Ateist,
Jag kanske har fel, men det känns inte längre som om du är intresserad av att föra en seriös debatt. Du började tråden med att ställa en öppen fråga, men när jag svarar känns det inte som om du tar det jag har att säga på allvar.
Att jag nämnde Athony Flew var bara för att exemplifiera att man kanske inte skall vara för styv i korken. Om de som ägnat sitt liv åt dessa frågor kan ändra uppfattninga så kan väl vi lekmän visa lite god vilja mot varandra, tycker du inte det. Lite ödmjukhet inför livets storhet är inte fel.
Det finns svar på alla dina frågor även om du kanske inte förstår dem, tycker om dem eller håller med om dem. Du närmar dig den kristna tron från en materialistisk, naturalistisk synvinkel. Jag förstår att du då tycker att bibeln är en svår bok. Jag närmar mig bibeln från ett annat håll.
Du frågar vilka sanningar i bibeln som min kristna tro grundar sig på. Ja, det svaret kan se ut på många olika sätt, men jag skall ge dig en kort sammanfattning av några viktiga sanningar.
1. Bibeln säger oss att Gud har personlighet, att han står utanför tid och rum, att hans väsen definierar kärlek, rättfärdighet, rättvisa m.m. Denne Gud har skapat människan till sin avbild.
2. Gud gav människan en fri vilja. Han är kärleken och kärleken ger frihet.
3. Människan valde att gå sin egen väg. Hon valde att bryta mot Guds vilja och konsekvensen blev den trasighet som vi ser i människor och i samhället idag (människan bär fortfarande en längtan efer Gud. detta tar sig uttryck i den mångfald av religioner och andligt sökande som vi ser i världen). Den yttersta konsekvensen av människans synd är att vi inte kan existera i Guds närvaro på andra sidan döden.
4. Gud blev människa i Jesus Kristus och tog själv på sig konsekvenserna av människans val. Jesus dog och skildes från Gud i ditt och mitt ställe. I Kristus försonade Gud världen med sig själv! Guds rättfärdighet krävde att synden fick sitt straff.
5. När jag tar in Jesus i mitt liv blir jag identifierad med honom. Jag är död och skild från Gud - i honom. Jag är uppstånden och lever med Gud - i honom. Detta skall inte förstås genom ett naturvetenskapligt förhållningssätt. Då skulle ju bara tillräckligt smarta människor kunna bli räddade. Men detta kan med lätthet förstås av ett längtande hjärta.
De här är inte sanningar som kan bevisas med logik. Men det är sanningar som miljontals människor upplever varje dag över hela världen. Aldrig någonsin i världshistorien har så många människor kommit till tro på Jesus Kristus som idag.
Jag hoppas i alla fall att du har fått ett svar på din första fråga nämligen att min gudstro inte är grundad på röster i huvudet utan på bibelns ord och löften. Jag ser att bibeln fungerar i mitt liv. Argumenten för Jesus uppståndele och de för mig uppenbara förekomsterna av design i universum är exempel på förnuftsmässiga skäl som bekräftar min tro.
Detta är mitt svar på din fråga. Jag kan nog inte uttrycka det mer tydligt, så härmed tackar jag för mig i den här diskussionen. Kanske någon annan tar vid och ger ett annorlunda svar.
Vi möts kanske igen, i någon annan tråd, för att diskutera någon av dina övriga frågor.
Vänliga hälsningar
/dadden