Sök       Avancerad sökning

29 av 32
29
Är Gud kristen?
Postade: 05 December 2009 01:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 421 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11
jonk - 03 December 2009 04:49 -

Men låt oss försöka bilda en funktionell livsåskådning åt dig, Imatea.

Som jag förstår det så tror du på någon form av avsikt bakom tillvaron (#409). Alltså tror du inte på en slumpmässig tillvaro, utan mening?!

Då har vi redan sorterat bort 50% av alla möjliga åsikter.

Det här kan bli intressant, jonk. Tack för ditt engagemang! Jag har lite svårt att avstå från tanken på att det skulle kunna finnas någon sorts avsikt bakom tillvaron, men detta kan nog bero på att jag fostrats i att tänka mig Gud på ett antropomorft (förmänskligat) sätt. I till exempel kinesisk religionsfilosofi lär det vara så att man tänker sig tillkomsten av universum som ett mer opersonligt möte emellan mörker och ljus, och liknande dikotomier (yin och yang).

Avsikt är emellertid något som vi, så långt jag kan förstå, inte lyckats spåra. Inte heller har några gudar gjort sig kända på ett sätt som utesluter att de härrör ur mänsklig fantasi. Vad vi på senare tid kommit fram till, är att biologiskt liv tycks utvecklas genom ett möte emellan slumpvisa förändringar i arvsmassa och omgivning (varierande miljöer). Det biologiska livets begynnelse är emellertid inte klarlagd och det kommer den kanske heller aldrig att bli. Vad vet jag?

Detta om slump. Mening får väl var och en uttala sig om? Är det meningsfullt att det står en blomma dold i en ravin, en blomma som ingen människa någonsin kommer att få se, innan den vissnar? För vissa människor känns livet meningsfullt, för andra inte. För många varierar upplevelsen av mening från stund till stund. Har det med tillfredsställelse att göra?

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 13 Februari 2010 05:09 - —   [ Ignorera ]   [ # 422 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

Jaha, nu skall det alltså hållas apologetisk konferens och argumenteras för om det finns några gudar eller inte - igen! Eller snarare om Gud, med stort G, skulle kunna finnas. Sedan slinker liksom Jesus, djävulen, onda andar, änglar och övriga demoner med av bara farten, om det finns minsta lilla möjlighet att inte “de hårdnackade ateisterna” lyckats täppa till alla luckor i resonemangen.

Reklamen för den här typen av konferenser liknar mer och mer svenskkyrklig reklam. Mycket om Gud och bara lite, lite om Jesus. Som ett reklamblad från en biltillverkare om nyttan och nöjet med bilar i största allmänhet.

Ja ja, vill Apologia/Credoakademin hjälpa muslimer, hinduer, mormoner och Jehovas Vittnen på traven, så varsågoda…

...men bortsett från att religiösa från alla möjliga håll och kanter då skulle få en massa vatten på sina kvarnar, så vore det väl roligt om vi kunde hitta lite nya argument för Gud?

Signatur 

Postade: 13 Februari 2010 06:22 - —   [ Ignorera ]   [ # 423 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  329
Gick med  2008-02-01
Imatea - 13 Februari 2010 04:09 -

Jaha, nu skall det alltså hållas apologetisk konferens och argumenteras för om det finns några gudar eller inte - igen! Eller snarare om Gud, med stort G, skulle kunna finnas. Sedan slinker liksom Jesus, djävulen, onda andar, änglar och övriga demoner med av bara farten, om det finns minsta lilla möjlighet att inte de “hårdnackade ateisterna” lyckats täppa till alla luckor.

Reklamen för den här typen av konferenser liknar mer och mer svenskkyrklig reklam. Mycket om Gud och bara lite, lite om Jesus. Som ett reklamblad från en biltillverkare om nyttan och nöjet med bilar i största allmänhet.

Ja ja, vill Apologia/Credoakademin hjälpa muslimer, hinduer, mormoner och Jehovas Vittnen på traven, så varsågoda…

...men bortsett från att religiösa från alla möjliga håll och kanter då skulle få en massa vatten på sina kvarnar, så vore det väl roligt om vi kunde hitta lite nya argument för Gud?

Bäste Imatea!
Förförelse måste komma men ve den genom vilken förförelsen kommer…..

Du har klarat av att formulera det kortaste jag någonsin läst mot bibeln, att Gud våldtog en tonårig tjej och sen när sonen var född och kom i trettioårsåldern dödade Gud honom. (Se debatten om Skam och skuld och din egen formulering exakt)

Det borde väl vara en bakvänd apologik?

Jesus lever fortfarande!

Postade: 13 Februari 2010 07:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 424 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

Gunnel!

Du syftar nog på att jag skrivit någonting i stil med att den gamle Jahve, enligt Bibeln, utan att fråga om lov gjorde en nyförlovad flicka gravid, i akt och mening att låta detta hennes barn korsfästas vid vuxen ålder. Att Gud skulle ha våldtagit och så vidare är ditt ordval, inte mitt.

Jag föreslår att vi lämnar detta, och du behöver inte be om ursäkt.

Signatur 

Postade: 13 Februari 2010 09:23 - —   [ Ignorera ]   [ # 425 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  855
Gick med  2008-04-14

Jaha, nu skall det alltså hållas apologetisk konferens och argumenteras för om det finns några gudar eller inte - igen! Eller snarare om Gud, med stort G, skulle kunna finnas. Sedan slinker liksom Jesus, djävulen, onda andar, änglar och övriga demoner med av bara farten, om det finns minsta lilla möjlighet att inte “de hårdnackade ateisterna” lyckats täppa till alla luckor i resonemangen.

Bästa Imatea, se till att i fortsättningen hälla i ordentligt med socker i morronkaffet.

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

Postade: 16 Februari 2010 12:18 - —   [ Ignorera ]   [ # 426 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  405
Gick med  2008-06-09
Imatea - 05 December 2009 12:37 -

Jag har lite svårt att avstå från tanken på att det skulle kunna finnas någon sorts avsikt bakom tillvaron, men detta kan nog bero på att jag fostrats i att tänka mig Gud på ett antropomorft (förmänskligat) sätt.

Som jag förstår det så är du, Imatea, en mycket självständigt tänkande individ. Jag har svårt att föreställa mig att du skulle anamma en åsikt för att du fostrats in i den.

Det finns flera alternativ (till fostran) till att du inte kan avstå från tanken på någon sorts avsikt bakom tillvaron.

Det jag tycker är intressant, är frågan om du när du vaknar upp på morgonen, och när allt är klart och tydligt (i och för sig kanske två totalt motsatta företeelser), om du då ändå tänker dig att din tillvaro har en mening, en avsikt?

Och om du tänker så, så är det, enligt mig, av största vikt att finna svaret på var denna tanke om mening och avsikt kommer från.

Signatur 

Jesus (som historisk och reell gudamänniska) sade:
Jag är vägen, sanningen och livet; den som tror på mig ska inte gå under utan ha evigt liv.

Postade: 17 Februari 2010 10:25 - —   [ Ignorera ]   [ # 427 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  881
Gick med  2008-10-26

En apologet är ungefär som en målvakt, han är viktig (men det kan gå en hel match utan att han kommer i närheten av bollen, så många gånger är det ingen som vill vara det). Å andra sidan om vi alla var det, blev bollen liggande, men målvakter behövs och även apologeter. Nu gissar jag att om du ska sparka fotboll så vill du vara ute plan och lira och blir kanske inte enbart glad om du skulle lyckas ta bollen till målområdet, och målvakten tar från dig bollen med båda händerna. Ja jag kan tänka mig att du varken skulle vilja vara apologet eller möta en inom målområdet.

En alfa kurs vore nog lite mera för dig, där är det lite mera godmodigt lirande och det handlar mera om Jesus. smile

Postade: 18 Februari 2010 10:20 - —   [ Ignorera ]   [ # 428 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

kiss  Finns det alfahannar där?

Signatur 

Postade: 19 April 2010 09:07 - —   [ Ignorera ]   [ # 429 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-09
Imatea - 05 December 2009 12:37 -

Mening får väl var och en uttala sig om? Är det meningsfullt att det står en blomma dold i en ravin, en blomma som ingen människa någonsin kommer att få se, innan den vissnar? För vissa människor känns livet meningsfullt, för andra inte. För många varierar upplevelsen av mening från stund till stund. Har det med tillfredsställelse att göra?

Jag tror att det finns mening på olika plan.

Plan 1: Existentiell mening.
Där finns det olika frågor att bearbeta: Finns det ett evigt mål för min personliga tillvaro? Finns det en evig belöning för mina dagliga val? Finns det ett evigt syfte med min tillvaro? Eller finns det inget efter jag dött?

Plan 2: Daglig mening.
Finns det mening i mitt arbete? Finns det mening i mina relationer? Finns det mening i mina fritidsintressen?

Personligen skulle jag klara av att leva någorlunda tillfredsställd enbart på plan 2. Om jag kunde ignorera de existentiella frågorna.

Men jag tror nog att någon form av verklighetsflykt (typ mitt Wii-spel eller annat missbruk) då och då vore viktigt för att kunna ignorera de existentiella frågorna under en längre tid.

Relationer människor emellan har en tendens att bli krångliga och negativa. Så det skulle kanske bli svårt att finna tillfredsställelse i nära relationer, om jag skulle ersätta den existentiella tillfredsställelsen med relationer på plan 2.

Signatur 

Jag är vägen, sanningen och livet; den som tror på mig ska inte gå under utan ha evigt liv.

Postade: 21 Maj 2010 10:32 - —   [ Ignorera ]   [ # 430 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-09

Eller vad säger du Imatea?

Signatur 

Postade: 19 Augusti 2010 10:45 - —   [ Ignorera ]   [ # 431 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

jonk,

Du frågade (för ett halvår sedan) om jag tror att min tillvaro har en (bakomliggande) mening:

Det jag tycker är intressant, är frågan om du när du vaknar upp på morgonen, och när allt är klart och tydligt (i och för sig kanske två totalt motsatta företeelser), om du då ändå tänker dig att din tillvaro har en mening, en avsikt?#426

I inlägg 429 gör du en intressant uppdelning i existentiell mening och daglig mening.

Som kristen tänkte jag mig att min gud hade en avsikt, en speciell mening, med just mitt liv. Idag finner jag mening i sådant som intresserar mig och sådant som jag mår bra av, vilket även innefattar glädjen i att emellanåt vara till nytta för andra.

Dessutom hoppas jag att något av det jag gör skall komma att få positiva konsekvenser för eftervärlden. Visst vill även jag efterlämna ett litet fotavtryck. Det skulle kanske kunna sägas hamna under punkt 1 - existentiell mening?

Signatur 

Postade: 20 September 2010 01:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 432 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

Duffel,

Du ställer ett par frågor till mig i en annan tråd. Jag flyttar svaret hit för att inte kapa den tråden (byta ämne). Här tror jag att frågan flyter in i samtalet som fördes tidigare. Jag citerar den första frågan:

Du har ju en gång varit kristen, skriver du, men om jag förstått det rätt förkastat Bibeln, kristendomen och dess utsagor. Vad är det som lockar/driver dig?

När jag försöker besvara denna fråga, hamnar jag lätt i ett predikande, som jag befarar skulle kväva ditt intresse. Du har säkert fått nog av mina åsikter i andra trådar. Därför svarar jag lite kort: Jag tror att motsvarande ambition som driver dig som kristen att vilja bidra till en bättre värld och en mer sann livsåskådning bland människor, driver också mig.

Måste ett förkastande vara det enda alternativet, och i så fall, varför?

Den här andra frågan berör mig starkare. Jag har tänkt mycket på detta. Hur hanterar man exempelvis det faktum att det samförstånd man tidigare kände med trossyskonen, en vacker dag känns mer eller mindre som bortblåst? Detta är det ena: den sociala sidan av ett eventuellt förkastande. Det andra är frågan om hur man inom sig själv skall orka förkasta det som betytt så mycket för en, eller hur man skall orka leva med att inte göra det.

Måste det då gå så långt? Skulle jag ha kunnat leva kvar i en modifierad kristendomsförståelse - som så många verkar göra. Här känns det bäst om du först skulle kunna föreslå vad du själv tycker är värdefullt i kristen tro och samtidigt beroende av kristen tro. Vill du det?

Signatur 

Postade: 20 September 2010 09:22 - —   [ Ignorera ]   [ # 433 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  217
Gick med  2010-08-25
Imatea - 20 September 2010 11:37 -

Duffel,

Du ställer ett par frågor till mig i en annan tråd. Jag flyttar svaret hit för att inte kapa den tråden (byta ämne). Här tror jag att frågan flyter in i samtalet som fördes tidigare. Jag citerar den första frågan:

Du har ju en gång varit kristen, skriver du, men om jag förstått det rätt förkastat Bibeln, kristendomen och dess utsagor. Vad är det som lockar/driver dig?

När jag försöker besvara denna fråga, hamnar jag lätt i ett predikande, som jag befarar skulle kväva ditt intresse. Du har säkert fått nog av mina åsikter i andra trådar. Därför svarar jag lite kort: Jag tror att motsvarande ambition som driver dig som kristen att vilja bidra till en bättre värld och en mer sann livsåskådning bland människor, driver också mig.

Den här andra frågan berör mig starkare. Jag har tänkt mycket på detta. Hur hanterar man exempelvis det faktum att det samförstånd man tidigare kände med trossyskonen, en vacker dag känns mer eller mindre som bortblåst? Detta är det ena: den sociala sidan av ett eventuellt förkastande. Det andra är frågan om hur man inom sig själv skall orka förkasta det som betytt så mycket för en, eller hur man skall orka leva med att inte göra det.

Måste det då gå så långt? Skulle jag ha kunnat leva kvar i en modifierad kristendomsförståelse - som så många verkar göra. Här känns det bäst om du först skulle kunna föreslå vad du själv tycker är värdefullt i kristen tro och samtidigt beroende av kristen tro. Vill du det?

Imatea, det vill jag absolut, och jag tror att jag har fler frågor att ställa till dig apropå ovanstående också. Men dagen har varit lång och jag måste fundera lite så att svaret blir åtminstone något sånär fokuserat. Jag återkommer de närmaste dagarna.

Postade: 28 September 2010 04:07 - —   [ Ignorera ]   [ # 434 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  217
Gick med  2010-08-25
Imatea - 20 September 2010 11:37 -

Duffel,

Ibland blir det inte som man tänkt. Svaret dröjde längre än avsiktligt, men här kommer i alla fall en början.
  För mig är det värdefulla i kristen tro bland annat att människans ställning som både god och ond (kalla det synd eller bortvändhet eller vad som kan tänkas passa, men jag har svårt att förstå människan som annat än väldigt delad mellan motstridiga impulser. Det räcker med att ge akt på sig själv under en enda dag så känner jag mig överbevisad) förklaras på ett rimligt sätt. Då menar jag inte att jag bokstavligen tror på GT:s tidiga berättelser. Jag tror att de är existentiellt sanna och att de beskriver människans förhållande till Gud på ett sant sätt. Kanske är detta inte exklusivt för kristendomen, men det är min tradition och min förståelse.
  Vad som däremot känns mer beroende av kristendomen är att jag tror att Gud gått in och delat människans lidande/verklighet, med förlåtelse och försoning som mål. När det gäller Jesus är det förlåtelsetemat som berör mig - jag har mycket svårt att för egen del finna någon poäng i offertematiken. Kanske talade dock denna starkare till människor, framför allt judar, i Jesus samtid. Sedan har jag svårt att tillämpa den sortens tänkande för egen del och tror inte ens att vi egentligen är tvungna att försöka. Om Gud finns och har blivit människa borde det finnas fler ingångar till en förståelse än den judiska förbundstanken.
  Det debatteras ju bland annat här på forumet en hel del om Gud och moral. Själv tror jag alltmer att Gud i sig själv är moralen och att detta är själva grunden till att vi människor s a s tycks “ha den med oss”. Om moral ytterst är att ta ansvar för den andre (vilket jag uppfattar att bl a Emmanuel Levinas och Zygmunt Bauman hävdar) borde Gud till sitt väsen vara försoning, medlidande och kärlek. Vilket jag tycker att inkarnationen visar (utan att jag förnekar att det finns mycket jag har svårt att greppa i evangelierna).
  Vidare om Bibeln. Jag har svårt för en “antingen/eller”-syn, eller som någon nyss hävdade i en anna tråd, att “läsa som det står”. Jag tror att Bibeln är given människan att förhålla sig till snarare än som en instruktionsbok att följa eller ett reglemente att lyda. Jag tror på att utifrån sitt samvete (som jag, trots att det är skadat, ändå ser som en länk till Gud) ta ställning och ansvar för sina val snarare än att låta sin tro byggas på underkastelse och fruktan. Kan fruktan verkligen leda till sann kärlek? Jag tror det inte.
  Sedan funderar jag på huruvida intellektuellt resonerande i värsta fall dämpar samvetets röst, på samma sätt som jag tror att en alltför rigid etik skymmer den faktiska moralen.
  Jag slutar här för tillfället. Hade tänkt skriva mer (bl a om bibelsyn etc) men känner att det just nu blir för oöverskådligt. Kanske bättre att försöka ge åtminstone några ingångar… måhända alltför opersonligt uttryckta, och kanske samtidigt alltför inkonsekvent formulerade. Men jag antar att de kan öppna för vidare frågor?
  Sedan ställde du själv två frågor i ditt näst sista stycke. Vad skulle du själv svara på dem?

Postade: 28 September 2010 08:31 - —   [ Ignorera ]   [ # 435 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  525
Gick med  2010-07-13
Duffel - 28 September 2010 02:07 -

Vidare om Bibeln. Jag har svårt för en “antingen/eller”-syn, eller som någon nyss hävdade i en anna tråd, att “läsa som det står”. Jag tror att Bibeln är given människan att förhålla sig till snarare än som en instruktionsbok att följa eller ett reglemente att lyda. Jag tror på att utifrån sitt samvete (som jag, trots att det är skadat, ändå ser som en länk till Gud) ta ställning och ansvar för sina val snarare än att låta sin tro byggas på underkastelse och fruktan. Kan fruktan verkligen leda till sann kärlek? Jag tror det inte.

Jag antar att du hänvisar till det som jag skrivit här, så jag känner att jag måste flika in en kommentar här. Kommer antagligen avvika lite från diskussionen i fråga, men jag tycker det är tillåtligt, eftersom jag avser att rätta till några missförstånd.

För det första så hävdar jag inte att man skall bygga sin tro på fruktan och underkastelse och jag har dessutom aldrig hävdat att det är det som leder till sann kärlek. Vidare har inte heller antytt något sådant, så jag har svårt att se hur du kan göra sådana associationer. Om det nu är från det som jag skrivit som du gör dem (associationerna). Annars ber jag om ursäkt i förväg.

Vad jag skulle vilja hävda, och som inte alls går emot det jag tidigare skrivit, är att om man har en sann kärlek till Gud, så leder det till att man man vill underkasta sig Guds vilja, för om Gud är sådan som Han porträtteras i Bibeln, vilket jag tror, så är det bästa man kan göra att underkasta sig Hans vilja. (Om Gud har skapat en, och vet exakt hur man fungerar och tänker, så borde han också logiskt veta vilket liv som är det mest meningsfulla för en. Inte nödvändigtvis/Knappast aldrig det lättaste livet man kan ha, utan snarare tvärtom, men det är en småsak i jämförelse med att känna Gud.) Dessutom, om Guds vilja är att man skall älska Gud av hela sitt hjärta, hela sin själ och hela sitt förstånd och sin nästa så som sig själv, så följer nu nästa logiska slutsats. Grunden för moralen (Här avser jag inte grunden för en objektiv moral, utan helt enkelt varför en kristen skall leva moraliskt/rättfärdigt) i kristendomen är inte att man skall göra det rätta för att det är det är rätta, för en sådan anledning är nonsens i vilken världsbild som helst, utan en kristen skall göra det som är rätt utifrån en kärlek till sina medmänniskor. Och om man dessutom skall älska sin nästa åtminstone som sig själv, så leder det ju till att man är beredd att offra lika mycket tid på andra människor som på sig själv. Vidare så får man också en sann Gudsfruktan (som inte är detsamma som att vara rädd för Gud, utan det att ge Honom den respekt och vördnad som han förtjänar, och att ge honom den plats i ens liv som rätteligen är hans.)

Det här är ju förstås idealfallet av en kristen, och jag tror ju inte att någon har klarat av att leva upp till den här standarden, förutom Jesus förstås, men jag tror att ju djupare relation med Gud man har, och ju mer man låter honom arbeta med en, desto närmare kommer man att komma det här idealet. Något som görs klart och tydligt i Bibeln.

Rom 8:28 Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut.
Rom 8:29 Ty dem som han i förväg har känt som sina har han också förutbestämt till att formas efter hans Sons bild, för att Sonen skulle vara den förstfödde bland många bröder.

Col 3:9 Ljug inte på varandra. Ni har ju klätt av er den gamla människan med hennes gärningar
Col 3:10 och klätt er i den nya människan, som förnyas till rätt kunskap och blir en avbild av sin Skapare.*

*Intressant notering. Här ovan impliceras att människan i sitt nuvarande tillstånd inte är en avbild av Gud, utan endast att den ursprungliga, syndfria människan var en avbild. Här tycks det alltså antydas att syndafallet ledde till att vi blev perversa och förvridna versioner av det vi ursprungligen var menade att vara.

Eph 4:10 Han som steg ner är också den som steg upp över alla himlar för att uppfylla allt.
Eph 4:11 Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare.
Eph 4:12 De skulle utrusta de heliga till att utföra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp,
Eph 4:13 tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, till ett sådant mått av manlig mognad att vi blir helt uppfyllda av Kristus.

1Pe 2:20 Vad är det för berömvärt, om ni härdar ut med att bli slagna när ni handlar orätt? Men om ni håller ut när ni får lida fast ni handlar rätt, då är det nåd från Gud.
1Pe 2:21 Detta har ni blivit kallade till. Kristus led ju i ert ställe och efterlämnade ett exempel åt er, för att ni skulle följa i hans fotspår.
1Pe 2:22 Han hade inte begått någon synd, och svek fanns inte i hans mun.
1Pe 2:23 När han blev smädad, smädade han inte igen, och när han led, hotade han inte, utan överlämnade sin sak åt honom som dömer rättvist.
1Pe 2:24 Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade.
1Pe 2:25 Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare.

Eph 2:8 Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det,
Eph 2:9 inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig.
Eph 2:10 Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem.

Kort kommentar innan jag avslutar inlägget. Det här långtifrån alla bibelställen där det talas om att vi skall låta oss formas efter Jesus, men de är tillräckliga för att jag skall få fram min poäng. Dessutom så vill jag inflika att inget av det här är ett argument för kristendomen, utan är något som följer om man redan är kristen och tror att Bibeln är Guds ord.

29 av 32
29

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70