Jag föreslår en nedtoning av villkoren för att delta i detta forum, på den punkt som Spito (och Joakim) opponerar sig emot här. Även jag kände det en aning förödmjukande att ställa upp på dessa formuleringar, men jag tycker samtidigt att forumet har sådana kvalitéer, så jag svalde förtreten.
Samtidigt tycker jag det är viktigt att vi inte är alltför stingsliga. Med risk för att förlora fotfästet här, vågar jag påstå att Mats Wall ibland är lite burdust rättfram. Några exempel från hans sätt att uttrycka sig, hämtat från tråden Öppet forum/Debatt om debatten…:
#255 Hävdar du något annat måste jag säga att dina tankebyggnader spelar dig ett uselt spratt.
#264 Kom inte och försök inbilla mig något annat!
#288 Varför har du så svårt att förstå det?
#292 Därför är det lika bra att du vänjer dig vid tanken.
Här är det nästan så att man känner en djupare mening:
#292 ...för att kunna koncentrera mig på att hålla ett gott samtalsklimat på forumet. Det är inte lämpligt att jag diskuterar sakfrågor så som jag nu har gjort.
I kontrast till många av de bibelställen jag som kristen representerade, framstår emellertid ovanstående som bagateller. Och: Det jag just nu skrev, kan också uppfattas som provocerande! Vi måste dock få lov att uttrycka indignation när det kommer till värderingar. Det allra viktigaste är, tycker jag, att vi har lite roligt under tiden!