Anders,
Det hade att göra med vad jag skulle säga till mina barn om “världens bästa pappa” (Fadern).
Vilken pappa skulle säga till sina barn att de blir upptagna i barnaskaran, bara om de tror att han menar väl med att ha låtit deras “storebror” (Sonen) torteras och avrättas, att de får förlåtelse för synder om de accepterar en sådan idé och att de annars inte har i hans hus att göra? Hur skulle jag förklara begreppet “förgås” eller “gå under”, som det står i en nyare översättning, för mina barn?
Hur skulle jag kunna mena att jag med detta gav dem ett fritt val? Tror man inte så tror man inte. Skulle jag påstå att deras mamma och jag skulle tillbringa evigheten i ett paradis där de inte skulle vara med, om de inte accepterade kristen tro, inkluderande dels påståenden om övernaturliga händelser, dels okontrollerbara idéer om frälsning?
Jag kunde bara inte säga sådant till dem, i alla fall inte utan att grundligt undersöka skälen till denna religiösa tro. Efter ett halvår hade jag gått igenom mängder av inspelade predikningar och kristen litteratur. Inte ett enda hållbart argument kunde jag hitta. Tack gode Gud för det! ![]()