Sök       Avancerad sökning

1 av 32
1
Är Gud kristen?
Postade: 11 December 2007 04:41 - —   [ Ignorera ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

Är Gud kristen? Frågan kan säkert anses felaktigt ställd, men jag menar: Om jag inte utesluter möjligheten att det skulle kunna finnas något större, som vi kan kalla Gud - vad finns det för anledning att tro att detta/denne/denna/dessa skulle motsvaras av någon av de gudsbilder, eller om ni så vill, den samlade gudsbild, som vi möter i Bibeln?

Jag har varit kristen i åtminstone 30 år, men sedan åtta år är jag agnostiker, vilket för mig innebär att jag inte anser mig känna till svaren på de “stora frågorna” om varför vi finns till, osv. Jag är ateist i förhållande till alla gudar som bara uppenbarar sig för vissa människor, och vars existens jag inte kan kontrollera.

Vid ett eller två tillfällen har jag lyssnat till Stefan Gustafsson och hört honom argumentera för att Gud finns, i egenskap av universums skapare, men jag frågade mig: Vilken gud? Jahve? Varför just han? Flera med mig ställde frågan till Stefan, men vi fick faktiskt inget svar.

Stefan argumenterade för de nytestamentliga författarnas trovärdighet, men jag frågade mig: Oavsett hur många som påstår att Jesus var gudomlig - finns det något som talar för att det de påstår är sannolikt, utöver det att de refererar till att andra har påstått detsamma? 

Snälla, ge mig inte spaltmetrar med svårbegriplig text. Ge mig något eller några skäl som en konfirmand skulle förstå, om nu någon har godheten att vilja försöka.

Vänliga hälsningar

Imatea

PS Någon kanske undrar varför jag frågar om detta, när jag ändå har tagit steget att lämna kristendomen? Helt enkelt därför att jag är intresserad av diskussionen och framför allt av att bidra till en värdering av argumenten, men på en enkel nivå. Det är lite pinsamt att erkänna, men som kristen stödde jag mig på argument av typen: Det är ju inte konstigt att Tor kan förorsaka åska, när han är en åskgud. Ja, ja - alla är välkomna i alla fall. DS

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 11 December 2007 10:32 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  93
Gick med  2007-12-11

För mig personligen är Jesus det viktigast argumentet för varför Gud är Bibelns Gud. Då tänker jag på hans budskap och hur han påverkat historien kraftfullt. Visst finns det andra religionsstiftare som påverkat världen, men Jesus uppstod inte bara i ett vakum. Han passar in i det gammal testamentliga skrifterna så väl. Allt i dessa gamla skrifter pekar på honom som Messias enligt min syn.

Många andra religioner talar om hur vi ska bli bättre människor genom att göra si eller så. Evangeliets budskap är annorlunda. Den pekar på att vi människor inget kan göra för det är inte nog. Vi kan inte lyfta oss själva i håret. Vi kan bara acceptera och ta emot hans nåd.

Sammanfattningsvis… varför bibelns Gud?

1. Historisk anknytning
2. Budskapets originalitet

Signatur 

Så uppenbarades Guds kärlek till oss: han sände sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom honom. Kärleken består inte i att vi har älskat Gud utan i att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder. (1 Joh 4:9-10)

Postade: 11 December 2007 11:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  650
Gick med  2007-06-12
Superesko - 11 December 2007 09:32 -

1. Historisk anknytning
2. Budskapets originalitet

Precis vad jag skulle säga. smile
Jesu uppståndelse är den bästa förklaringen på kristendomens uppkomst. (De tidiga kristna trodde att Jesus hade uppstått. Varför?)
Budskapet är inte bara orginellt, utan det passar också in i vår situation på ett unikt sätt. Innerst inne vet vi att vi inte kan behaga Gud. Jesus säger att det inte är vi som ska klättra upp till Gud - för det kan vi inte - utan Gud har kommit ner till oss och räddat oss. Det kan göra oss oroliga att vi inte kan rädda oss själva, men vet vi inte innerst inne att det är så?

Postade: 12 December 2007 12:08 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  20
Gick med  2007-10-19

Och Gud välsignade den sjunde dagen och helgade den, därför att han på den dagen vilade från allt sitt verk, det som Gud hade gjort, när han skapade. (1 Mosebok 2:3 Svenska 1917)

Ty på sex dagar gjorde HERREN himmelen och jorden och havet och allt vad i dem är, men han vilade på sjunde dagen; därför har HERREN välsignat sabbatsdagen och helgat den. (2 Mosebok 20:11 Svenska 1917)

Det finns många likheter mellan Koranens Gud och bibelns Gud. Men i Bibeln förklaras det att Gud ” vilade från allt sitt verk” eller ”vilade på sjunde dagen”

Medan i Koranen finns inte någon sådan förklaring.

Han är den som skapade himmlarna och jorden på sex perioder, han är stadig i sin makt, Han vet vad som sjunker in i jorden och vad som kommer ut från jorden. Och vad som kommer ner från himlen och vad som stiger upp i den och Han är med er var ni än befinner er, Allah ser allt ni gör. (Koranen 57:4)

Det förklaras att Allah är stadig i sin makt att skapa jorden minskar inte på hans krafter.

Det finns ingen Gudom förutom Allah som alltid är levande som aldrig blir trött som aldrig sover han som äger himmlarna och jorden, Vem är det som medlar utan Hans tillåtelse? Han vet vad som finns mellan deras händer och vad som finns bakom dem, ingen begriper något av hans kunskap utan det som han vill, Hans Herravälde sträcker sig över himmlarna och jorden att bevara dem gör Han inte trött han är den upphöjde och den mäktige. (Koranen 2:255)

Det förklaras även att Allah ”aldrig blir trött som aldrig sover”

Likheten mellan bibelns Gud och koranens Gud i dessa verser är endast att både Gud och Allah har skapat jorden och himlen.

Med skillnaden att ” Hans Herravälde sträcker sig över himmlarna och jorden att bevara dem gör Han inte trött han är den upphöjde och den mäktige.”

Jag vet inte exakt om jag har förstått rätt men det står i alla fall ”han vilade” ni kan rätta mig ifall jag förstått fel.

Men samtidigt förklaras det i bibeln följande

Johannes 17:3
Och detta är evigt liv, att de känna dig, den enda sanne Guden, och den du har sänt, Jesus Kristus.

5 Mosebok 4:35
Du har själv fått se det, för att du skulle veta att HERREN är Gud, och ingen annan än han.

5 Mosebok 4:39
därför skall du i dag veta och lägga på hjärtat att HERREN är Gud, uppe i himmelen och nere på jorden, han och ingen annan;

5 Mosebok 32:12
HERREN allena ledsagade honom, och ingen främmande gud jämte honom.

2 Samuelsbokem 7:22
Därför är du ock stor HERRE Gud, ty ingen är dig lik, och ingen Gud finnes utom dig, efter allt vad vi hava hört med våra öron.

Koranen förklarar samma sak och det är att det bara finns en Gud.

1 Säg: “Gud är EN.

2 Gud är evig och fullkomlig och behöver själv ingenting,

3 Han föder inte och har själv inte blivit född,

4 Och ingenting alls liknar Honom.”

Jag tror att Gud är en evig och fullkomlig

Det står även i bibeln ”HERREN är Gud, och ingen annan än han”

Och detta som står i bibeln tror jag på

Jag tror varken Gud är kristen eller muslim jag tror att Gud är skaparen, den evige och fullkomlige. Han som har skapat himmlarna och jorden.

Signatur 

Det finns ingen tvång i religion det rätta är klart bevisat från det som är fel den som förnekar satan och tror på Gud har därför greppat tag i ett hårt grepp som aldrig kommer att släppas Gud är Den Hörande Den All Kunnige.

Postade: 12 December 2007 12:25 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  45
Gick med  2007-11-01

Imatea skrev:

Jag har varit kristen i åtminstone 30 år, men sedan åtta år är jag agnostiker, vilket för mig innebär att jag inte anser mig känna till svaren på de “stora frågorna” om varför vi finns till, osv. Jag är ateist i förhållande till alla gudar som bara uppenbarar sig för vissa människor, och vars existens jag inte kan kontrollera.

Hur kan du utgå från din potentiella kontroll av verkligheten, när du avgör vad som finns. Är det DU som ytterst existerar i universum? Menar du att det som inte rör sig i ditt medvetande, det finns inte?

Imatea skrev:

Vid ett eller två tillfällen har jag lyssnat till Stefan Gustafsson och hört honom argumentera för att Gud finns, i egenskap av universums skapare, men jag frågade mig: Vilken gud? Jahve? Varför just han? Flera med mig ställde frågan till Stefan, men vi fick faktiskt inget svar.

Ett bevis av Guds existen räcker väl en bit på vägen. Sedan är det min bestämda uppfattning att kristendomen bygger på Andens vittnesbörd, det som i den troende vittnar om tillhörigheten till Gud. Har du inte haft ett sådant vittnesbörd? Om du har det, varför har du gett upp det?
/BM

Postade: 12 December 2007 11:55 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-06-12

Hej ljusetnoor!
Bra med en muslim som skriver i tråden, för då blir det större möjlighet att jämföra åtminstone två religioner och se om det finns några skäl för respektive religion. smile

ljusetnoor - 11 December 2007 11:08 -

Det förklaras även att Allah ”aldrig blir trött som aldrig sover”

Likheten mellan bibelns Gud och koranens Gud i dessa verser är endast att både Gud och Allah har skapat jorden och himlen.

Med skillnaden att ” Hans Herravälde sträcker sig över himmlarna och jorden att bevara dem gör Han inte trött han är den upphöjde och den mäktige.”

Jag vet inte exakt om jag har förstått rätt men det står i alla fall ”han vilade” ni kan rätta mig ifall jag förstått fel.

När det står att Gud vilade på den sjunde dagen så ska man inte förstå det som att Gud var trött, eller ens att han var overksam den sjunde dagen. Vi vet av andra bibelverser att Gud “uppehåller allt genom sitt mäktiga ord” (Hebr 1:3). Om Gud skulle sluta att uppehålla allt, skulle det inte finnas någon skapelse mer.

Däremot innebär det att när Gud hade skapat i sex dagar så hade han skapat färdigt. Den sjunde dagen skapade han inte. Och detta är ett mönster som sedan Israels folk skulle följa - de skulle arbeta i sex dagar och avstå från arbete den sjunde dagen:

“Sex dagar skall du arbeta och utföra dina sysslor. Men den sjunde dagen är HERRENS, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete, inte heller din son eller din dotter, din tjänare eller tjänarinna eller din boskap, och inte heller främlingen som bor hos dig inom dina portar. Ty på sex dagar gjorde HERREN himlen och jorden och havet och allt som är i dem, men på sjunde dagen vilade han. Därför har HERREN välsignat sabbatsdagen och helgat den.” 2 Mos 20:9-11

Däremot har Bibeln och Koranen olika beskrivning av Jesus. Enligt Koranen är Jesus en stor profet, men han är skapad och inte mer än en människa (även om han är en stor människa). Koranen förnekar också att Jesus dog på korset. Enligt Bibeln är Jesus Gud som antagit mänsklig natur (så att han är Gud och människa samtidigt, i en och samma person) och han kom till jorden just för att dö för mänsklighetens synder på korset. Här ligger den stora skillnaden mellan islam och kristen tro.

mvh Anders

Postade: 13 December 2007 01:26 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  222
Gick med  2007-08-05
Superesko - 11 December 2007 09:32 -

Många andra religioner talar om hur vi ska bli bättre människor genom att göra si eller så. Evangeliets budskap är annorlunda. Den pekar på att vi människor inget kan göra för det är inte nog. Vi kan inte lyfta oss själva i håret. Vi kan bara acceptera och ta emot hans nåd.

Jag vet att följande inte har med ursprungsfrågan att göra, men jag vill bara kommentera det här inlägget.
Jag tycker att jesu ord här nedan tyder på att även Jesus har satt upp vissa krav, här står inte ett ord om nåd.

41.  Därefter skall han ock säga till dem som stå på hans vänstra
    sida: ‘Gån bort ifrån mig, I förbannade[2], till den eviga
    elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar.
42.  Ty jag var hungrig, och I gåven mig icke att äta; jag var
    törstig, och I gåven mig icke att dricka;
43.  jag var husvill, och I gåven mig icke härbärge, naken, och I
    klädden mig icke, sjuk och i fängelse, och I besökten mig icke.’
44.  Då skola också de svara och säga: ‘Herre, när sågo vi dig
    hungrig eller törstig eller husvill eller naken eller sjuk eller
    i fängelse och tjänade dig icke?’
45.  Då skall han svara dem och säga: ‘Sannerligen säger jag eder:
    Vadhelst I icke haven gjort mot en av dessa minsta, det haven I
    ej heller gjort mot mig.’
46.  Och dessa skola då då bort till evigt straff, men de rättfärdiga
    till evigt liv.»

Vi kan även lägga till hela bergspredikan. Ta t ex matt kap 5 som, efter att Jesus har levererat en stor mängd förhållningsregler, avslutas med “Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig”.
Det här är mina åsikter och, liksom jag tagit upp i en annan tråd, anser jag att kristenheten gör det för lätt för sig. I alla fall om man läser texten så som den står och inte tolkar om allting så att det bäst passar hur man själv vill leva.

Postade: 13 December 2007 03:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-10-19
Anders - 12 December 2007 10:55 -

Hej ljusetnoor!

När någon riktar en hälsning till er besvara den då med en hövligare hälsning eller med samma ord. Gud håller räkning på allt. (Koranen 4:86)

Hej och Gud välsignelse vare över dig

Vilade Gud?

Eller ”Den sjunde dagen skapade han inte”

Vilade betyder det avstå från att skapa.

Så du menar att Gud inte behöver vila eller sova?

Enligt islam så har det funnits en och samma struktur enda sedan den första människan Adam och det är att det alltid bara fanns en enda Gud utan någon son eller hustru. Gud skickade 124000 profeter till människorna under alla de olika tidsperioderna för att förklara att det bara finns en enda Gud. Strukturen har alltid varit den samma att Gud skickar en profet för att vara en god lärare för folket och lära dem att leva i fred och rättvisa med varandra och tro på bara en enda Gud. Alla profeterna innan Jesus(fred vare med honom) förklarade detta.

Adam, Noak, Abraham, Lut, Ismael, Isak, Jakob, Josef, Moses, Aron, David, Jona, Johannes och alla andra profeterna förklarade att det bara finns en enda Gud. Denna strukturen hade funnits ända sedan Adams uppkomst och annat än detta ansågs som mångguderi och som en synd.

Mosebok 35:2 (Svenska 1917)
Då sade Jakob till sitt husfolk och till alla som voro med honom: »Skaffen bort de främmande gudar som I haven bland eder, och renen eder och byten om kläder,

2 Mosebok 20:3 (Svenska 1917)
Du skall inga andra gudar hava jämte mig.

Mosebok 17:17 (Svenska 1917)
Då föll Abraham ned på sitt ansikte och log, ty han sade vid sig själv: »Skulle barn födas åt en man som är hundra år gammal? Och skulle Sara föda barn, hon som är nittio år gammal?»

Precis på detta sättet som Abraham bad till sin enda Gud är det sätt som muslimer idag ber till sin enda Gud.

Mosebok 17:26 (Svenska 1917)
På denna samma dag omskuros Abraham och hans son Ismael;

På detta sättet som Abraham omskurer sig ska en muslim omskura sig.

Vad är det som hände så att från att Gud via alla sina Profeter strikt undervisat att det bara finns en enda Gud förklaras det nu plötsligt att Gud även har en son jämte sig?

Alla profeterna fick avkomman som även var profeter tex Abraham fick Ismael och Isak. Och av Isaks avkomman kom Moses. Och Maria (Fred vare med henne) var också avkomman av profeterna.

Maria var hon Jesus mor? Om hon var det betyder det att Abraham är Jesus gammelmorfar eller betyder det att Jesus är Abrahams Gud som han tillbad till.

Vad har dessa verser för betydelse om det finns flera Gudar:

Därför är du ock stor HERRE Gud, ty ingen är dig lik, och ingen Gud finnes utom dig, efter allt vad vi hava hört med våra öron.

Alla profeterna undervisade att det bara finns en enda Gud och att man ska vara god mot andra människor. Detta är alla profeternas budskap till deras olika nationer.

Jesus själv säger

29Jesus svarade: »Det förnämsta är detta: ‘Hör, Israel! Herren, vår Gud, Herren är en.
30Och du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av allt ditt förstånd och av all din kraft.’
31Därnäst kommer detta: ‘Du skall älska din nästa såsom dig själv.’ Intet annat bud är större än dessa.»
(Markus 12:29-31 Svenska 1917)

Jesus förklarar ” Intet annat bud är större än dessa”

”vår Gud, Herren är en”

Betyder 1=2

Signatur 

Det finns ingen tvång i religion det rätta är klart bevisat från det som är fel den som förnekar satan och tror på Gud har därför greppat tag i ett hårt grepp som aldrig kommer att släppas Gud är Den Hörande Den All Kunnige.

Postade: 13 December 2007 07:58 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-06-12
ljusetnoor - 13 December 2007 02:11 -
Anders - 12 December 2007 10:55 -

Hej ljusetnoor!

När någon riktar en hälsning till er besvara den då med en hövligare hälsning eller med samma ord. Gud håller räkning på allt. (Koranen 4:86)

Hej och Gud välsignelse vare över dig

Vilade Gud?

Eller ”Den sjunde dagen skapade han inte”

Vilade betyder det avstå från att skapa.

Så du menar att Gud inte behöver vila eller sova?

Precis, Gud behöver inte vila eller sova. Och, ja, när jag slår upp ordet som översätts med “vila” så står det att det betyder “avstå från arbete”.

“Shabath”

“to cease, desist, rest
(Qal)
to cease
to rest, desist (from labour)
(Niphal) to cease
(Hiphil)
to cause to cease, put an end to
to exterminate, destroy
to cause to desist from
to remove
to cause to fail
(Qal) to keep or observe the sabbath”
Se denna länk.

I 1 Mos 8:22 översätts samma ord med “upphöra”:
“Så länge jorden består, skall sådd och skörd, köld och värme, sommar och vinter, dag och natt aldrig upphöra.”

Sommar och vinter blir inte trötta, men det kan upphöra att vara sommar. Gud blir inte trött, men han kan upphöra att skapa. Det var vad han gjorde den sjunde dagen.

mvh Anders

Postade: 14 December 2007 01:07 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-06-12

Hej igen!
Det var en del kvar i ditt inlägg som jag inte svarade på i mitt förra inlägg.

[quote author=“ljusetnoor” date=“1197508304]
Enligt islam så har det funnits en och samma struktur enda sedan den första människan Adam och det är att det alltid bara fanns en enda Gud utan någon son eller hustru.

Det finns väl ingen som tror att Gud har en hustru? Om det är så du tror att vi kristna tror så förstår jag om du inte heller tror att Jesus är Guds son. Det är inte i den meningen Jesus är Guds son. Det är ju vansinne att tro!

Gud skickade 124000 profeter till människorna under alla de olika tidsperioderna för att förklara att det bara finns en enda Gud. Strukturen har alltid varit den samma att Gud skickar en profet för att vara en god lärare för folket och lära dem att leva i fred och rättvisa med varandra och tro på bara en enda Gud. Alla profeterna innan Jesus(fred vare med honom) förklarade detta.

Gud har uppenbarat sig för profeter genom tiderna, det är helt sant. Och det är samma budskap i den uppenbarelsen. Det underliga är att ca 600 år efter Jesus kom en uppenbarelse som skiljer sig från de tidigare, men som ändå för anspråk på att stämma med de äldre uppenbarelserna. Och denna uppenbarelse tror människor på och säger att alla de andra har blivit förfalskade. Men varför inte tro på alla de äldre istället och förkasta den nya som inte stämmer med vad vi tidigare har tagit emot?

Adam, Noak, Abraham, Lut, Ismael, Isak, Jakob, Josef, Moses, Aron, David, Jona, Johannes och alla andra profeterna förklarade att det bara finns en enda Gud. Denna strukturen hade funnits ända sedan Adams uppkomst och annat än detta ansågs som mångguderi och som en synd.

Att det bara finns en Gud lärs i hela Bibeln. Sant.

Mosebok 17:17 (Svenska 1917)
Då föll Abraham ned på sitt ansikte och log, ty han sade vid sig själv: »Skulle barn födas åt en man som är hundra år gammal? Och skulle Sara föda barn, hon som är nittio år gammal?»

Precis på detta sättet som Abraham bad till sin enda Gud är det sätt som muslimer idag ber till sin enda Gud.

Mosebok 17:26 (Svenska 1917)
På denna samma dag omskuros Abraham och hans son Ismael;

På detta sättet som Abraham omskurer sig ska en muslim omskura sig.

Kristna tror att allt detta är sant. Men vet du vad omskärelsen betyder? Varför Gud gav den till Abraham? Det står ju också i Bibeln.

Vad är det som hände så att från att Gud via alla sina Profeter strikt undervisat att det bara finns en enda Gud förklaras det nu plötsligt att Gud även har en son jämte sig?

Nej, Gud får inte plötsligt en son. Gud är evig. Guds Son är evig. “I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.” (Joh 1:1)

Alla profeterna fick avkomman som även var profeter tex Abraham fick Ismael och Isak. Och av Isaks avkomman kom Moses. Och Maria (Fred vare med henne) var också avkomman av profeterna.

Maria var hon Jesus mor? Om hon var det betyder det att Abraham är Jesus gammelmorfar eller betyder det att Jesus är Abrahams Gud som han tillbad till.

Precis. Jesus ställer samma fråga, fast om David:
“Medan fariseerna var samlade, frågade Jesus dem: ‘Vad anser ni om Messias? Vems son är han?’ De svarade honom: ‘Davids’. Då sade han till dem: ‘Hur kan då David, driven av Anden, kalla honom Herre och säga: Herren sade till min Herre: Sätt dig på min högra sida, tills jag har lagt dina fiender under dina fötter. Om nu David kallar honom sin Herre, hur kan då Messias vara Davids son? Ingen kunde svara honom ett ord, och från den dagen vågade ingen längre fråga honom.” (Matt 22:41-45)
Fariseerna kunde inte förstå hur Messias kunde vara både Davids son och Davids Herre, eftersom de inte förstod att Messias var Gud som kommit som människa.

Judarna frågade Jesus: “Är du större än vår fader Abraham? Han dog och profeterna är döda. Vem ger du dig ut för att vara? Jesus svarade: ...‘Abraham, er fader, jublade över att få se min dag. Han såg den och blev glad.’ Judarna sade: ‘Du är inte femtio år än, och Abraham har du sett!’ Jesus svarade: ‘Amen, amen säger jag er: Jag Är redan innan Abraham blev till.’ Då tog de upp stenar för att kasta på honom, men Jesus drog sig undan och lämnade tempelplatsen.” (Joh 8:53,54a,56-59)

Vad har dessa verser för betydelse om det finns flera Gudar:

Alla profeterna undervisade att det bara finns en enda Gud och att man ska vara god mot andra människor. Detta är alla profeternas budskap till deras olika nationer.

Jesus själv säger

29Jesus svarade: »Det förnämsta är detta: ‘Hör, Israel! Herren, vår Gud, Herren är en.
30Och du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av allt ditt förstånd och av all din kraft.’
31Därnäst kommer detta: ‘Du skall älska din nästa såsom dig själv.’ Intet annat bud är större än dessa.»
(Markus 12:29-31 Svenska 1917)

Jesus förklarar ” Intet annat bud är större än dessa”

”vår Gud, Herren är en”

Det finns bara en Gud.

Betyder 1=2

Nej.
Men som du säkert vet har sunniislam samma fråga att besvara. Gud är evig. Guds ord är evigt. Det finns bara en evig. Eller hur?

mvh Anders

Postade: 14 December 2007 02:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-10-19

Hej

Tack för att du har kommenterat mina frågor.

Om det går bra så vill jag fråga en fråga

Anders - 14 December 2007 12:07 -

Gud har uppenbarat sig för profeter genom tiderna, det är helt sant. Och det är samma budskap i den uppenbarelsen. Det underliga är att ca 600 år efter Jesus kom en uppenbarelse som skiljer sig från de tidigare, men som ändå för anspråk på att stämma med de äldre uppenbarelserna. Och denna uppenbarelse tror människor på och säger att alla de andra har blivit förfalskade. Men varför inte tro på alla de äldre istället och förkasta den nya som inte stämmer med vad vi tidigare har tagit emot?

Allt i dem äldre skrifterna är inte förfalskade utan det som är förfalskat är det som antingen skadar människor eller ger en felaktig bild av Gud.

Vad är anledningen att Gud sände en profet efter den andra profeten. Borde inte något vara fel så att det ska finnas en anledning att skicka en annan profet.

De tidigare religionerna stämmer inte överrens med varandra detta är anledningen.

Hur anser kristendomen om att behålla sin tro som jude och inte bli kristen trots att Jesus dykt upp.

Det underliga är att ca 600 år efter Jesus kom en uppenbarelse som skiljer sig från de tidigare

Kan du utveckla på vilket sätt som den “skiljer sig från de tidigare”. Denna Religionens grund är att det bara finns en enda Gud.

Betyder 1=2

Nej.
Men som du säkert vet har sunniislam samma fråga att besvara. Gud är evig. Guds ord är evigt. Det finns bara en evig. Eller hur?

Sant smile

MVH

Ljuset

Signatur 

Postade: 15 December 2007 04:49 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-06-12

Hej Ljuset!
Enligt Bibeln så kan alla människor veta att Gud finns och att vi bör lyda Gud och göra gott mot varandra. Även utan profeter så vet människor detta, men profeterna upprepar detta budskap för människor lyder i alla fall inte Gud. Och när man läser vad profeterna säger så ser man att inför Gud är ingen människa god. Gud kräver att vi ska vara goda helt igenom, men när vi ser på våra handlingar märker vi att de inte alltid varit goda. Och även när vi handlar rätt så kan vi se att det finns ondska i våra hjärtan. Människor kan inte se denna ondska i oss, men Gud ser in i våra hjärtan. Därför vet vi att vi inte håller måttet inför Gud utan förtjänar att förkastas.

Profeterna i Bibeln hade nu inte bara som uppgift att tala om för människorna vad Gud krävde. De talade också om hur vi blir räddade undan Guds dom. Vi kan inte bli räddade undan Guds dom genom att själva vara goda - även om vi skulle vilja det. Men Gud visade genom profeterna att han själv skulle rädda oss. Genom att lära människorna att offra skulle de också förstå vad det innebär att någon dör i en annans ställe. Istället för att människan dödades, så dödade man ett djur. Och igenom hela Bibeln finns det profetior om Messias som skulle komma och leva helt rätt inför Gud och dö i alla människors ställe. T ex i Jesaja 53:

“Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, lik en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet.” (v.3)

“Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.” (v.5)

“Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade HERREN på honom.” (v.6)

Fastän detta var förutsagt om Messias, trodde många judar inte på honom när han kom. Att han dog och tog straffet på sig tyckte de var fel, det var en “stötesten” för den (en sten som man snubblar på):

“Men vi predikar Kristus som korsfäst, för judarna en stötesten och för hedningarna en dårskap.” 1 Kor 1:23

Vad är anledningen att Gud sände en profet efter den andra profeten. Borde inte något vara fel så att det ska finnas en anledning att skicka en annan profet.

Anledningen till att det kom profeter med uppenbarelse var dels att folket avföll från tron, så de behövde höra igen och igen om Guds sanning. (Däremot hade de kvar de heliga Skrifterna, även om de inte trodde på dem.) Och dels för att budskapet om Messias skulle predikas allt tydligare, så att fler och fler detaljer var klara innan han kom. Det står förutsagt var Messias ska födas, i vilken släkt, hur han ska dö osv.

Kan du utveckla på vilket sätt som den “skiljer sig från de tidigare”. Denna Religionens grund är att det bara finns en enda Gud.

Bibelns centrum är Jesus Messias och framförallt vem han är och att han dött för våra synder. Jesus kunde dö för alla människors synder, eftersom han är Gud. Men just detta förnekar Koranen. Den förnekar att Jesus är Gud och att Jesus dog på korset. På det sättet skiljer den sig från vad som alla profeter sagt tidigare.

mvh Anders

Postade: 15 December 2007 12:38 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  279
Gick med  2007-09-29

Men varför skickar Gud dessa kristna profeter när han redan vet att alla misslyckas och han bara tvingas skicka fler? Det är fortfarande över 4 miljarder som inte tar till sig Bibeln eller dess budskap utan förlitar sig på andra saker som dom tycker verkar troligare. Sen har vi alla dom där kristna som andra kristna kritiserar för att inte vara kristna. Någonstans verkar deras sanning finnas men man verkar inte finna den utan kan bara enas om några grunder. Detta trots Bibeln, profeterna och Jesus själv funnits som vägledning. Och de som verkligen känner sig vara kristna, dom väntar på att Jesus ska komma åter eftersom dom inte klarar av att sprida “sanningen” till andra. Ett grovt misslyckande på nästan alla plan och ändå vägrar Gud ge de som verkligen är kristna den hjälp dom verkar behöva. Finns sanningen där så borde den väl hålla för alla som hör den eftersom logiskt och kritiskt tänkande måste avslöja den som det enda rätta. Ändå tvingas den upprepas gång på gång på gång som värsta propagandan för att den ska fastna, precis som Hitler gjorde.

Signatur 

“Allt jag säger är lögn. Alla frågor jag ställer är ett trick. Du finner ingen sanning i mig.”

Postade: 15 December 2007 01:16 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  618
Gick med  2006-05-30
Wilfer88 - 15 December 2007 11:38 -

Ändå tvingas [den kristna “sanningen”] upprepas gång på gång på gång som värsta propagandan för att den ska fastna, precis som Hitler gjorde.

Här begår du ett mycket vanligt argumentationsfel som kallas “guilt by association”, mera specifikt i det fallet ofta i folkmun kallat “nazistargumentet”. Man kopplar ihop en (påstådd) egenskap hos det man vill argumentera emot med samma (påstådda) egenskap hos någon annan företeelse med erkänt negativa konnotationer, i det här fallet nazismen.

Det är naturligtvis inte ett acceptabelt sätt att argumentera på, och därför ber jag dig att lägga av med det.

/Admin Mats

Postade: 15 December 2007 01:41 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  279
Gick med  2007-09-29

Bättre om jag skrev “bla Hitler gjorde”? Tycker mig hört så ofta sammbandet mellan Hitler, Stalin, Mao med flera kopplas samman med ateist här på forumet som ett argument för ondskan som kan komma ur ateistiskt tro. Måste ha missat hur de andra rättats till och ber så klart om ursäkt för mitt regelbrott. Propaganda används ju i princip av alla sidor i samhället. Så det är inget “påstådd” egenskap. Propaganda behöver inte vara falskt innehåll.
Men visst var det jag menade till som ett försökt till negativ klang i det hela. Hade ju kunnat skriva ” som bla Hitler och humanisterna gjorde” eller bara tagit med humanisterna.
Ber som sagt om ursäkt och hoppas på svar på det andra jag skrev.
MVH Wilfer88

Signatur 

“Allt jag säger är lögn. Alla frågor jag ställer är ett trick. Du finner ingen sanning i mig.”

Postade: 15 December 2007 02:41 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-10-19

Hej

Jag är glad att jag kan hålla med dig om något och det är att vissa människor är inte lydiga Gud därför behövde Gud skicka fler profeter.

Men en annan sak är även att det är ett argument mot dem som säger att Gud är orättvis. Hur kan Gud vara orättvis när han skickar så många profeter som förklarar att man ska tro på Honom och vara vänlig mot andra människor.

Men jag håller med dig om att Jesus(fred vare med honom) offrade sig själv för sitt folk. Men jag tycker att alla profeterna offrade sig själva för deras folk. Många profeter blev dödade men dem kallades inte gudar. Om Jesus fred vare med honom är Gud. Hur kan en Gud känna smärtor?

“Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, lik en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet.” (v.3)

Om Gud kan känna smärtor betyder det inte att han har känslor. En Gud som har känslor är det inte en svaghet.

“Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.” (v.5)

Blir Gud slagen? När han är Den Allsmäktige? Måste han få slag för att vi ska få frid? Kan han inte bara giva frid utan att få några slag.

Bibelns centrum är Jesus Messias och framförallt vem han är och att han dött för våra synder. Jesus kunde dö för alla människors synder, eftersom han är Gud. Men just detta förnekar Koranen. Den förnekar att Jesus är Gud och att Jesus dog på korset. På det sättet skiljer den sig från vad som alla profeter sagt tidigare.

Men du tog bara upp en religion och det är kristendomen. Men om jag går tillbaka till Judendomen då skulle dem väl inte anklagat muslimer för att en muslim inte tro på att ”Jesus är Gud”? Det kommer säkert att finnas andra anklagelser. Om jag går tillbaka ytterligare till religionerna innan så kommer du inse att var och en kommer att anklaga den andre för något.

Du svarade inte exakt på ” Hur anser kristendomen om att behålla sin tro som jude och inte bli kristen trots att Jesus dykt upp”?

Jag ska fråga en annan fråga, ”Vad anser judendomen som finns idag om kristendomen?”

Jag vill inte ta av all din tid för att besvara allt. Jag ber om ursäkt för att jag frågat mycket. Jag hoppas och ber till Gud att vi alla på det här forumet ska bjudas in till paradiset.

Koranen förklarar, ”varje grupp är glada med det som dem har”.

Jag hoppas att ni är glada med det som ni har och för nästa liv önskar jag er paradiset.
Jag tycker att vi har mycket som är gemensamt men det kanske kommer till en punkt där vi inte kommer översens och det är att ”Jesus är Gud” som inte vill försvara sig eller kan inte försvara sig och samtidigt förlåta.

Signatur 

1 av 32
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70