Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Skapelsekonspirationen – lite tankar i TV-soffans kölvatten
Postade: 08 April 2008 04:20 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Moderator
RankRankRank
Antal poster:  318
Gick med  2007-06-06

Hej Mats,
Jag tror att det beror på vilket sätt man skriver och när man skriver det. När han (eller ngn annan för den delen) upplever sig själv att bli kallad för lögnare är det lätt att man blir så upprörd att man inte läser igenom noggrannt vad man egentligen menar. Det är lättare när man möts och kan samtala (även om det finns gånger då det inte ens lönar sig att samtala ansikte mot ansikte.)

mvh
Patrik Uppsala

Postade: 08 April 2008 04:24 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  618
Gick med  2006-05-30
Yosomono - 08 April 2008 02:06 -

Nu blev det lite dålig stämning igen. Jag hoppas att det inte var mitt fel denna gång.

@ Yosomono: – Om inte annat blev det det nu… (Sensmoral: Yosomono, lägg av!)  angry

//Admin Mats

Postade: 10 April 2008 05:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  25
Gick med  2007-07-08

Jag ställer frågan på min blogg: http://omreligion.blogspot.com i inlägget http://omreligion.blogspot.com/2008/04/konspiration-eller-inte.html om du som evangelist öppet kan skriva under på att du vill att intelligent design skall undervisas i gymnasiet under naturvetenskapslektionerna? Kommentera gärna där, och här, Mats. I så fall är jag beredd att hålla med dig om att du/ni inom CREDO i så fall brutit er ur konspirationen och kör med öppna kort.

mvh
Matte

Signatur 

http://omreligion.blogspot.com

Postade: 25 Oktober 2008 04:51 - —   [ Ignorera ]   [ # 19 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  67
Gick med  2008-10-25

Eftersom jag håller på med ett manus där jag jämför Kornhalls bok med tre andra med ett för eller mot skapelsetema är jag rätt påläst vad gäller Kornhall. De böcker jag jämför med är Gärdeborns ”Intelligent Skapelsetro – en naturvetare läser Första Mosebok ”, Gunther Axelssons ”Big Bang eller Varde Ljus – skapelsemyten som pseudovetenskap” och min egen ”Hur gjorde Gud – en fantastisk historia”

En intressant del av boken ”Skapelsekonspirationen” är de rikliga citaten från olika skapelsetroendes bloggar och hemsidor. Enligt min uppfattning stöder inte något av citaten Kornhalls tes om skapelsetrons samhällsfarlighet. För mig är citaten den största behållning boken ger. Boken innehåller också en värdefull information kring den för mig relativt okända ID-rörelsen. Jag är tacksam för Kornhalls goda översättningar av amerikanskt material. Till skillnad från Kornhall drar jag inte alls slutsatsen att ID handlar om en sammansvärjning för att ta över världen. ID verkar helt enkelt vara moteld mot en över 100 år gammal världsbild, som för närvarande inte får ifrågasättas eller ens diskuteras i vetenskapliga sammanhang.

Ulf Stenlund

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70