Sök       Avancerad sökning

Text av Mats Tunehag,  kommentera tack
Postade: 08 Mars 2008 05:50 - —   [ Ignorera ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  6
Gick med  2008-01-31

Jag läste en text för ett tag sen som jag blev ganska upprörd över och jag skulle vilja veta vad ni tycker om denna texten. Är det såhär vi kristna ska skriva om andra religioner? Kommentera gärna texen och skriv vad du tycker. Här kan du hämta texten: http://www.sea.nu/laddaner.asp?id=12

Här kommer mina kommentarer mm. Tycker att ni borde läsa igenom texten själv först innan ni läser detta så att ni kan skapa er egna bild av den.

Jag skriver detta för jag och en kompis hade en föreläsning i skolan om Guds existen(det kosmologiska argumentet) (med kristna skolgruppen) . Det kom ungefär hundra personer och tidningen kom. Journalisten var inte positivt inställd och när föreläsningen publiserades var det bara tre meningar om att det hade varit en föreläsning om guds existens. Överskriften var: “mot islam”... Detta berodde på att vi hade tagit informationen ur Stefan Gustavssons bok “Kristen på goda grunder” (kapitel 5), och hon hade kollat upp vem detta var och kom in på sea´s hemsida. Där hitta hon denna text skriven av Mats Tunehag och skrev sen att vi var emot islam… vi ifrån kristna skolgruppen är inte alls emot muslimer men nu tror de flesta som läser tidningen det (ttela 2008 23/2). Därför har denna text om islam inte gjort någon bra inverkan på mig, bara negativ inverkan.

Mer om texten nu då. Min uppfattning av denna text är att man har dragit alla muslimer över en och samma kant. Jag har för mig att det bara står två gånger i denna tio sidors text att detta inte gäller alla muslimer utan det finns “snälla”, goda muslimer också. När jag läste texten för första gången tyckte jag att den talade som om muslimer var kallblodiga och gillade våld och var som Nazister. Den bilden har inte jag av muslimer. Min bästa kompis är muslim och jag skulle inte tänka mig att han skulle göra något ont i den bemärkelsen…

Men men detta är min bild och det var ett tag sen jag läste den, ska göra det igen men var tvungen att få lite kommentarer till den. I och med det som hände tack vara den texten.

http://www.ttela.se/artikelmall.asp?version=180270

Signatur 

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it,
but because by it I see everything else.

C. S. Lewis

Postade: 08 Mars 2008 06:21 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  205
Gick med  2008-02-12

Nu var det här säkert riktat till andra kristna, men om jag får uttala mig så vill jag bara visa min sympati till dig och din kompis. Det är alltid obehagligt, ja nästan som en offentlig uthängning, att bli missrepresenterad så.

Som atiest tror jag att det är väldigt farlig väg att gå för att vinna sympati för tron. Jag ser det typen av påhopp från muslimer på kristna och tvärtom och ser ingen skillnad på retoriken.

Signatur 

Jag vet inte

Postade: 09 Mars 2008 06:35 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Moderator
RankRankRank
Antal poster:  318
Gick med  2007-06-06

Hej Daniel,
Jag har bara skummat igenom islamartikeln, men jag skulle vilja kommentera journalistens artikel som jag tyckte var intressant. Dennes artikel kändes som en form av Melodikrysset a la Hipp Hipp.
Jag tror att även om Mats Tunehags artikel varit islamvänlig så hade kanske Mats Tunehag(eller någon annan) haft en kompis som var islamofob och då hade det stått istället.

Jag tycker istället att ni ska ta åt er av artikeln. För mig visar istället artikeln på att ni verkar ha gjort ett gott jobb om journalisten ifråga blir tvungen att göra ett generiskt misstag (inom filosofin är ett generiskt misstag att man argumenterar att uppfattningen är fel utifrån var eller vem argumentet kommer från, vilket förstås är fel).

Kul att ni vågar använda ert förnuft. Fortsätt med det!
mvh
Patrik

Postade: 09 Mars 2008 08:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  205
Gick med  2008-02-12

Menar du att Daniel ska bli glad av att han missförstås och blir felaktigt uthängd?

Signatur 

Jag vet inte

Postade: 10 Mars 2008 08:46 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Moderator
RankRankRank
Antal poster:  318
Gick med  2007-06-06

Hej,
Givetvis är det aldrig roligt att bli uthängd. Jag själv vet ju hur det känns att bli felaktigt anklagad även fast man upplevt att man inte gjort något fel så därför var det kanske lite överilat att bara beskriva det som något odelat positivt. Detta var inte meningen och det ber jag om ursäkt för. Samtidigt, trots att det är mestadels negativt, finns det även ngt positivt, och det var det jag ville lyfta fram.

mvh
Patrik

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70