

En blandning. En gissning av de underliggande processerna bakom observerade fenomen tills nästa undersökning är klar.

Med andra ord har vetenskapliga teorier inget förklaringsvärde (eftersom du bytte termen “förklaring” mot “gissning”)?

//Sw.

Signatur 

If God were not a necessary Being of Himself, He might also seem to be made for the use and benefit of men.
/John Tillotson

Postade: 15 Maj 2008 07:21 - —   [ Ignorera ]   [ # 94 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  288
Gick med  2008-04-04

Hej!

Jag förlänger. Av vilken natur är detta medvetande (primära attributer)?

Jag menar “medvetande” i bemärkelsen “awareness” och inte som “counsciousness”, kanske en bättre förklaring vore “uppmärksamhet”, även om den inte är helt tillfyllest.
I counsiousness uppstår känslan av ett jag, medan awareness är odelat, awareness is aware of itself. “Jag är” är en tanke, men awareness är ingen tanke; det finns inget “i am aware"i awareness.
Counsiousness är ett attribut men awareness är det inte. Man kan vara aware of being consicous men inte conscious of awareness. Så, what can i say? Med ditt språkbruk skulle jag nog kalla jaget för “självreferent”.

Med andra ord har vetenskapliga teorier inget förklaringsvärde (eftersom du bytte termen “förklaring” mot “gissning”)?

Okej då, en förklaring tills nästa förklaring kommer.

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

7 av 7
7

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70