kakafoni - 26 Juli 2008 03:28 -
Ah! Du satte just fingret på det jag velat invända mot hela tiden.
Problemet är inte din definition av kunskap, den skulle jag för diskussionens skull skriva under på. Som du skriver, en förutsättning för vetande är en korrekt fungerande kognitiv apparat. Beviset för att apparaten fungerar är enligt dig att vi vet saker, men det är ju ett märkligt cirkelresonemang!
Nu har jag inte hängt med i den här tråden. Men jag kunde inte låta bli att kort bara nämna filosofen Roderick Chisholms hjälpsamma analys ang detta. Han har blivit känd för (kanske även myntat) “the problem of the criterion” som är ett sätt att beskriva tre epistemiska grundhållningar: skepticism, metodism och partikularism.
The problem of the criterion lyder så här:
För att kunskap ska vara möjligt måste åtminstone en av följande frågor kunna besvaras:
(1) Vilket är kriteriet för att avgöra huruvida ett påstående ska räknas som kunskap?
(2) Vilka exempel på kunskap har jag med hjälp av vilka jag kan formulera ett kriterium?
Skeptikerna hävdar att:
- för att kunna besvara fråga (1) så måste vi första kunna besvara fråga (2)
- för att kunna besvara fråga (2) så måste vi först kunna besvara fråga (1)
- eftersom detta skapar en låst situation är den rätta slutsatsen att kunskap är omöjlig, därför bör man vara epistemisk skeptiker (dvs förneka möjligheten till kunskap).
Metodisten (ej att förväxla med John Wesleys rörelse) hävdar istället detta:
- vi kan besvara fråga (1) genom att helt enkelt tänka oss fram till ett vettigt kriterium för kunskap.
- sedan använder vi det kriteriet och vaskar fram de rätta svaren på fråga (2)
Partikularisten menar att:
- vi har redan (partikulära) exempel på kunskap. Vi är nämligen kunskapssubjekt redan innan vi börjat fundera på HUR vi vet.
- Dessa partikulära klockrena exempel på kunskap utgår vi sedan ifrån när vi försöker skapa ett kriterium. Nya exempel får sedan modifiera kriteriet.
- Det är alltså inte kriteriet som möjliggör kunskap. Det är det faktum att vi redan har kunskap som möjliggör att vi kan skapa ett teoretiskt kriterium för kunskap.
Jag är helhjärtat partikularist. Och jag tror att det är den position som idag har starkast stöd (men det har jag inte bevis för - det är blott den känsla jag fått när jag studerat filosofi).
Det självklara motargumentet mot partikularisten är då förstås: men du förutsätter ju vad som ska bevisas, nämligen ATT KUNSKAP ÄR MÖJLIG.
Partikularisten håller faktiskt med men invänder mot beskrivningen av vad som är “huvudfrågan”. Den är inte OM vi kan ha kunskap eller inte. Varje diskussion om vadsomhelst måste förutsätta att vi kan ha kunskap. Tron på att kunskap är möjlig hamnar ungefär i samma kategori som tron på logiken - den måste förutsättas innan man ens börjar resonera. Och alla som förnekar logiken måste i själva förnekelseakten förutsätta logikens giltighet. Alla logiska resonemang - ja alla resonemang ! - måste förutsätta logiken. Frågor som då rör logikens natur kan rimligtvis inte handla om huruvida logiken är giltig. Detta måste, och bör förutsättas.
Samma sak gäller kunskap, säger partikularisten. Varje påstående som lämnar skeptikerns mun är implicita anspråk på just kunskap. Slutsatsen är därför att skeptikerns frågeställning är fel: det handlar inte om att bevisa möjligheten till kunskap, det handlar om att förstå hur kunskapsprocessen fungerar, men inte att ifrågasätta dess existens.
Den kanske intressantaste filosofiska insikten som partiukaristen bidrar med är denna: vi behöver inte veta HUR vi vet, för att veta ATT vi vet (sug på den!)