Jag läste en text för ett tag sen som jag blev ganska upprörd över och jag skulle vilja veta vad ni tycker om denna texten. Är det såhär vi kristna ska skriva om andra religioner? Kommentera gärna texen och skriv vad du tycker. Här kan du hämta texten: http://www.sea.nu/laddaner.asp?id=12
Här kommer mina kommentarer mm. Tycker att ni borde läsa igenom texten själv först innan ni läser detta så att ni kan skapa er egna bild av den.
Jag skriver detta för jag och en kompis hade en föreläsning i skolan om Guds existen(det kosmologiska argumentet) (med kristna skolgruppen) . Det kom ungefär hundra personer och tidningen kom. Journalisten var inte positivt inställd och när föreläsningen publiserades var det bara tre meningar om att det hade varit en föreläsning om guds existens. Överskriften var: “mot islam”... Detta berodde på att vi hade tagit informationen ur Stefan Gustavssons bok “Kristen på goda grunder” (kapitel 5), och hon hade kollat upp vem detta var och kom in på sea´s hemsida. Där hitta hon denna text skriven av Mats Tunehag och skrev sen att vi var emot islam… vi ifrån kristna skolgruppen är inte alls emot muslimer men nu tror de flesta som läser tidningen det (ttela 2008 23/2). Därför har denna text om islam inte gjort någon bra inverkan på mig, bara negativ inverkan.
Mer om texten nu då. Min uppfattning av denna text är att man har dragit alla muslimer över en och samma kant. Jag har för mig att det bara står två gånger i denna tio sidors text att detta inte gäller alla muslimer utan det finns “snälla”, goda muslimer också. När jag läste texten för första gången tyckte jag att den talade som om muslimer var kallblodiga och gillade våld och var som Nazister. Den bilden har inte jag av muslimer. Min bästa kompis är muslim och jag skulle inte tänka mig att han skulle göra något ont i den bemärkelsen…
Men men detta är min bild och det var ett tag sen jag läste den, ska göra det igen men var tvungen att få lite kommentarer till den. I och med det som hände tack vara den texten.