Yosomono - 02 April 2008 02:49 -
Bara så att vi är överens:
Gällande lagar ska följas. ID får inte läras ut eller ens tas upp som en alternativ teori. Så är det. Lagen gäller även för kristna människor. Lagen gäller även för ID-anhängare. Någon som håller med?
Nej du har fel. Lagen förbjuder inte ID. Det enda man är förpliktigad att följa som lärare är läroplanen (och svensk lag förstås). Skolverket tillhandahåller sedan vägledning i hur man ska göra detta. Det mest relevanta dokumentet här är “Skolan och den vetenskapliga teorin om evolutionen” som ni finner
här
I detta dokument står följande: “Däremot är det inte förbjudet för en skola, fristående eller kommunal, att behandla t.ex. “intelligent design” i sin undervisning, men det får inte ske på ett sätt som gör anspråk på att denna föreställning skulle vara ett vetenskapligt alternativ till teorin om evolutionen.”
Man får alltså “behandla” ID. Jag förmodar att “anspråk på ... vetenskapligt alternativ” bör tolkas som “vedertagen vetenskap”. I så fall håller jag med. ID ska inte beskrivas som något som är vetenskapligt “bevisat” eller “fastslaget”. Men den kanske största frågan gäller vad som menas med “evolutionen”? Menas mikroevolution (då är det inga som helst problem), eller makroevolution (även detta är förenligt med ID), eller menas även att hela evolutionsprocessen skett rent naturalistiskt utan någon som helst intelligent styrning någonsin (ja då utgör ID ett alternativ per definition).
När jag ringde skolverket och frågade om detta fick jag ett märkligt svar. Jag talade med själva författaren till ovan citerade dokument. Han var inte insatt i frågan. Han kunde inte definiera “evolution”. Han betonade att läroplanen var det dokument jag var bunden till som lärare. När det gällde ovan nämnda styrdokument sa han till sist: ” Om du inte förstår det här dokumentet så kan du strunta i det”.
Ganska intressant tycker jag.