Mats S!
Vad gissar du att min kommentar blir till följande klipp ur din blogg, bara lite så där approximativt?
Tänk om universum och livet faktiskt är ett resultat av en eller flera intelligenser. Bör vi verkligen definiera vetenskapen så att den inte ens i princip skulle kunna upptäcka spår av sådana intelligenser? Varför i allsindar vill man ha en sådan vetenskapssyn? Ja, ett motiv är förstås att man på förhand bestämt sig för att låta vetenskapen bli ett slagträd för en ateistisk eller naturalistisk världsbild. Men detta är antingen huvudlöst eller oärligt. Nej, det är bättre att definiera vetenskapen så världsbildsneutralt som möjligt. Uteslut inte några möjliga och relevanta förklaringar på förhand. Låt alla hypoteser vara med och tävla.
[Edit. 3/4:]
...att det är bra förstås! Hypoteser måste kunna diskuteras, inte minst i skolan. Det finns två definitioner av teori: En vardaglig, som uttrycker ungefär vad man i vetenskapligt språk kallar hypotes. En vetenskaplig teori, däremot, motsvarar vad man i vardagligt tal kallar vetenskap, vilket i sin tur olyckligtvis ofta uppfattas som slutgiltig sanning. För en forskare är vetenskap metoder att undersöka och dokumentera.
Det här förorsakar nog en hel del missförstånd, tror jag. Det viktigaste för en lärare är att ta upp och diskutera med vilken grad av säkerhet vi kan känna till hur det förhåller sig med saker och ting och att betona observationernas betydelse för teoribildning.
Det vore ju fantastiskt intressant att kunna spåra en avsikt med tillvaron, inte bara spekulera om det. Darwinismen har vänt på begreppen på ett mycket intressant sätt, men varför sluta leta i den andra kanten, när det nu finns de som är villiga att lägga energi på detta? Varför ska man sätta sig till doms över vad andra finner meningsfullt?
Att kristna förknippas med skapelsetro är en sak, men ID har väl lämnat biblisk kreationism bakom sig, vad jag förstår? (Kanske inte riktigt alla som kallar sig ID-förespråkare har förstått detta?) Mycket olyckligt för sekulära id-sökare, att behöva förknippas med religion, tycker jag. Om det är något bibeltroende borde frukta, så är det väl om vi finner spår av en intelligent designer?