För mig är det fascinerande hur människor kan tycka att det är mer komplext att tro på en Gud som skapare än att tro att livet uppkommit av sig själv. Att något uppkommer av sig själv är svårt att förklara naturalistiskt, där krävs mycket tro på det ”omöjliga”! Att en Gud skapat världen kräver mindre tro enligt min mening. Att jag inte kan förklara det med naturalistiska förklaringar är givetvis svårt eftersom Gud är övernaturlig. Men låt inte ”metoden” skymma sikten. Jag kan t ex inte förklara min kärlek till mina barn med matematiken. Men ändå älskar jag mina barn.
Varken evolution, abiogenesis eller modern kosmologi kräver någon som helst tro, i och med att vi har bevismaterial. En tro på gud utöver detta, är inte bara en ytterligare ostödd hypotes, den är baserad på tro. Vidare kan vetenskapen visst förklara kärleken du har för dina barn, i och med att sådana instinkter selekterats genom evolution för att de var väldigt användbara. Rent tekniskt kan du använda matematik för att formulera det också, dvs. räkna ut evolutionärt stabila strategier i stabila jämvikter och biokemiska signaler i hjärnan, med det känns just nu som överkurs.
Det där är ingen vettig förklaring. Det är en tro på att evolutionen skapat detta eftersom evolutionen måste vara sann. Skulle vara intressant om du kunde utveckla din teori lite mer. Varför skulle evolutionen ”premiera” ett sökande efter mening som inte finns?
Först så finns det inget som säger att mening skulle vara icke-existerande just för att din gud eller religion inte är korret, men jag förklarar gärna det för dig. Detta är en positiv förklaringsmodel, som inte bara accepteras så där.
Gubben i månen. Ansikten på mars. Människor som ser jungfru maria på en griljerad ostmacka eller tycker att en degklump som ser ut som moder teresa eller folk som tror sig höra sataniska budskap om man spelar musik baklänges (vilket inte finns där naturligtvis). Du känner igen ansikten på människor du känner även fast de inte ser exakt lika dana ut varje gång. Du kan till och med göra det när du är trött eller berusad (ingen utmaning).
Ansikten har varit väldigt viktiga för oss under evolutionen. Igenkännandet av ansikten underligger alla sociala interaktioner och förhållanden mellan föräldrar-barn, släktingar och andra av samma art, rovdjur och faror. De som känner igen ansikten och mönster sämmre, har en mycket sämre chans att överleva och fortplanta sig.
När man som indivd detekterar mönster, kan man göra två missar; man kan detektera ett mönster som inte är där eller misslyckas att detektera ett mönster som verkligen är där. Att notera ett mönster som inte är där slösar som mest lite energi, men kan som bäst göra att man undkommer en dold fara, hittar mat eller andra som man inte annars skulle göra.
Att misslyckas att detektera ett mönter som finns där är potentiellt livsfarligt, antingen då man missar ett rovdjur eller en chans för mat. Detta betyder att över tid, så kommer de som känner igen mönster lite mer än andra (dvs. en del mönster som inte finns där) gynnas i och med att cost/benefit för det är liten (man gör av med lite energi och får potentiellt en stor avkastning).
Man har gjort experiment på datorspelande människor om mönsterigenkänning. Två grupper spelade samma datorspel; en av grupperna fick poäng efter ett givet mönster, medan den andra fick poäng slumpmässigt; båda grupperna ansåg att de fått poäng efter ett mönster efteråt. BF Skinner har gjort liknande experiment med duvor. Djur som lever i en inhängnad unviker elstängslet efter några gånger osv.
På samma sätt mår människor (och andra djur) psykologiskt bättre över att vara i en social grupp och tycker illa om att vara ensamma. Detta är ju givet, i och med att om du går förlångt bort i från din grupp / familj så har du sämre möjligheter att klara dig, så de individer som har större “flockmentalitet” sprider sina gener till senare generationer mer.
Så människor är verkligen primade av evolution att känna igen mönster. På grund av denna förmåga att känna igen mönster, ser individer intentionella agenter, där det inte finns där. Tidigare så ansåg man att naturen innehöll onda krafter, och att ex. havet var en ond kraft. Xerxes av Persien byggde en gång en vattenponton som svaldes av havet efter en storm, så han dömde havet till 200 piskrapp.
De tidigaste religioner är natur och förfadersdyrkan, vilket passar in med ovastående faktum. Det var alldelese nyligen (i evolutionsmässiga tider) som människor började utveckla det sista delarna i komplexa socialaförhållningsätt, som begravningar (säg ~15000 år sedan) osv. Man har spenderat hela livet med någon man älskar (familj, partner) och plötsligt är de borta, vilket leder till sorg. Man har minnena kvar och ofta så drömmer man om dem. Detta kunde ses som om de kom tillbaka efter döden i ande form, och det skulle speciellt förstärkas om man drömde om det fler gånger (vilket man förmodligen gjorde) och det faktum att andra människor också gjorde det. Att notera att det var vad man såg som självständiga djurvarelser som också kunde dö ledde också till detta. Det är ungefär såhär tron på andar uppkom. Sedan är det ju ingern slump att moderna religioner är antropocentriska, dvs. har en slags stor mäktig fadersfigur (gud, zeus, brahma, Amon Ra osv). De bygger på förfadersdyrkan. Detta betyder ju nödvändigtvis inte att de är fel, bara att de har en naturlig uppkomst.
men nu kanske jag gick för långt i förklaringen. Detta motiverar människors känsla efter något större, samt tron på andar.
Förresten, om man accepterar det faktum att Homo Sapiens är ~300000 år gammal och att kristendomen är ~2000 år gammal, vad förklarar den 298000 år långa gapet?
Fråga gärna om jag skrivet någon som verkar oklart.
Hälsningar Moridin