Ja påsken har väl för en själv hittils varit bra, är kul att det är det för andra med. Men kanske ska gå till ämnet.
Är ju rätt vanligt nu att kolla på de negativa sakerna som finns i Sverige och skylla på att vi tror mindre och mindre på gudar. Man fortsätter att se på saken ur ett väldigt trångt perspektiv.
All brottsstatistik pekar bara uppåt. Vore nästan oroväckande annars igentligen. Vi har blivit 2 miljoner fler sen BRÅ börja föra statistik. Typ 30% ökning där, inte mycket men nånting. Sen så har väl polisväsendet förändrats något otroligt och får ju en hel del mer pengar och är väldigt mer organiserad än förr. Samt så har väl också förtroendet för polisen också höjts en hel del. Folk vågar ju nu tro att polisen kan lösa fallet och göra en rättvis bedömning nu när tekniken finns.
Så ni får ursäkta om jag tar det ökade våldet med en nypa salt, tror snarare att våldet äntligen visar sig fullt ut. Dock så tror jag den har ökat. Välstånd har som ovana att leda till orättvisor och missöden.
Angående hur folk mår så visar detta bara på de religiösas försök att hitta en anledning till att söka sig till kyrkorna åter igen som förr i tiden. Det dom verkar vilja undanvara är det faktum att samtidigt som vi dragit oss ur kyrkan så har samhället förändrats nå offantligt. Förrutom det tekniska och det klart mer jämställdigare, friare och med mer möjligheter än någonsin så har människors liv i Sverige också ändrats på andra sätt.
#Aldrig någonsin har vi behövt jobba så lite för så mycket. Vår fritid har väl aldrig varit så stor. Hur påverkar det vår kropp när vi sitter ensam hemma inomhus och kollar på TV eller sitter vid datorn. Det är oftast många timmar per dag och i genomsnitt. Knappast bra för varken kropp eller själ av detta stillasittande och osociala aktivitet. Förr i tiden hade bara de allra rikaste råd att va själv i ett hus.
#Människan är gjord för ett liv utomhus och med fysisk aktivitet. Vad händer när vi missar att ta till oss det naturliga ljuset från solen och inte alls behöver bli svettig för fortsatt överlevnad. Någon som tror att vi inte påverkar alls av det? Väldigt många människor idag klarar av idag att få sitt dagliga levebröd genom datorn eller/och mindre fysiskt krävande arbeten som inte fanns förr alls i tiden.
#Människor äter som aldrig förr. Äter dom fisk och grönsaker? Nja. Godis och annat mums har ingen positiv verkan på kroppen alls förutom att vi blir mätta på det. Överviktiga människor har nu blivit ett samhällsproblem. Dålig kost är ett faktum och som klart även påverkar folk psykiskt eftersom kroppen inte mår bra.
# Informationsflödet de senaste 50 åren har ökat mer än vad som går att räkna. Aldrig någonsin har skolgången varit så lång bara fatt lära ungarna basic stuff. Och det går att fördjupa sig i ämnen långt mycket mer än förr. Skolböckerna är fler i antalet och tjockare än förr. När förut endast Bibeln fanns går det nu att läsa heliga böcker från hela världens hörn. Internet är skrämmande fullt med information barn trycker i sig. Tiden som man konstant fyller hjärnan med ny information är nu runt 1/5 av livet eller så mycket som 1/4 av det. Kanske mer, ibland mindre. Världen har aldrig varit mer komplext. Hur påverkar det folk att veta så mycket, och hur känns kraven att man ska veta så mycket? Rent personligen vet jag att pressen är enorm och vissa delar hinner man helt enkelt inte med.
Tog jag upp 4 punkter när det finns väldigt mycket mer. Men jag tror jag visa nu att Sverige har blivit mer än bara mer sekulärt och icketroende samtidigt som våldet bland oss ökat. Är inte bra att man drar slutsatser allt för fort som jag tyckte mig känna Stefans artikel tog upp.
Mer kom jag inte på att säga, lite sent.
Glad Påsk annars på er