Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Barnens utbildning
Postade: 27 Februari 2008 11:10 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  32
Gick med  2008-02-19
Wilfer88 - 27 Februari 2008 08:21 -

Jag fick faktiskt också den känslan, detta mest pga jag inte hundra förstod vad han menar med “etnocentrismen och moralimperialism”. Läste dock väldigt kort om det och märkte genast att Bibeln var ett av i princip alla religioner är extrema på dessa punkter. Orden betyder ungefär såhär “Vi jämför allt med det vi själva har, vi utgår från våra tankar att jämföra med andra, samt att få andra att tänka exakt som oss”.  Shabo snackar om att vara objektiv och neutral, men har inte själv gett något som helst svar på frågan. Han undviker mer eller mindre våra frågor genom att säga att vi inte är tillräkligt objektiva. Han har dock duktigt nog inte själv gett något svar, så det är faktiskt han som inte klarar av att föra en seriös diskussion om ämnet “Barnens utbildning”. Han säger bara objektiv och neutral, men på inget vis så säger han vad det är för innehåll.

Etnocentrismen är oftast att man har brist på kunskap och inte kollar vad ens egna tankar är för något och vad det leder till, utan man jämför bara med andra och har som grund sina egna tankar. Man kan mycket riktigt anklaga det mesta för att vara etnocentrist så det är inge vidare att använda det i överflöd eftersom man sällan kommer någon vart då. Så jag tror nog Shabo har även gjort fällkrok på sig själv.

Hälsningar och god kväll eller om det är natt!

Vad tråkigt att höra men kännde också att du inte riktigt förstod vad jag menade och var inte insatt i sociologiska och sociopsykologiska förklaringsmodeller och forskning. Svårt att få något ut av det när man inte ens kan orientera sig i terminologin. Tråkigt.

Roligt att du läste lite kort om det men tror inte det ersätter en livserfarenhet med termerna och deras applicerings områden. I fara för att verka drivande och nedlåtande så är uppfattningen att Bibeln och andra religioner skulle vara etnocentriska en ontologi i sig och relativt etnocentriskt, ursäkta mig men jag kanske är lite skadad av ett kritiskt förhållningssätt. Skulle vara kul att se ett exempel på betydande etnocentrism i Bibeln men det hör till en annan diskussion kanske.

Shabo snackar om att vara objektiv och neutral, men har inte själv gett något som helst svar på frågan.

Ojdå? “Frågan”? Svar på vilken fråga? Att inte ge er svar på en fråga, vad har det med neuralitet och objektivitet att göra?

Vidare måste jag faktiskt få fösvara mig mot ett sådant påhopp. Jag postade inte mitt inlägg i denna tråd. Det blev flyttat hit ur sitt sammanhang och in i ett annat sammanhang. Inte av mig utan av någon annan. Det är inte konstigt att missförstånd uppkommer när man gör sådant. Men inlägget hade inget att göra med denna tråd från början och eftersom du tydligen inte kunde förstå språket och betydelsen av de termerna jag använde mig av i inlägget är det heller inte konstigt att du ställer helt irrelevanta frågor som inte har något med vad jag försökte förmedla från början att göra. Det är då inte så konstigt att jag uppmuntrar dig till att fundera djupare kring vad jag verkligen hade skrivit, inte vad du trodde jag hade skrivit eller förväntade dig att jag skrivit.
Jag tycker det är fel att i ljuset av detta lägga bördan av förklaring på mig.

Han undviker mer eller mindre våra frågor genom att säga att vi inte är tillräkligt objektiva. Han har dock duktigt nog inte själv gett något svar, så det är faktiskt han som inte klarar av att föra en seriös diskussion om ämnet “Barnens utbildning”.

Har inte undvikit era frågor, har försökt att ifrågasätta hur ni kunnat ställa vissa frågor som inte hade något att göra med vad jag ursprungligen hade skrivit. Själv ställde jag också frågor men fick inga tillfredställande svar vilket jag uttryckte i mina inlägg, vilket du också kunde ha gjort så skulle jag tagit mig tid att svara uttömmande på dina frågor. Att säga att troende inte gör slutsatser baserat på undersökningar utan att ge en förklaringsmodell eller resonemangskedja till uttalande är det objektivt? Att säga att det sekulära förhållningsättet är det objektivast och mest neutrala utan att ge förklaringsmodeller och resonemangskedja för detta, är det objektivt? Jag känner mig vara på mycket säker mark när jag har frågasatt ert sätt att resonera och uttryckt er. Jag vill ha en förklaring bättre än, “så är det bara”. Inget illa menat. En seriös diskussion har jag fört, kanske för seriöst verkar det som. Men en diskussion om “Barnens utbildning” var det inte meningen att föra från början som sagt så jag anser inte att dessa påhopp har någon grund.

Han säger bara objektiv och neutral, men på inget vis så säger han vad det är för innehåll.

Har sagt det flera gånger, finns genom hela min attityd till förutfattade meningar genom hela diskussionen. Ledsen om du inte uppfattat den.

Etnocentrismen är oftast att man har brist på kunskap och inte kollar vad ens egna tankar är för något och vad det leder till, utan man jämför bara med andra och har som grund sina egna tankar. Man kan mycket riktigt anklaga det mesta för att vara etnocentrist så det är inge vidare att använda det i överflöd eftersom man sällan kommer någon vart då. Så jag tror nog Shabo har även gjort fällkrok på sig själv.

Tråkigt att du ser det som en anklagelse, självkritik och analys av det egna tänkandet ser jag som utvecklande och som en positiv uppmaning.  Vad får dig att tro att mitt mål skulle vara att komma någon vart i relation till trådens ämne? Som sagt så var det inte ett inlägg relaterat till detta ämne eller denna typen av diskussion som fördes före inlägget blev flyttat hit. Min poöng var kanske att personer skulle försöka granska sina egna åsikter och ifrågasätta sina traditionella mönster. Inte att driva en sakfråga eller politisk idé om barnens utbildning, vilket jag flera gånger påpekade. Så jag förstår inte att du tagit så illa upp. Men ber om ursäkt och försäkrar dig om att så inte var fallet eller meningen.

Eftersom jag inte gjort några grundläggande ställningstagande från vilka jag har kunnat att absolut och statiskt utgå ifrån så har jag heller inte varit etnocentrisk i den bemärkelsen. Bara varit ifrågasättande till era statiska utgångspunkter. Stämmer inte era värderingar ihop med ett ifrågasättande och kritiskt föhjållningsätt så förstår jag att irritation uppkommit. Men tror i slutändan att alla lärde sig något och i viss mån även tillgodogjorde sig ett kritiskt förhållningsätt, så då lyckades jag med min strävan, om nu så var fallet.

Presonligen tycker jag inte det är förargligt eller obehagligt att bli ifrågasatt. Poängen är ju att utveckla sitt tänkande.

Guds frid och god kväll alla!

Postade: 27 Februari 2008 11:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  32
Gick med  2008-02-19
Joakim - 27 Februari 2008 09:27 -

Jag känner mig manad att ändå “försvara” mig själv eftersom din senaste kommentar känns obehaglig. Jag är medveten om att tråden flyttades, jag har läst tråden som den flyttades ifrån, och jag är bekant med den terminologi som du brukar (även om jag kan tycka att den är olämplig för att föra en diskussion på ett forum som detta utan att förklaras). Jag valde att avstå från fortsatt diskussion eftersom dina kommentarer byggde på att jag inte förstod dig, inte läste ordentligt, och inte begrep min egen ontologi.

Hälsning av god natt!

Ojdå? Tråkigt att du tycker det var “obehagligt”, vad var det mera exakt som var “obehagligt”?

Roligt att du förstod mig säger du, det var bra. Då kan du omöjligt ha kännt dig på en annan standard, du kunnde bara diskuterat utifrån samma resonemang som jag gjorde. Tyvärr gjorde du inte det enligt min mening, men det kanske var ett missförstånd för mig och jag ber om ursäkt i sådana fall.
Jag skulle inte kunna uttrycka mig utan att använda termerna i fråga, det är som att förklara vad “snäll” betyder, att använda andra synonymer istället för “snäll”. För mig mycket svårt och tror inte det skulle förbättrat vad jag försökte säga.

Jag menar att bli anklagad för att vara “anti-demokratisk” eller “anti-vetenskaplig” för att man lyfter frågan att alla inte uppfattar världen som du gör och att olika personer och världsåskådningar ser på saker olika är inte att förstå mig. Jag hoppas verkligen inte att du förtod mig i alla fall. Vilket självklart kommer av att inte läsa ordentligt till viss del, bland annat. Precis som jag inte läste Wilfer88 inlägg ordentligt och trodde att han var sarkastisk. Han påpekade det, jag bad om ursäkt och sedan kunde vi lämna det. Att jag inte förstod vad han menade märkte han tydligt och tillrättavisade mig. Ingen anledning att gråta över spilld mjölk. Jag hade kunnat ställa motfrågor och kritisera hans tillrättavisning av min kommentar men varför skulle jag göra det när jag vet att han vet vad han menade och jag tydligen inte förstod det.

Om du hade insikt i din egen ontologi hade du rimligtvist inte sagt saker som… 

För även om de vore som du säger så innebär deras världsbild att uppfattningar nås genom att undersöka saken.

Vårt samhälle bygger på yttrandefrihet och religionsfrihet, det gör inte de “traditionella” religionerna. Oavsett vad man tycker om innehållet i dem, kan en religiös leva ut sin religion i ett demokratiskt samhälle, en icke-religiös kan inte göra det i ett religiöst samhälle.

Antingen hade du inte insikt i din ontologi och kunde därför inte se bristerna i att göra uttalanden som dessa, eller så hade du det men ansåg inte att dina din uppfattning inte krävde en rationell och objektiv förklaring, vilket är etnocentriskt. Eller så fanns det kanske andra orsaker till att inte lämna en förklaringsmodell, vad vet jag?

Hur som helst har det inte varit min mening att göra det obehagligt för dig, ville bara få dig att tänka till och kanske till och med kritisera dina egna åsikter. Ledsen om frågorna gjorde dig obekväm. Utveckling borde vara allas vårt mål och jag måste säga att jag åtminstånde lärt mig mycket intressanta saker.

God natt och Guds frid till er alla!

Postade: 28 Februari 2008 12:06 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  279
Gick med  2007-09-29

Vill kommentera här först för att försöka rätt till stämningen.

Presonligen tycker jag inte det är förargligt eller obehagligt att bli ifrågasatt. Poängen är ju att utveckla sitt tänkande.

Det är därför jag är här. En ung humanist. Jag spenderar ingen tid på Humanisternas forum. Fullt med ja-sägare och sånt. Det är här man får diskussion. Över 150 inlägg och massor med diskussioner. Aldrig känt att man “vunnit” något. Gör ingenting. “Poängen är att utveckla mitt tänkande” för att citera dig. Jag är här för att lära mig om andra och om mig själv.

Ska försöka föra vidare diskussionen. Det är ju barnen utbildning vi snackar om. Jag tycker vi har hållit oss till ämnet bra. Vet att jag drog dig över från en annan diskussion men det var för att vi faktiskt kommit in på detta ämne på en annan plats. Det var inte din mening att börja diskutera här, men jag tyckte du kom in på ämne så bra att jag vilja fortsätta. Hur vi kom från helvete till utbildning bryr jag mig inte om, men det som du tagit upp som rör utbildning är det jag försökt mött. Du får ursäkta mig och kanske andras svaga start eftersom vi inte fullt förstod vad som menades.

Ska se om vi kan fortsätta endå med diskussionen.

I fara för att verka drivande och nedlåtande så är uppfattningen att Bibeln och andra religioner skulle vara etnocentriska en ontologi i sig och relativt etnocentriskt, ursäkta mig men jag kanske är lite skadad av ett kritiskt förhållningssätt. Skulle vara kul att se ett exempel på betydande etnocentrism i Bibeln men det hör till en annan diskussion kanske.

Det tillhör tråden eftersom vi försöker hitta en utbildning som passar alla.
Det jobbiga som jag ser med det etnocentriska snacket är att du också måste vara i din “bubbla” av tro för anklaga mig för att vara för etnocentriska. För hur vet du att jag är etnocentrisk eller inte, och hur vet du att du själv inte är det? Båda har ju gjort antagande att vi är så objektiva som vi kan vara.

Skulle vara kul att se ett exempel på betydande etnocentrism i Bibeln men det hör till en annan diskussion kanske

Räcker det inte med att Gud säger att han själv är sanning och inte kan ha fel? Han har skapat sin egen grund och är helt statiskt i sitt förhållningsätt.

Och nu är jag helt etnocentrisk i min syn på det hela LOL  Räcker det inte för mig att tro att jag kan ha fel för att lösa det hela?

Ojdå? “Frågan”? Svar på vilken fråga? Att inte ge er svar på en fråga, vad har det med neuralitet och objektivitet att göra?

Jag sökte ett svar på hur man rent praktiskt gör det du säger i en skola.

Vidare måste jag faktiskt få fösvara mig mot ett sådant påhopp. Jag postade inte mitt inlägg i denna tråd. Det blev flyttat hit ur sitt sammanhang och in i ett annat sammanhang. Inte av mig utan av någon annan. Det är inte konstigt att missförstånd uppkommer när man gör sådant. Men inlägget hade inget att göra med denna tråd från början och eftersom du tydligen inte kunde förstå språket och betydelsen av de termerna jag använde mig av i inlägget är det heller inte konstigt att du ställer helt irrelevanta frågor som inte har något med vad jag försökte förmedla från början att göra. Det är då inte så konstigt att jag uppmuntrar dig till att fundera djupare kring vad jag verkligen hade skrivit, inte vad du trodde jag hade skrivit eller förväntade dig att jag skrivit.
Jag tycker det är fel att i ljuset av detta lägga bördan av förklaring på mig.

Nej, givitvis inte. Mitt fel att jag inte försökte förstå dig bättre innan jag gav mig in i diskussionen. Men i själva ämnet “barnens utbildning” så har du varit mer avvikande bara istället för att försöka hjälpa till och komma vidare i “denna” diskussion. Du har möjligheten att skriva att du inte vill ge dig in i detta ämne eller ha den text som jag tog med som en del av diskussionen. Vi kommer inte så långt av att du återgår till det du i början menade, istället för att försöka komma vidare med denna tråds innehåll och diskussionsämne. Men vill du inte så säg till. Du får ursäkta mig utifall jag är för drivande.

MVH Wilfer88

Signatur 

“Allt jag säger är lögn. Alla frågor jag ställer är ett trick. Du finner ingen sanning i mig.”

Postade: 28 Februari 2008 10:19 - —   [ Ignorera ]   [ # 19 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  618
Gick med  2006-05-30
Shabo - 27 Februari 2008 10:10 -

Jag postade inte mitt inlägg i denna tråd. Det blev flyttat hit ur sitt sammanhang och in i ett annat sammanhang. Inte av mig utan av någon annan.

@ Shabo: –Bara för tydlighetens skull… Det var inte någon av moderatorerna på forumet som flyttade ditt inlägg hit, utan det var Wilfer88 som självsvåldigt kopierade över det.

/Admin Mats

2 av 2
2

‹‹ Stamcellsforskning      Abort Räddar Liv ››
© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70