Hej Imatea!
Imatea - 20 Mars 2008 01:50 -
Kerub,
Vad menar du med fördärv, vad innebär det?
Fördärvet består i att synden skiljer människan från Gud.
Vilken välmenande människa skulle vilja kalla en kärleksfull relation emellan två människor för ... ja, jag vill inte ens citera det, så oerhört nedvärderande är det.
Jag antar att det är ordet “fanskap” du syftar på. Jo, för det är just vad det är, det registrerade partnerskapet alltså, inte den kärleksfulla relationen, verkar vara en skapelse av fan själv. Hur jag kan kalla det så? Jo, därför att det syftar till att förleda två människor av samma kön, till att ha organiserat sexuellt umgänge med varandra. Något som Paulus varnar för leder till att de inblandade inte får ärva Guds rike. Vem vet, det kanske t.o.m. slutar med att de hamnar i Helvetet.
Om några människor vill leva i polygami, varför bekymrar det dig? Det är ovanligt i vår kultur, men varför kalla det en avart? Kom gärna med argument!
Det är en avart eftersom Gud har skapat man och kvinna till att leva i en monogam sexuell relation med varandra. Givetvis bekymmrar det mig när människor inte vill leva efter Guds ordning, eftersom de därmed riskerar att gå miste om Guds härlighet.
Personligen föredrar jag att leva med en kvinna, men varför skulle jag likt dig lägga energi på att kritisera dem som väljer andra samlevnadsformer? De har väl nog med sina egna problem?
Jag kanske inte var tydlig nog i mitt förra inlägg på dessa punkter. Jag kritiserar inte människor som väljer andra samlevnadsformer. De har förmodligen, som du säger, nog med sina egna problem. Jag kritiserar däremot lagstiftare och organisationer vilka uppmuntrar till dessa samlevnadsformer. Och jag kritiserar Niklas Piensoho.
Peace, Kerub