Sök       Avancerad sökning

Vem är egentligen ansvarig för ormen?
Postade: 01 April 2008 08:08 - —   [ Ignorera ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  3
Gick med  2007-12-17

Ett par frågor jag funderat över:

Gud skapade människan, gud gav människan fri vilja, så långt är jag med. Det är därför, enligt er, som vi har ondska i världen idag. Skapade gud ormen som förmådde Eva att äta av kunskapens träd? Om ja, gav gud ormen fri vilja? Om nej, vem/vad styrde ormen? Om gud är allsmäktig och allvetende, visste gud på förhand att ormen skulle förmå Eva att äta äpplet? Om ja, varför skapade gud ormen?

Vidare, finns djävulen/satan? När kom han/hon in i bilden? Om gud har skapat allt, varför skapade gud satan/djävulen?

Tacksam för svar!

Postade: 02 April 2008 12:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  63
Gick med  2008-03-27

Hej Magnus, ormen är Satan Djävulen själv:

“ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen”(Upp 12:9 Bibel2000)

MVH Jonny.

Postade: 02 April 2008 02:16 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-12-17

Ok, så ormen är djävulen från urtiden? Vilken urtid? Var inte lustgården världen 1.0?

Om gud anses vara allsmäktig och allvetande (och god), då måste det ju ha varit gud som skapat ormen. Med allvishet kommer att gud visste vad ormen skulle göra innan han skapade den. Jag hänger fortfarande inte med. Varför skapade gud djävulen/ormen. För att testa sin avbild? Gud visste ju redan precis vad som skulle ske. Jag hänger inte med.

Postade: 02 April 2008 04:58 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-03-27

Hej Magnus, Satan använde sig av en orm för att vilseleda Eva, urtiden betyder alltså den tiden då Satan använde sig av en orm för att förleda.

Ja Gud skapade Satan, men han skapade inte honom som ond. Gud skapade alla andeskapelser oskyldiga som nyfödda. Och på samma sätt som ett oskyldigt barn kan växa upp till en ond människa, så utvecklade Satan orätta, egoistiska och felaktiga tankar.

Den fria viljan betyder just det att man kan utveckla en vilja att göra ont, men man kan också välja att göra gott, det är den fria viljans grund.

Det står inte i bibeln så tydligt om Gud visste att Satan och människorna skulle välja att göra ont.

MVH Jonny.

Postade: 02 April 2008 05:25 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-12-17

Så gud är alltså inte allvetande? Om du trots allt menar att gud är allvetande, varför skapade han då satan fullt medveten om vad karln skulle göra. snacka om att utmana ödet (vilket han själv kontrollerar över och fullt ut känner till. På förhand.).

Jag hänger inte med.

Postade: 02 April 2008 05:58 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-03-27

Hej igen Magnus.

Om Gud är allvetande när det gäller att han vet redan hur hans skapelser agerar, så tror jag inte på det.

Jag tror inte att t.ex. ett barns öde är bestämd vid födseln så att Gud redan då vet vad barnet kommer att göra i framtiden, tror du så?

Tror du t.ex. att Hitlers öde var beseglad när han föddes? Tror du att ett barn redan är ond när den föds?

Det tror inte jag. Jag tror barn föds oskyldiga, och sedan formas av gener, miljö och egna beslut. Ingenting är bestämt, jag tror inte på ödet, det vore hemskt om allt redan är bestämt i förväg i ens liv.

MVH Jonny.

Postade: 02 April 2008 06:51 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  143
Gick med  2008-03-21
Jonny - 02 April 2008 03:58 -

Tror du t.ex. att Hitlers öde var beseglad när han föddes? Tror du att ett barn redan är ond när den föds?

Det är en väldigt stor skillnad på att gud vet hur du kommer att leva ditt liv (ex som kristen), och att säga att du redan vid födseln har dessa attribut (vara kristen vid födseln). Om jag kan förstå hur någon kommer att reagera på något jag säger eftersom jag vet en del, är det då konstigt om en allvetande gud vet hur hela livet kommer att utspela sig för dig och mig?

Signatur 

Jag är inte längre på Credoakademins forum även om mina inlägg av tekniska skäl finns kvar.

Postade: 02 April 2008 09:05 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

Bibelns gud kan, enligt Bibeln, förutsäga framtiden, men i vilken grad? Skulle det vara möjligt att förutsäga framtiden ibland? I så fall tänker jag mig att det skulle gälla den som får information om framtiden från någon som känner till framtiden, som när en profet får en profetia.

Den som känner till framtiden, däremot, måste (väl?) känna till precis allt - allt! - för allting skulle kunna påverka framtiden: Om en mygga drabbas av ett virus i ena benet kommer den kanske inte att sticka en ko, som därmed inte kastar med svansen när bonden böjer sig ner för att rätta till mjölkpallen, vilket får till följd att han kommer att tänka på något som han annars inte hade tänkt, eftersom han då blivit upptagen av att parera för ko-svansen…

I och med detta föds nio månader senare en liten flicka, som ett betydande antal myggstick senare blir jätteglad när en ängel meddelar att farbror Jahve tänker göra henne med barn. (Att fästmannen inte blev lika exalterad berodde på helt andra myggor.) Det är fantastiskt att tänka sig om någon intelligens skulle kunna omfatta all denna kunskap!

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 24 Oktober 2010 09:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  881
Gick med  2008-10-26
MagnusK - 01 April 2008 06:08 -

Ett par frågor jag funderat över:

Gud skapade människan, gud gav människan fri vilja, så långt är jag med. Det är därför, enligt er, som vi har ondska i världen idag. Skapade gud ormen som förmådde Eva att äta av kunskapens träd? Om ja, gav gud ormen fri vilja? Om nej, vem/vad styrde ormen? Om gud är allsmäktig och allvetende, visste gud på förhand att ormen skulle förmå Eva att äta äpplet? Om ja, varför skapade gud ormen?

Vidare, finns djävulen/satan? När kom han/hon in i bilden? Om gud har skapat allt, varför skapade gud satan/djävulen?

Tacksam för svar!

Åklagaren/Satan är ansvarig för vad Ormen gjorde. Men redan innan ormen frestade Eva såg Gud att en syndig åtrå efter frukten hos mannen och därför tillät Gud att Ormen avslöjade denna åtrå. Lägg märke till att medan Kvinnan måste bedragas så väntade Mannen enbart på en ursäkt för att äta av frukten. Gud skapade Åklagaren, Åklagaren föll, vi vet inte varför (min gissning är att han ansåg att änglarna passade bättre som brud åt Gud än människan och att han tänkte att om han kunde bevisa för Gud att människan var olämplig som brud åt Gud så skulle Gud belöna honom och änglarna väljas som brud). På något sätt finns det nog en återklang av Satans ord vid fallet i ordspråket “lika barn leka bäst”.

Det finns också änglar som försökt sabotera Guds plan genom att ta mänskliga kvinnor till hustrur och så via en bakväg göra änglar delaktiga Guds plan för människorna. Detta är dock en onaturlig form av samlag och änglarna (som visste att de gjorde fel) kommer att straffas för detta.

Jud 1:6 Tänk också på de änglar som inte bevarade sin höga ställning
utan övergav sin rätta hemvist. Dem håller han i förvar i mörker med
eviga bojor till den stora dagens dom.
Jud 1:7 Så är det med Sodom och Gomorra och städerna däromkring.
samma sätt bedrev de otukt
och följde onaturliga begär. De står som
ett varnande exempel och får sitt straff i evig eld.

Postade: 15 November 2010 04:43 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  490
Gick med  2008-01-08

Magnus K.Igentligen besvaras din frågeställning av det faktum att Gud skapade oss med fri vilja. Satan, elle Lusifer som han hette, missbrukade sin höga ställning och föll. Han gjorde det av avund och högmod. Han ville själv vara Gud och lurade oss att överge vårt tillstånd som tillitsfulla barn. Hans lögn var, att vi genom att äta av kunskapen träd, skullle bli lika Gud. Ändå var vi skapade till Guds avbild. Men efter fallet blev människan alltmera Satans avbild. Men inte alla, vi hade Henok, som vandrade med Gud, till dess Gud tog hem honom. Men till slut så var vi så korrupta, att Gud ångrade sig. Men Noa var rättfärdig och tillsammans med 7 andra, överlevde Han floden som dränkte resten. Förbannelsen skulle vara borta, men när Noa var full, syndade redan en av hans söner: Kaanan. Man ser att den fria vilja är kvar, även benägenheten att synda(eller svagheten att stå emot frestelsen.

Senare kommer Gud med en ny strategi. Han väljer ut Abraham, som blir Guds vän och via Abraham vill Gud skapa sig ett egendomsfolk. Isak föds, liksom Ismae(som också får löftet att bli ett stort folk. Men denna linjen beror på ett löfte över Isak. Isak får Esau och Jakob. Esau använder sin fria vilja, till att försmå sin förstfödslorätt, vilken går till Jakob, som efter att ha prövats och fått namnet Israel, får tolv söner. Även här går förstfödslorätten till Josef och inte till Ruben(Den äldste). Här finns en röd tråd genom Gamla testamentet, om utväljande. Det står ju skrivet att Jakob var utvald(Innan han var född). Men fostrade blev dom Han tolv söner ättlingar. 400 år var dom slavar i Egypten. Sedan frisläpps dom och dom får lagen genom Mose, med löfte om, att dom skall leva om dom håller den. Synd(alltså lagbrott skulle försonas med omvändelse och blodsoffer. Ingen av dom bevarade sin tro, men deras barn tågade in i det land som Gud lovat Abraham, att dom skulle få. Abraham lämnade nämligen sitt land i nuvarande Irak, för att bli stamfader till Trons folk. I Jakobs tidigare profetior, kan vi se en annan utväljelse, som kommer från en annan av de tolv stammarna: Juda stam.

Men innan Jesus kommer så försöker Guds folk etablera sig i landet dom fått av Gud. Meningen var, att dom för att få leva där i ro, inte skulle vika av från Guds lag, Förutom de tio buden gavs en massa andra bud(som dom inte kunde hålla). Gud tillsatte domare, som ledde folket i seger mot sina grannar, när folket OMVÄNDE sig. Folket fostrades alltså med lagen, vars kärna ä de tio buden, vars kärna är att älska Gud och att älska sin nästa som sig själv.

Så här höll det på och istället för Gud, så ville dom ha en Kung. Dessa föll alla i synd, med David var ändå en man efter Guds hjärta, som ångrade synd och omvände sig. Därför skulle messias komma av Davids hus.

Det gjorde Han också och Han var född av en Jungfru(Kvinnans säd). Detta var Jesus Kristus och i och med detta gick det glada budskapet om Honom ut till alla människor. Han gav sitt liv(sitt blod) för oss, så att vi försonade skulle vara fria, att av fri vilja lyda Gud. Detta efter att vi, genom Guds Ord och Ande blivit nya människor, som inte har skyldighet mot vår gamla Adamsnatur, men med Den Helige Ande hjälp, skulle bli så förvandlade att vi följde Jesus och vad Han lärde.

Skulle vi ändå synda, så har vi en förespråkare i Himmelen inför Gud. Detta är Jesus, därför att han var utan synd och uppstod igen. Samma kraft som uppväckte Honom från döden, kan också förvandla oss inifrån och hjälpa oss att av fri vilja följa Jesus, utan att synda medvetet. Hemligheten ligger inte i denna världens sätt att tänka, som att lita på sin egen och andras kraft. Den ligger i det tillståndet som vi befann os i INNAN falllet. Ett förströstansfullt barnaskap hos Gud. Friköpta genom Jesu blod, till att göra Guds vilja. Satans huvud är därmed krossat.

Magnus K. Hoppas jag kunnat ge glimten av ett svar i alla fall. Guds frid. Mvh. Reformertus

Postade: 16 November 2010 02:32 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-01-08

PS. Vad jag ville visa är; Gud har tagit sitt ansvar för ormen, liksom för resten av skapelsen. Den “fria viljan” hos oss kristna, är dessvärre inte alltid så fri, men han fostrar oss med sin Nåd=Den Helige Ande fostrar oss. Vi får schansen att växa till i Nåden och lära oss skilja det onda från det goda=Gåvan att skilja mellan andar. Detta gör Sanningens Ande, genom sitt Ord och i vårt hjärta och sinne. Man kan ju tycka att satans huvud inte alls verkar krossat? Döden som var en följd av synden, den är besegrad. Det straffet tog Jesus på sig, likisdom all synd och skam. Han är Guds lamm, som BÄR bort världens synd.
När vi förstår denna Hans kärlek, erfar den i vårt hjärta, i enlighet med Ordet, då försvinner skulden och skammen och rädslan för straff. På det viset är vi fria. Vi behöver en vishetens och uppenbarelsens Ande, så vi erfar och förstår detta. Då frigörs vi alltmer, som individer och som Kyrka, till att vandra i Guds förutberedda gärningar. Guds välsignelse, alla som läser detta. Vi ber för varandra, att detta skall förmeras hos oss, så vi blir skickade till allt gott verk. Ormen finns kvar, liksom hans skara av olika väsen, men Guds änglar är mycket mäktigare och dessa betjänar oss efter Guds viljas rådslut. Men det är Gud vi skall be till. Genom Jesus och Hans offer, kan vi med frimodighet komma inför nådens tron och få hjälp i rätt tid. Idag om ni hör Hans röst, så förhärda inte era hjärtan, står det skrivet. Liksom IDAG är frälsningens dag. Låt oss vara vakna när Jesus kommer, för att uppraätta allting, så det blir Shaloom.

Postade: 17 November 2010 08:42 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1429
Gick med  2007-08-02

Om jag har kreatur så är det enligt svensk lag (Byggningabalk, 5 kap, §47) jag som är ansvarig för vad de ställer till med om de kommer lösa, detta oberoende om jag är vållande. Om jag hade förmågan att skapa varelser med fri vilja så vore det rimligt att jag vore ansvarig för vad dessa varelser ställer till med även om jag inte är (direkt) vållande. Detsamma gäller rimligen även Gud.

Gunnar

Postade: 17 November 2010 12:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  26
Gick med  2007-06-08

Om du har barn, har du ju också skapat varelser med fri vilja. Anser du att du är ansvarig för deras handlingar, eller får dom själv ta konsekvenserna av vad dom gör?

Postade: 17 November 2010 02:16 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1429
Gick med  2007-08-02
Freia - 17 November 2010 11:40 -

Om du har barn, har du ju också skapat varelser med fri vilja. Anser du att du är ansvarig för deras handlingar, eller får dom själv ta konsekvenserna av vad dom gör?

Även för minderåriga barn har vi strikt ansvar (det är den juridiska termen om jag minns rätt). Om du har en femåring som slår sönder en bil så är det du som betalar. Om hon går ner sig på isen anses du ansvarig. Eller ... ? Man kan också diskutera om jag verkligen “skapat” barnet, jag har väl snarare sett till att det bildats.

Gunnar

Postade: 17 November 2010 05:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-01-08

Att ungen får ta konsekvenserna till viss del, omintetgör ju inte förälderns ansvar. I det här fallet har ju föräldern ifråga, bevisligen aldrig lämnat sitt ansvar, samtidigt som människan fått ta konsekvenser av sitt handlande. Nu är vi upprättade juridiskt genom Jesus och har dessutom fått vägen visad och Den Helige Ande, så att vi kan gå den. Förlåtna rena och födda på nytt, står vi inför samma två träd som Adam gjorde och genom tron på Jesus kan vi dag för dag, stund för stund, välja rätt träd. Går vi fel, så får vi lita på, att Gud verkar omvändelse i oss och upprättar oss igen och formar oss efter sin vilja. Vi är uppmanade att låta oss förnyas till vårt sinne och inte låta oss ledas av DENNA världens sätt att tänka. Frälsningen rör HELA människan, till ande kropp och själ. Det gamla är förgånget, något nytt har kommit. Jesus var(och är) Guds Son, Guds Ord, genom vilket allt som är till, har blivit till. Irenius har givit ett viktigt bidrag till församlingen, genom att dels vederlägga olika gnostiska riktiningar, men kanske viktigast, genom sin bok: Bevis för den Apostoliska förkunnelsen. Många vill pevertera Evangeliet idag också, så det är viktigt med en bra grund(vilken är lagd). Apostlarnas och profeternas grundval är att lita på, med Jesu egen undervisning som centrum, inte bara Han undervisning utan i synnerhet Han själv. I Kolosserbrevet lyfts det fram bra, att vi har alltihop I KRISTUS. Han är Guds Faderns Ord och har uppenbarat Fadern och Den Helige Ande uppenbarar Ordet. Den skrivna uppenbarelsen i Bibeln, blir levande för den som är i Kristus troende

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70