Tjenare! =)
dadden - 28 Mars 2008 07:03 -
Den bibliska skapelseberättelsen är inte en naturvetenskaplig skildring och kristna tolkar den på olika sätt.
Det är sant att den inte är en naturvetenskaplig skildring, men det förklarar inte riktigt varför det står så många funtamentala fel i den, eller hur? Även om gud bara ville få sagt att det var han som skapat världen så har jag svårt att tro att han skulle skriva sådana otroliga felaktigheter, det skulle ju bara förvirra människan i sin strävan efter att förstå naturen, och sedan göra det svårare för henne att tro på gud.
Ingen vet om det någonsin har funnits en ursoppa (hur skulle den ha bildats?). Och även om det funnits en sådan så fungerar inte evolutionens principer (mutationer och naturligt urval) innan en fungerande cell har uppstått. Att en sådan cell uppstod av sig självt, trots att det är så osannolikt att det kan sägas vara matematiskt omöjligt, är något som ateister tror på, eller hur?
Som sagt så vet man inte exakt hur livet har uppkommit.
Du utgår från att den första cellen (om det nu ens var en cell som var det första reproducerande som uppstod) var lika komplicerad som de hos de nu levande organismerna, är inte det ett grovt tankefel? De nuvarande livsformerna har evolverats i miljarder år liksom, då ändras kroppar en hel del.
Du har rätt i att jag inte studerat alla världens livsfilosofier. Men jag tycker det verkar rimligt att anta att en filosofi som bygger på sanningen kommer att få framgång och vara en av de dominerande filosofiska riktningarna.
Kristendomen är bara en av flera stora filosofiska inriktningar, sedan så kan det ju vara en stor slump att kristendomen blivit så stor. Jag menat, de flesta människorna i världshistorien har haft någon religion, och om rätt person med stort inflytande (som en kejsare eller så) får en viss religion så kommer ju denna religionen att kunna spridas en hel del oavsett dens sanningshalt. Det finns en del religioner med mer än 50 miljoner anhängare (vilket är en del personer), max en av dessa (om ens någon) kan ha varit den rätta, så varför skulle det vara kristendomen?
Och när jag jämför en materialistisk världsbild och de stora världsreligionerna tycker jag att det finns goda skäl att välja den kristna tron.
Som exempelvis?
Materialismen faller redan på att livet inte har någon startpunkt.
Som jag har förstått den moderna forskningen om livets ursprung så har man kommit fram med en del (om ändå lite i jämförelse med de superstarkateorierna som evolutionsteorin), men oavsett om den gjort det eller ej så faller religionerna med. Ingen religion har något som helst bevis på att just dens ursprungsmyt skulle vara rätt.
Först en liten bakgrund: Bibelns Jesus är en historisk person. Det finns inga seriösa forskare som förnekar detta idag. Texterna i bibeln har stor trovärdhet. Det finns en mångfald av avskrifter av nya testamentets texter som visar stor samstämmighet och de äldsta dokumenten är mycket nära orginaltexterna i datering. Vi kan ganska säkert veta att det som står i bibeln är det som författarna avsåg skulle stå där. De flesta av författarna är antingen ögonvittnen till evangeliernas berättelser eller nära vänner till dessa ögonvittnen.
1. Att bibelns texter har stor trovärdighet känner jag inte riktigt är korrekt. Som jag tidigare kanske har sagt så innehåller bibelns texter ett flertal fel och motsägelser.
2. Som jag förstått det så skrevs evangelierna ned 40 år efter Jesus död, vilket gör dem mindre trovärdiga då en del del information kan försvinna under den tiden.
3. Hela jesushistorien är mycket lik andra myter som cirkulerade i den biten av världen. Här är ett utdrag ut en dokumentär (som förutom den här biten är ganska ointressant enligt mig) som jämför likheter med Jesus och vissa andra tidigare mytologiska gestalter; http://video.google.com/videoplay?docid=696492648668420724
Om gud verkligen är sann, varför såg han till att historien om Jesus blev så himla lik samtida populära myter? Låter lite korkat.
1. Något hände som förvandlade lärjungarna från sörjande, dessillusionerade och förskrämda människor efter sin mästares död, till att börja predika om Jesus så att Judarna i tusental omvände sig till att tro på Jesus. På några hundra år hade hela romarriket genomsyrats av den kristna tron. Vad var det som orsakade denna förvandling.
Att folk får för sig att de följer en stor gudomlighet är väl inget nytt eller särskilt imponerande? Det finns mängder med människor som träffat personer och fått för sig att de är/var gudomliga. Ett exempel som jag kan komma på här och nu är ju medlemmarna i Aum Shinrikyo. Det var en japansk sekt som grundades ca 1984. Ledaren påstod sig vara i en speciell relation med det gudomliga och han fick anhängare som var så övertygade om hans äkthet att de bestämde sig för att lyda honom när han gav dem order om att gasa Tokyos tunnelbanesystem. Många tusentals skadades och kunde ha dött.
Sedan som det nämns i länken jag skickade förut så var den kristna läran jävligt tyst i ett flertal årtionden, hur kommer det sig om så många trodde på Jesus när han gjorde alla mirakel o s v.
Att sedan kristendomen fick en sådan utbredning i romarriket, hände det inte främst tack vara att en mycket speciell person (en kejsare) omvände sig till kristendomen? Det borde då i sådana fall ha mer att göra med en spciell persons inflytande, än vad det har att göra med kristendomens sannhet.
2. Det gick ett rykte att Jesu lärjungar skulle ha stulit kroppen för att sedan kunna predika hans uppståndelse. Dessa lärjungar fick lida och/eller dö martyrdöden för sin tro. Visst händer det än i dag att människor låter sig dödas för det de tror på. Men om lärjungarna var inblandade i ett bedrägeri, skulle de då varit villiga att dö för något som de visste var en lögn? Den mest sannolika förklaringen till deras frimodighet är att deras visshet var grundad i att de själva sett den uppstsåndne Jesus.
Nu kan jag inte så mycket om kristendom, så det här är mycket spekulationer; Det kan ju ha varit så att Jesus hade ett lättlurade lärjungar som han lurade i att de skulle hålla koll efter ett visst natur- eller samhällsfenomen, och om de såg det så skulle det vara ett tecken på hans återkomst. Han kanske också instruerade dem (innan sin död alltså) att ta bort hans kropp efteråt av någon anledning.
Eller så kan (som sagt, detta är bara olika tänkbara teorier, och jag vet inte hur lärjungarna dog) det ha varit så att det hela var en bluff, och att de egentligen inte dog matyrdöden utan det bara romantiserades som matyrdöd.
Eller så kanske det var så att det var en av lärjungarna som bluffade, och sedan lååtsades få visioner från Jesus som han delade med sig av till de andra.
I alla fall så finns det många gudars lärungar genom tiderna som gjort farliga saker för gudomligheters skull, varför ska man ta lärungarnas engagemang som starkt bevis?
3. Paulus var till en början starkt hatisk mot de kristna. Han tyckte sig ha moralisk plikt att fängsla och till och med döda medlemmar av denna nya sekt. Men Jesus uppenbarade sig för honom efter sin uppsståndele. Paulus blev efter detta den person som kanske betytt mest för kristendomens utbredande.
Jaha? Han kan ju ha blivit förförd av budskapen i Jesus lära, och sedan helt enkelt haft önskedrömmar, eller så hade han överdrivna tolkningar av röster i huvudet (eller naturfenomen), eller hallucinationer p.g.a. sjukdom eller droger.
4. Människor fortsätter att möta en levande Jesus än idag. Tusentals människor om dagen får sina liv upprättade genom att ta emot honom i sina liv.
Problemet med att ha det här som skäl till att tro är följande;
1. Det finns många människor som finner frid i andra gudar och läror än den kristna. Borde inte detta vara ett argument för att de religionerna är sanna?
2. Bland alla dessa personer så finns det ju så många som tror på så olika versioner av Jesus, som exempelvis så finns det den mormonske Jesus, katolikernas Jesus, den Jesus som inte fördömer homosexualitet, den Jesus som säger att homosexualitet är förbjudet, den som säger att abort är ok, den som säger att det absolut inte är ok, och så vidare. Om folk verkligen upplevde Jesus så skulle det knappast finnas så många olika synsätt på Jesus som finns, eller hur?
Sedan så finns det på många ställen ett högst begränsat flöde av information om religioner, så många vet inte om annat än den kristna tron, vilket gör att de börjar se på kristendomen som den rätta.
Sedan finns det mer saker man kan ha som argument mot kristendomen, exempelvis; om gud verkligen vill att alla människor ska räddas, varför väntade han i flera hundratusen år med att skicka ned Jesus? Människan har funnits i ca 200 000 år, men det tog honom 198 000 år att skicka ned den där bron mellan oss och honom. Varför väntade han så länge? ¨Det blir ju så många som kommer till helvetet i onödan p.g.a. all den väntan.
Min slutsats; det finns ingen vettig anledning till att tro på kristendomen, speciell inte när man jämför Jesus med de andra liknande myterna som är äldre än Jesusmyten.