Sök       Avancerad sökning

8 av 8
8
Varför skapades världen?
Postade: 20 September 2008 12:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 106 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  504
Gick med  2007-09-03
Swingpirate - 20 September 2008 09:49 -

Toffe, jag vet inte hur mycket tid jag får över till diskussioner som denna, så jag börjar mer eller mindre summera så smått.

Angående viljans natur
Jag tyckte jag formulerade det hela rätt bra tidigare:

Swingpirate - 30 Maj 2008 07:59 -

Att vilja något är att vilja uppnå något. Att uppnå något är att söka något man inte redan har i sig själv - ett värde. Ett gudomligt syfte implicerar att den kristna guden vill uppfylla en ouppfylld önskan, vilket är ett behov eller begär.

Du verkar påstå att detta resonemang inte är nödvändigt sant. Men i.s.f. ber jag dig också att peka ut var dess brister ligger och inte bara konstatera att “ditt argument är spekulativt” utan att precisera. Klipp kedjan där du inte hänger med för annars än din invändning, med all respekt, inte särskilt relevant.

Den mänskliga viljan är derivativ; den gudomliga originalet. Hur vet du att Guds viljetyttringar förutsätter brister/behov? Denna fråga är väldigt relevant - ditt argument hänger på svaret.

Induktion

Typiskt gudstroende att försöka göra det mycket svårare än det faktiskt behöver vara wink och sedan försöka falla tillbaka på Platinga’s basic eller liknande.

Det är väl inga problem att uttrycka induktionens giltighet i motsägelsefria tautologier. Vad är påståendet? Att solen kommer att gå upp imorgon? A=A. Solens identitet är solens identitet och jordens identitet är jordens identitet och relationen mellan solen och jorden är vad den är, bara vad den är och inget annat än vad den är. Voila!

Finns det någon bas för rationellt tvivel i ett sådant resonemang? Knappast.

Detta (A=A) kan inte vara något annat än uppenbart, oförnekbart och irreducibelt, ergo demonstrerat per fundamentism. Du kan testa själv om du vill.

Som om införandet av den fundamentala ontologiska osäkerhet som en allsmäktig gud utgör dessutom skulle lösa problemet. Jag menar att detta vore cirkulärt och ad hoc.

Jadu, SP. Ditt urpsrungliga påstående var att vi bör kalibrera våra trosuppfattningar till vår bevismängs (något i den stilen, klassisk deontologi)

Så jag frågade om du tror att solen kommer att gå upp imorgon, mao. jag frågade hur induktion är berättigad i din världsbild. En väldigt enkel fråga.

Vad identitet har att göra med det vet jag inte. A=A är en tautologi, visst. Men att solen kommer att gå upp imorgon är en kontingent sanning. Jag ser inte relevansen, kanske du kan utveckla?

mvh/Toffe

8 av 8
8

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70