Joakim - 16 Februari 2008 12:53 -
Hej, jag är intresserad av hur man som kristen ser på att gud är en och tre på samma gång.
Som jag ser det kan man svara på detta på (minst) tre sätt.
1. någon variant av “vi kan inte förstå det, om vi förstod det skulle vi vara gud eller så skulle gud inte vara gud”
Den typen av svar är jag inte intresserad av
2. detta mysterium kan man bara förstå om man släpper kravet på rationalitet och tror
Ej heller denna typ av svar är jag intresserad av, jag förstår fullt väl att man måste tro på vissa saker utan att förstå det, men jag är intresserad av en enkel förklaring
3. gud, jesus och den helige ande är olika, men ändå samma, precis som någon kan vara fru, mor och dotter på samma gång.
Den typen av jämförelse är heller inte intressant av naturliga skäl.
Om det inte finns någon förklaring, så är jag helt okej med det med, jag bara undrar om det finns någon som en som inte accepterar en referens till uppenbarelse eller helig skrift som förklaring.
Johannes 5:30
”Jag kan inte göra något alls av mig själv, alldeles som jag hör dömer jag, och den dom som jag fäller är rättfärdig, eftersom jag inte söker min egen vilja utan hans vilja som har sänt mig.”
Av mig själv kan jag inte göra något: som jag hör, så dömer jag, och min dom är rättvis,
Initiellt verkar ju treenigheten passa in: “Av mig själv kan jag inte göra något” men sen kommer den andra delen: “ty jag följer inte min egen vilja utan hans vilja som har sänt mig.”
Vem är då större?
Den som har sänt sonen eller den som blivit utsänd?
Treenighetslärans död
Johannes 5:30
”Jag kan inte göra något alls av mig själv, alldeles som jag hör dömer jag, och den dom som jag fäller är rättfärdig, eftersom jag inte söker min egen vilja utan hans vilja som har sänt mig.”
Av mig själv kan jag inte göra något: som jag hör, så dömer jag, och min dom är rättvis,
Initiellt verkar ju treenigheten passa in: “Av mig själv kan jag inte göra något” men sen kommer den andra delen: “ty jag följer inte min egen vilja utan hans vilja som har sänt mig.”
Vem är då större?
Den som har sänt sonen eller den som blivit utsänd?
Treenighetslärans död
Matteus 28:18
” … : All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given.”
1 Korinthierna 15:20, 27
”20 Men nu har Kristus uppväckts från de döda, förstlingen av dem som har somnat in i döden. Ty Gud har lagt allt under hans fötter. 27 Men när han säger att ”allt” har lagts under honom, är det klart att det är med undantag av den som har lagt allt under honom.”
Matteus 20:28
”Alldeles som Människosonen inte har kommit för att bli betjänad utan för att betjäna och ge sin själ till en lösen i utbyte mot många.”
Johannes 3:16
”Ty Gud älskade världen så mycket att han gav sin enfödde Son, för att var och en som utövar tro på honom inte skall bli tillintetgjord utan ha evigt liv.”
Treenighetslärans död
Matteus 28:18
” … : All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given.”
1 Korinthierna 15:20, 27
”20 Men nu har Kristus uppväckts från de döda, förstlingen av dem som har somnat in i döden. Ty Gud har lagt allt under hans fötter. 27 Men när han säger att ”allt” har lagts under honom, är det klart att det är med undantag av den som har lagt allt under honom.”
Matteus 20:28
”Alldeles som Människosonen inte har kommit för att bli betjänad utan för att betjäna och ge sin själ till en lösen i utbyte mot många.”
Johannes 3:16
”Ty Gud älskade världen så mycket att han gav sin enfödde Son, för att var och en som utövar tro på honom inte skall bli tillintetgjord utan ha evigt liv.”