Imatea - 14 Oktober 2009 07:29 -
Vad vill vi uppnå? Vari ligger det problem som vi eventuellt vill åtgärda med vårt debatterande? Vill vi motverka att människor gör sig föreställningar om gudar? När blir i så fall gudstro till ett problem? Om vi skulle råka finna övertygande bevis för design, vad skulle det säga oss om kristen tro? Ingenting, skulle jag vilja påstå! Möjligen skulle det kunna sägas ge stöd åt sådan intuition som utmynnat i diverse skapelseberättelser. Ingen speciell religion skulle emellertid kunna sno åt sig äran av att ha prickat rätt.
Jag tror att det är en allmänmänsklig fråga om alltings ursprung, som leder människan till tankar om att det skulle kunna finnas en högre (gudomlig) avsikt med tillvaron. Det är individuella behov av tröst och trygghet, som driver människor att föreställa sig gudar som bryr sig om. Det som vi uppenbarligen båda vänder oss emot, är sådant som vi tror förr eller senare skapar frustration och därmed mänskligt lidande: oberättigade sanningsanspråk, falska förhoppningar, onödig fruktan och orättmätig religiös auktoritet.
Visst kan det tillfredsställa vår vetgirighet att argumentera för eller emot gudstro, men om vi bemöter religiösa sanningsanspråk med ateistiska argument, befarar jag att vi skjuter vid sidan av målet. Att låta religionskritik fokusera på gudstro som sådan, tror jag snarare kan gynna än missgynna religiösa potentater, vilka rider på den ovisshet som råder i frågan om varför vi finns till. Det här liknar kanske mitt gamla vanliga “tugg”, men vad tycker du för din del att religionskritik bör inriktas på?
Imatea!
Du väcker ett antal svåra frågor. Jag försöker sortera lite.
1. Varför debatterar jag (och du) överhuvud taget på den här sajten?
2. Vad försöker vi uppnå (om vi försöker uppnå något)?
3. Vilken är den bästa strategin för att uppnå detta?
1. Varför debatterar jag (och du) överhuvud taget på den här sajten?
Jag är nog inte lika besjälad av en mission som jag tror att du kanske är. Jag har alltid varit ateist men det är klart att när jag var ung så var den kristna dominansen stor i samhället och jag råkade då och då ut för visst översitteri från några kristnas sida. Det skapade en viss känsla av att vilja “ge igen” men känslan har svalnat betydligt med åren.
Min huvudsakliga motivering för att vara med här är nog, förutom att jag allmänt tycker det är intressant, rentav roligt, är att lära mig att förstå hur kristna resonerar. Jag är en sådan som är obotligt intresserad av hur andra människor resonerar intellektuellt, speciellt när jag tycker de resonerar fel. Någon skulle kanske tycka att jag då bara är ute för att visa hur duktig jag är genom att vinna debatter. Jag kan inte totalt frisvära mig från en sådan önskan (det vill väl alla) men ändå tror jag att det genuina intresset för andras åsikter väger över.
Jag kan ju säga att jag faktiskt har lärt mig en del. Det finns en lång lista av signaturer/personer som givit mig nya insikter. Speciellt skulle jag vilja nämna några av Mats Selanders uppriktiga inlägg om varför han tror. Tyvärr har han på senare tid inte haft lust och/eller tid att medverka. På andra änden av förståelseskalan kommer Ragnar som visat hur stort gapet kan vara mellan mig och en genomtänkt men radikal bibeluppfattning
2. Vad försöker vi uppnå (om vi försöker uppnå något)?
Jag är inte en säker på att jag vet om jag vill uppnå något. Visserligen tror jag att den kristna läran är felaktig men att övertyga någon troende om detta tror jag knappast är möjligt genom debatter på ett sådant här forum. Den enda möjligheten kanske är att påpeka inkonsekvenser och motsägelser i läran men att få fram dessa kräver en ofta mycket långdragen diskussion som få ställer upp på.
En sak som jag ändå försöker uppnå är en liten ökad förståelse för det ateistiska perspektivet. Jag har bl.a. skrivit om moral i en materialistisk värld men intresset från de kristna var måttligt. De gillar nog att anse att materialism automatiskt medför omoral.
3. Vilken är den bästa strategin.
Eftersom min målsättning är diffus så har jag nog ingen bra strategi. Vi har lite olika uppfattning speciellt om under. Jag har inga problem med sådana, om Gud är allsmäktig så kan han väl fixa lite under. Jag tycker snarast de är anmärkningsvärt få. Därmed så kan jag inte kritisera detaljerna i kristendomen. Jag är dessutom inte lika kunnig som du. Däremot så har jag en mängd principiella invändningar som slår lite mer generellt mot alla religioner. Min strategi, om man kan tala om någon sådan, blir då snarare att försöka visa att religion inte behövs, det inte finns några bevis för den och att den åtminstone delvis är inkonsistent.
Nils G