Eftersom jag håller på med ett manus där jag jämför Kornhalls bok med tre andra med ett för eller mot skapelsetema är jag rätt påläst vad gäller Kornhall. De böcker jag jämför med är Gärdeborns ”Intelligent Skapelsetro – en naturvetare läser Första Mosebok ”, Gunther Axelssons ”Big Bang eller Varde Ljus – skapelsemyten som pseudovetenskap” och min egen ”Hur gjorde Gud – en fantastisk historia”
En intressant del av boken ”Skapelsekonspirationen” är de rikliga citaten från olika skapelsetroendes bloggar och hemsidor. Enligt min uppfattning stöder inte något av citaten Kornhalls tes om skapelsetrons samhällsfarlighet. För mig är citaten den största behållning boken ger. Boken innehåller också en värdefull information kring den för mig relativt okända ID-rörelsen. Jag är tacksam för Kornhalls goda översättningar av amerikanskt material. Till skillnad från Kornhall drar jag inte alls slutsatsen att ID handlar om en sammansvärjning för att ta över världen. ID verkar helt enkelt vara moteld mot en över 100 år gammal världsbild, som för närvarande inte får ifrågasättas eller ens diskuteras i vetenskapliga sammanhang.
Ulf Stenlund