Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Kristnas syn på Mohammed
Postade: 14 Januari 2009 02:58 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  22
Gick med  2009-01-12

Intressant tråd. Vad jag har lärt mig om Muhammed ser jag honom som en arabisk man som vill ha makt och pengar, och använder religionen som medel för det. Kan låta grymt för muslimer, men det är det intrycket jag har fått av honom. Om någon har motbevis, så får han eller hon komma med det.

EDIT: Usch, vad rå jag lät. Men det ligger en sanning i det. Om man jämför Jesus med Mohammed tjänade den sistnämnde en massa på att starta en ny religion medan Jesus mänskligt sett ständigt blev en förlorare. Muhammed blev rik och mäktig, Jesus levde fattig och hemlös som tröjan till vänster vittnar om och uppmanade sina lärjungar att avsky rikedom, dvs mammon. Muhammed använde våld för att ta över städer så att hans religion skulle sprida sig, Jesus predika fiendekärlek och ickevåld och praktiserade det på korset. Och så har jag för mig att Muhammed hade elva fruar också... i kontrast till Jesu celibat.

Som sagt, jag är inte insatt i Muhammeds liv, men det jag vet hittills säger mig att han är ingen att följa. Jesus däremot tilltalar mig och väcker min kärlek. Han är underbar. Dock måste jag poängtera att min inställning inte gör att jag vil föra korståg mot muslimer utan jag älskar dem och ber att de ska följa en mer älskvärd person än Muhammed.

Signatur 

Den som är soldat och står under befäl får inte döda någon. Om han får order att döda, skall han inte utföra den, och han får inte avlägga soldated. Om han inte är beredd till detta, skall han avvisas. Den som har rätt att utdöma dödsstraff och den som är stadsmagistrat och bär purpurklädnaden skall lämna sin post eller avvisas. De katekumener eller troende som vill bli soldater skall avvisas, eftersom de föraktat Gud. - Hippolytus, ca år 215

Postade: 19 Januari 2009 10:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  231
Gick med  2008-11-19

Jag tror att man bör leta efter några teoretiska och några praktiska aspekter på de kristnas syn på Mohammed, koranen, islam och muslimer.

De kristna kan inte acceptera att Mohammed var sänd av Gud, eftersom han inte hade någon positiv relation till en apostolisk kyrka, och inte förkunnade uppståndelsen. Han har en historisk betydelse, och det är av vikt att respektera de människor som håller honom för helig. Det är absolut fel att vanhelga Mohammed och så söka tt väcka anstöt hos muslimer.

De kristna har vanligen en historisk och textkritisk syn på koranen. Man finner spår av såväl GT, som NT och av Kaldeisk liturgi. Den arabiska som används fanns inte påMohammeds tid, den kom något århundrade senare. Man använder liknande metoder för att åldersbbestämma andra texter, även i bibliska sådana. Man måste respektera de människor som håller koranen för helig - hur skall man annars kunna begära att någon skall respektera en kristen som håller något för heligt? Det är alltså fel att vanhelga koranen och så såra dem som håller den för helig. Man accepterar vanligen att Koranen kan inspirera till mycket gott, och således fungerar som en helig skrift för muslimerna. Det innebär att Gud kan tala till dem genom denna bok. Ur kristen synvinkel kan man inspireras av till det goda av väldigt mycket som inte finns intaget i bibeln. Det betyder att Gud kan använda det, men inte att det är Guds ord.

De kristna såg ursprungligen muslimerna som heretiker, detta pga de uppenbara likheterna. Numera ser man dem som sanningssökande, men utan möjlighet att nå den fulla sanningen eftersom de förnekar Kristi uppståndelse. Däremot kan de mycket väl bli frälsta. Detta sker för dem som för alla andra genom just Kristi uppståndelse. I den muslimska världen, både bland araber och andra, finns det många värdefulla erfarenheter att ta tillvara, och att se positivt på. Tyvärr finns det också en sida inom islam som det är svårt att komma tillrätta med. Det handlar om absoluta anspråk, som naturligen kommer i direkt konflikt med kristna. T.ex. förbud mot konversion (dödsstraff?), Att sharia måste bli gemensam lag så snart som muslimerna når en tillräckligt stark ställning etc. Det kan bli “spännande” att se utvecklingen i Europa vartefter… Till och med presidenten i det konstitutionellt sekulära Frankrike börjar att se sig om efter ett kristet alternativ…

På några områden finner emellertid en del kristna och muslimer varandra. Det handlar i första hand om att man ser en gemensam fara i religionens försvinnande ur människors medvetande. Det handlar om att inget längre är heligt. Det handlar om att man tar gemensamt avstånd ifrån den moderna förståelsen av självförverkligande osv…

Stefan

Postade: 20 Januari 2009 09:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  22
Gick med  2009-01-12

Ja, redan i den tidiga kyrkan undrade man hur man på effektivast sätt ska missionera för oliktänkande. Med Justinus Martyren i spetsen började man ta fasta på de knytpunkter som fanns mellan kristendom och den hellenistiska filosofin, och man lyfte fram dem. Man uppmärksammade att filosofins “Logos” var ett begrepp som på många sätt liknade det Bibliska begreppet för Krsitus, Ordet. Men lika väl som man uppmärksammade knytpunkterna uppmärksammade man skillnaderna. Man var mycket noga på att visa var kristendomen skljer sig från hellenismen. Detta var tydligen ett mycket bra sätt att förklara kristendomen, och det ledde till många filosofers omvändelse. De kristna visade att de var på god väg i sitt sanningssökande, men att kristendomen är filosofins slutmål och Kristus Sanningen inkarnerad.

Samma sak gjorde st Patrick i Irland. Han betonade både knytpunkterna och skillnaderna mellan kristendom och kelternas avgudareligion. Dette ledde till massomvändelse, en väckelse utan like.

Jag tror att ibland fokuserar man mer på skillnaderna och ibland mer på likheterna. I en religionsdialog och i evangelisation måste man betona båda.

Signatur 

Den som är soldat och står under befäl får inte döda någon. Om han får order att döda, skall han inte utföra den, och han får inte avlägga soldated. Om han inte är beredd till detta, skall han avvisas. Den som har rätt att utdöma dödsstraff och den som är stadsmagistrat och bär purpurklädnaden skall lämna sin post eller avvisas. De katekumener eller troende som vill bli soldater skall avvisas, eftersom de föraktat Gud. - Hippolytus, ca år 215

Postade: 21 Januari 2009 04:49 - —   [ Ignorera ]   [ # 19 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  231
Gick med  2008-11-19

Jag håller helt med om att man måste betona både likheter och skillnader. Eller, annorlunda uttryckt, att man måste försöka att hitta likheterna, samtidigt som man respekterar varandra så att man inte förnekar skillnaderna. Det är viktigt att föstå skillnadrena för att förstå varandra. Det gäller även mellan makar - hur vanligt är det inte att människor säger att partnern borde bli litet mer normal? Jag tror att verklig respekt utgår ifrån att man låter den andre presentera sig själv. Sedan handlar det om att hantera en relation. Det ligger i sakens natur att jag anser min hållning för riktigare - varför skulle jag annars inte byta? Jag måste på något sätt komma till rätta med att den andre tar sin hållning för mer värdefull. Här blir det lätt en situation där man hittar fel hos varandra, och drar ner varandra. Om man i stället hittar det goda den andre har, och som man själv saknar, så blir det ett mycket fruktbart samarbete.

Postade: 24 Januari 2009 08:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 20 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  19
Gick med  2009-01-22

Kristendom och Islam är olika som natt och dag.

Se den kristne Brigitte Gabriels erfarenheter av att bo i södra Libanon och hennes syn på PLO och Israel. 46 välplacerade minuter:

Interview with Brigitte Gabriel
http://video.google.com/videosearch?q=Brigitte+Gabriel&emb=0&aq=f#

Brigitte Gabriel Discusses Lebanon and Israel on CNN (6 min)
http://www.youtube.com/watch?v=bIy2L5uI9P8

Brigitte Gabriel vs Muslim (8 min.)
http://www.youtube.com/watch?v=Y4Tuk_J_on4

Postade: 25 Januari 2009 10:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 21 ]  
Moderator
RankRank
Antal poster:  61
Gick med  2008-10-27

Pekka,

Pekka - 24 Januari 2009 07:29 -

Kristendom och Islam är olika som natt och dag.

Se den kristne Brigitte Gabriels erfarenheter av att bo i södra Libanon och hennes syn på PLO och Israel. 46 välplacerade minuter:

Interview with Brigitte Gabriel

Brigitte Gabriel Discusses Lebanon and Israel on CNN (6 min)

Brigitte Gabriel vs Muslim (8 min.)

Du fick i en annan forumtråd anmärkningen av den andra huvudmoderatorn att denna typ av inlägg bryter mot regel 6. Jag ser att du postade detta ungefär samtidigt som ditt andra inlägg, men vill bara påpeka detta.

Notera också att CredoAkademin inte är ett s k speakers corner, utan att tanken är att diskussion, samtal med andra ska föras.
Alpha

Signatur 

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70